Idag var de ute och mätte upp tomtgränsen. Finns det bara några fixpunkter (i det här fallet rör under lock i gatan) så kör de med instrument istället för GPS. Noggrannheten handlade om <1 cm.

Det visade sig att tomtgränsen var exakt där jag trodde. Passade på att få ut grannen och titta samtidigt som de var kvar, och efter en liten inledande föreläsning för oss alla så avbröt tjänstemannen med att vem som helst ju kunde se med blotta ögat att häcken t.o.m. var planterad på min tomt.

Läget nu är att grannen efter en stund blev riktigt trevlig (får se hur länge det varar denna gång) och senast nästa helg skall häcken flyttas in. Men hur mycket fick jag inte riktigt besked om. Hoppas det gick in att den skall flyttas in så att inga grenar kommer in till oss.

To be continued......
 
Grattis till den fina "smashen"! Kunde inte blivit bättre för er del!
 
Här har du kanske en chans att förbättra relationen med grannen (och passa på att få häcken där du vill ha den), Erbjud dig att hjälpa till med flyttningen. Flyttar ni plantorna gemensamt så kanske du dels får lättare att argumentera för en vettig placering, dels så kanske, kanske grannen kan bli om inte en god granne så ialla fall en granne som inte går in för att förstöra i framtiden.
 
hempularen skrev:
Här har du kanske en chans att förbättra relationen med grannen (och passa på att få häcken där du vill ha den), Erbjud dig att hjälpa till med flyttningen. Flyttar ni plantorna gemensamt så kanske du dels får lättare att argumentera för en vettig placering, dels så kanske, kanske grannen kan bli om inte en god granne så ialla fall en granne som inte går in för att förstöra i framtiden.
Det låter så bra (och sunt), men eftersom grundsynen på oss inte är rubbad (lägre stående art som skall göra som de säger) så kan grannförhållandet aldrig bli annat än på "hej"-nivå. Samarbete är uteslutet, de kommer aldrig att tillåta att vi "rör" deras plantor. Vi gjorde f.ö. tidiga försök till samarbete när de var just nyinflyttade (och allt verkade glatt, trodde vi) med sådant som t ex den gemensamma häcken, men de passade på att göra "sin" del när vi var på jobbet. Och den delen bestod av att klippa eller rensa exakt halva häcken. Ja, det verkar otroligt, men så var det.

Vissa människor (ofta äldre) umgås bara med folk de anser vara lika "fina" eller bättre. Det är heller inte första gången det "blivit trevligt", men det räcker med att något av våra barn pratar lite över normal samtalsnivå eller något annat fullständigt obegripligt vi gjort, så är ältandet och konspirationsteorierna igång igen. Som efter någon vecka blir till sanning. Tror nästan de tycker det är enklare att vara ovänner med oss.
Till saken hör också att det bara var den ena av grannparet jag fick ut att prata, och jag tror andra halvan (som anser sig vara vääääldigt "fin") inte är lika intresserad av att "ta order" från oss.

Sedan har jag respekt för att släppa dem för nära också. Allt som sägs ältas, förvrängs och vänds sedan emot oss. Ena dagen trevligt, andra dagen ilska och tal om att anmäla oss för hemfridsbrott (för något vi aldrig gjort). De skyr inga medel för någonting. Vi är redan kartlagda in i minsta detalj och t ex när vår post läggs fel återbördas den aldrig. I ett "trevligt" läge har jag fått en vink om att det "finns ju sjukdomar som inte syns", och det tänker vi på ibland när det blir för befängt.

Men kommunen känner dem också, så jag förstod att tjänstemannen som kom och stakade ut tomtgränsen hade haft ett snack med sina kollegor kring fikabordet precis innan....;-). Han var ganska dräpande i ett antal kommentarer, och bidrog säkert till "lugnet" !

I vart fall tänker vi fortsätta att envist försöka vara trevliga och sakliga, oavsett hur vi blir bemötta. Jag sover bättre om nätterna då :-).
 
Tusan, du skall ha all cred som fortsätter ditt goda bemötande. Bara genom att läsa detta känner jag hur jag skulle vilja ta hagelbräckan och avsluta grann....., ja du vet.

Denna läsning får mig att ännu mera uppskatta att jag har skog på tre sidor om gården.
 
Jotack, än så länge så.....

Men när garaget är klart så har jag ingenting som kommer att behöva deras välsignelse någonsin. Då kanske diplomatin minskar lite. Sedan har vi underbara grannar runtomkring, och de enda som tomten gränsar mot är ovan nämnda. Har dessutom skogen som granne på hela långsidan.

Dessutom är det bara en tidsfråga hur länge de kommer bo kvar. Har man passerat 80 år och bor ensamma i ett stort hus med en oerhört arbetskrävande trädgård och konstant tävlar med andra så är det inte lätt....

Tack för allt bollplankande ! Det var tack vare Era synpunkter som jag fick tummen ur och fixade en uppmätning. Nu behöver jag inte oroa mig för överraskningar, och jag slapp ta konfrontationen med grannen själv. Ärligt talat känns det nästan bättre att han blivit tillsagd av en kommuntjänsteman än om jag hade skällt på honom.
 
Hörde idag av en annan granne att "fingrannarna" hade haft besök av bekanta och då helt fräckt tagit med dem på ett studiebesök in i vår trädgård (när vi var på jobbet, de kan säkert våra rutiner exakt). Hade tydligen travat runt, visat, pekat och gestikulerat för sina bekanta om vårt förestående utbyggnadsprojekt. Såg nu också att en av gränspinnarna är lite rubbad.

Som sagt, att häcken skall flyttas och att det annars snart kan gå galet med den är ju förmedlat. Med tanke på ovanstående är jag dock inte förvånad om de låter den stå kvar.

Funderar också på att skaffa en billig kameraattrapp och en skylt, givetvis riktad bara på vår tomt.

Edit: Två dagar max var det alltså "trevligt" denna gång. Nu ser jag att de istället för att flytta dem klippt in de yvigaste grenarna som vetter åt vårt håll så att de just nu i vingklippt skick (små plantor) "bara" inkräktar 10-15 cm på vår tomt. Trots våra överenskommelser tillsammans med tjänstemannen från kommunen. Vilka människor....
Vad gör man om de inte flyttar in häcken, vi talar ju om felplacering av en nysatt häck ? Tydligen KAN det vara riskabelt att ta saken i egna händer, rent juridiskt. Talar med kommunen ?
 
Förklara för dem att deras åtgärd är otillräcklig och att de snarast bör flytta plantorna innan ni hjälper till med detta.
Kanske mer vänligt formulerat?
Eller riv upp allt med rötterna och släng in på deras gård?
 
Det spelar ingen roll vad jag säger. De väntar snarast på att jag skall komma och prata, för då kommer de (som vanligt) ge mig en föreläsning efter noter. Och ännu en gång fått sin "högre rang" bekräftad. Tänk på att det sannolikt finns sjukdomsbild med i det hela och ett stort behov av att få sig själv bekräftad. De har tidigare planterat en häck i denna tomtgräns, och den är placerad inne på deras tomt så de vet precis vad somgäller. Egentligen. Den nya stumpen är satt på pin kiv för att dels försvåra våra grävarbeten, dels ställa till det för vår kommande trappa/gång/stödmur, som kommer behöva geonät de få decimetrarna till tomtgränsen.

Jordabalken talar om rötter & grenar, men det är ju när befintlig växtlighet börjar breda ut sig. Här har en handling begåtts som försett oss med växtlighet på vår tomt som vi inte vill ha.

Tar Stadsbyggnadskontoret tag i sådant här om man ber dem ? Eller vad krävs av mig för att jag skall få ta saken i egna händer ? Det måste i så fall vara absolut juridiskt vattentät, vi talar om ett par som inte riktigt har sunt förnuft kvar men kan gå över lik för att få som de vill. Jag tror tyvärr att det måste vara på nivån föreläggande från stat/kommun/polis för att de skall gå med på något som strider mot deras vilja. Men hur går man vidare ?
 
Skriv ett skriftligt meddelande att du kommer att hugga ner all växtlighet som är på din sida om gränsen som de gemensamt var med och satte ut (hänvisning till utsättningstjänstemannen och klockslag) klockan xx:xx om den inte är borta då.

Gå med detta papper till grannens dörr, lämna fram det och säg: varsågod (helst med ett vittne), sedan hejdå och gå hem.

Vad jag förstår så är det det korrekta tillvägagångssättet när det gäller grannens växtlighet som inkräktar på den egna tomten. Borde ju knappast bli frågan om egenmäktigt förfarande.
 
#man kan spotta på en sten, tills den blir våt"
Så här gick det i mitt eget "ärende" Grannen hade genom skrivelser, blivit informerad om att jag nu skulle anlägga min gräsmatta, och därför fick klippa in sin häck, som vällde in på min tomt. Ingenting hände, så med maskinsaxen körade jag av häcken, och slängde in klippresterna på grannens tomt. På natten hade grannen hivar över skiten på min tomt.......Jag kastade tillbaka. Då grannen hade visst samarbete med polisen på orten, så dök det upp en sådan (polischefen) dagen efter. Snuten befann sig på grannens tomt, och sökte ögonkontakt med mig, som jobbade med tomten. Jodå, Jag undrade om polisen inte hade viktigare saker för sig på betalt arbetstid, än att bistå kompisarna. Polisen pekade på häckklippet, och undrade........VEMS ÄR HÄCKEN, undrade jag, Jo det var polarens, JA DÅ ÄR VÄL FÖR HELVETE ÄVEN KLIPPET DENNES. Både snuten och polaren backade tillbaka, och jag hörde aldrig mer av detta. Det här var inte min läggning från barnsben och uppfostran, men efter att på nära håll, få ta del av samhället och dom som skall styra detta, så blir man aggresiv. Tur min faster inte läser detta, hon som alltid gullat med mig......
 
Ingper skrev:
Det låter så bra (och sunt), men eftersom grundsynen på oss inte är rubbad (lägre stående art som skall göra som de säger) så kan grannförhållandet aldrig bli annat än på "hej"-nivå. Samarbete är uteslutet, de kommer aldrig att tillåta att vi "rör" deras plantor. Vi gjorde f.ö. tidiga försök till samarbete när de var just nyinflyttade (och allt verkade glatt, trodde vi) med sådant som t ex den gemensamma häcken, men de passade på att göra "sin" del när vi var på jobbet. Och den delen bestod av att klippa eller rensa exakt halva häcken. Ja, det verkar otroligt, men så var det.

Vissa människor (ofta äldre) umgås bara med folk de anser vara lika "fina" eller bättre. Det är heller inte första gången det "blivit trevligt", men det räcker med att något av våra barn pratar lite över normal samtalsnivå eller något annat fullständigt obegripligt vi gjort, så är ältandet och konspirationsteorierna igång igen. Som efter någon vecka blir till sanning. Tror nästan de tycker det är enklare att vara ovänner med oss.
Till saken hör också att det bara var den ena av grannparet jag fick ut att prata, och jag tror andra halvan (som anser sig vara vääääldigt "fin") inte är lika intresserad av att "ta order" från oss.

Sedan har jag respekt för att släppa dem för nära också. Allt som sägs ältas, förvrängs och vänds sedan emot oss. Ena dagen trevligt, andra dagen ilska och tal om att anmäla oss för hemfridsbrott (för något vi aldrig gjort). De skyr inga medel för någonting. Vi är redan kartlagda in i minsta detalj och t ex när vår post läggs fel återbördas den aldrig. I ett "trevligt" läge har jag fått en vink om att det "finns ju sjukdomar som inte syns", och det tänker vi på ibland när det blir för befängt.

Men kommunen känner dem också, så jag förstod att tjänstemannen som kom och stakade ut tomtgränsen hade haft ett snack med sina kollegor kring fikabordet precis innan....;-). Han var ganska dräpande i ett antal kommentarer, och bidrog säkert till "lugnet" !

I vart fall tänker vi fortsätta att envist försöka vara trevliga och sakliga, oavsett hur vi blir bemötta. Jag sover bättre om nätterna då :-).
Hi hi låter nästan som det är mina föräldrar du fått till granne - fast de har ju just flyttat till lägenhet så det är nog inte dem trots att det låter så! Hoppas i vilket fall för din skull att de flyttar snart men om jag förstod dig rätt flyttade de in efter er???
 
Jo, men vi har bott här rätt länge. De nämnda har "bara" bott här i 8 år. Företrädarna var underbara grannar, också ett äldre par. Vi har lite kontakt med dem fortfarande då och då, fast de bor 30 mil bort.

Kommer nog att avvakta tills våra markarbeten börjar bli klara och vår stödmur skall slutföras senare i höst. Då kommer häcken att vara ett reellt problem och ivägen. Är inte häcken flyttad då, får de två veckor på sig (skrivelse som delgives personligen med ett vittne). Allt fotodokumenteras givetvis redan nu.
Om den ändå inte flyttas in till angivet datum, plockar jag upp plantorna och stensättning som ligger inne på vår tomt och klipper de där bara grenarna går över, och lägger in allt prydligt till dem. Allt givetvis med en videokamera på stativ som dokumenterar om något skulle inträffa (t ex att de flyger ut och blir "aggresiva").

Detta, tillsammans med det faktum att kommunens folk i deras närvaro meddelat att häcken måste flyttas, borde kännas rätt vattentätt juridiskt. Och om inte - vad kan ersättningsanspråken bli ? 10 st tujaplantor modell "mini" á 39:- ?
 
Frågan är om det inte är bättre att ta tag i det nu?

Dels för att grannen har utmätningen av tomtgränsen i färskt minne och dels för att de kan tolka det som om du accepterar häcken om du inte gör något nu.
 
Nja, de måste ju få ett par veckor på sig som vi kom överens om plus lite till. De kanske både har tänkt klippa in dem och flytta dem...:-p.

Sedan har jag ingen lust/ork att köra detta case samtidigt som grävning/markarbetet för garaget i september/oktober (som kan bli struligt - berg under). Det tar en del på krafterna. Dessuom kan det bli MYCKET värre om grannen är på surhumör under denna tid.

Om de tror vi accepterar häcken eller ej gör ingen skillnad - det bryr dem föga. Vi är något katten har släpat in, och vad vi tycker är helt oväsentligt. Utstakningspinnarna står där de står, men jag håller inte för otroligt att de redan ältat och inbillat sig så till den milda grad att de redan nu är helt övertygade om att vi placerat dem i detta ofördelaktiga läge och att kommunkillen aldrig bett honom flytta häcken. Så brukar en händelse alltid förvrängas i deras ögon efter ett par dagar.
Och det grundläggande problemet kvarstår - de verkar på fullaste allvar anse att de har rätt att sätta en häck i tomtgräns eller lite in på vår tomt. För att vi är "oförskämda", för att de är dubbelt så gamla som vi och vi skall veta hut och visa äldre respekt så är vår uppfattning inget värd mot deras. Plus alla andra märkliga skäl vi hört genom åren.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.