19 582 läst ·
103 svar
20k läst
103 svar
Planlösning fd kyrka
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hela övervåningen är öppet för kommande förslag och inspiration.
Vi har sökt bygglov för ändrad användning och för att få det godkänt som 'småhus' krävs det vissa faciliteter enligt dagens byggregler; Man måste ha ett kök, ett sovrum, sällskapsutrymmen och en toalett på bottenvåningen tillgängligt och anpassat för handikappade.
För att inte låsa upp oss för mycket i förtid så lämnade vi i princip in den här ritningen i bygglovsansökan (plus en fasadritning eftersom dörr/fönster byter plats):
Köket är så stort att det även kvalar in som sällskapsutrymme... Resten av utrymmena är det ingen större stress att fastställa exakt hur dom ska användas.
Vi har sökt bygglov för ändrad användning och för att få det godkänt som 'småhus' krävs det vissa faciliteter enligt dagens byggregler; Man måste ha ett kök, ett sovrum, sällskapsutrymmen och en toalett på bottenvåningen tillgängligt och anpassat för handikappade.
För att inte låsa upp oss för mycket i förtid så lämnade vi i princip in den här ritningen i bygglovsansökan (plus en fasadritning eftersom dörr/fönster byter plats):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket är så stort att det även kvalar in som sällskapsutrymme... Resten av utrymmena är det ingen större stress att fastställa exakt hur dom ska användas.
Vi har pratat med en riktig arkitekt. Det är bl a därför sovrummet är flyttat till den mindre soliga sidan, köket är ett eget rum istället för en del av stora salen och tvättstuga/pannrum flyttades till andra änden av huset.C crazytok skrev:
Estrad brukar det nog kallas.
Ja, fast scenen blir lite mindre än vad den har varit sen ombyggnaden 1955. Under den ligger det gamla pannrummet som vi tänkte använda som matkällare istället. Ungefär så här kommer det att se ut när vi är klar:
1955 spikade man vit masonit över hela skiten. Den ska bort och den gamla ljusgråa pärlspontsboaseringen med duvblå avgränsningar ska fram istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1955 spikade man vit masonit över hela skiten. Den ska bort och den gamla ljusgråa pärlspontsboaseringen med duvblå avgränsningar ska fram istället.
Precis. Den är murad i tegel med tre rundade valv under estradens trägolv - Synd att ta bort. Det är ju inte direkt så att det är brist på golvyta...
Bakom tavlan är det en murstock som är nästan lika bred som tavlan. Jag gissar att den magasinerade en hel del värme på den tiden man eldade där under.
1955 drog man in direktverkande el istället. Totalt 14 radiatorer på 3 kW fyllda med ~200 kg grus vardera.
Bakom tavlan är det en murstock som är nästan lika bred som tavlan. Jag gissar att den magasinerade en hel del värme på den tiden man eldade där under.
1955 drog man in direktverkande el istället. Totalt 14 radiatorer på 3 kW fyllda med ~200 kg grus vardera.
Meen, det var ett jäkla tjatande...
https://www.byggahus.se/forum/threads/a-kyrkan-star-kvar.330680/
https://www.byggahus.se/forum/threads/a-kyrkan-star-kvar.330680/
Klicka här för att svara