Anledningen till att jag inte vill dela med mig så mycket av mina tankar är att jag vill att ni ska ha 'öppna sinnen'. Vi har bott här i snart ett år och spånat och bollat olika idéer, men det känns som att man fastnar i det första man kommer på och har svårt att komma ut ur lådan...
Därför vill vi ha lite nya, ofärgade idéer.
Kravlistan finns ju i första inlägget.

Vad gäller groventrén så förstår jag hur du tänker, men samtidigt tycker jag att det är bra med en utgång till trädgården både från tvättstugan och från köket. Om det inte varit så att byggnadens utsida är skyddad så hade det varit enklare.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
harry73
Hur skyddad är utsidan? Vissa åtgärder får ni göra, som att göra om entren till ursprunget.
Och ändra plats på groventren gick också bra.
Skulle man kunna förstora sidofönstren genom att låta dom fortsätta ner till grundmuren?
Man ändrar utseendet, men man våldtar inte.
Och har man stora fönster, kan man lät göra dom öppningsbar.
 
harry73
Hur använder ni kyrkans utrymmen i dagsläget?
 
Den ursprungliga entrén har jag inte frågat om... Flytta groventren gick bra eftersom den sitter på en utbyggnad som är gjord typ på 50-talet. Jag fick dock inte sätta dit någon modern entredörr, utan skulle hålla mig till en som liknar originalet. Nu är det inget problem eftersom jag kommer att återanvända både dörren och fönstret och bara byta plats på dom.

I dag använder vi det nästan inte alls... Vi har tvättmaskinen på herrarnas toalett och hänger tvätten i lilla salen. Åsså har vi en del möbler och ouppackade flyttlådor ståendes.
Undantaget är vaktmästarbostaden som vi har använt som gästrum, men eftersom det inte finns någon värme där så funkar det bara på sommaren.

Så här ser utbyggnaden ut:
Utbyggnad från 50-talet på ett äldre hus med entrédörr och fönster som ska återanvändas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
useless skrev:
Anledningen till att jag inte vill dela med mig så mycket av mina tankar är att jag vill att ni ska ha 'öppna sinnen'. Vi har bott här i snart ett år och spånat och bollat olika idéer, men det känns som att man fastnar i det första man kommer på och har svårt att komma ut ur lådan...
Därför vill vi ha lite nya, ofärgade idéer.
Kravlistan finns ju i första inlägget.
Det har väl spånats rätt rejält i tråden med bland annat tre olika placeringar av kök om jag kommer ihåg rätt, men ni har inte varit nöjda med något av dem tydligen. Det bör ju då finnas något krav eller önskemål som gör att de tre placeringarna inte är bra och det kan vara bra att du berättar om det då.

I din kravlista finns bara ett sovrum nämnt, men ni behöver ju fyra. Innebär det att ni redan har bestämt att de andra tre ska finnas på övervåningen?

En arkitekt kostar en del att ta in men det är väl trots allt lite jämfört med allt annat och det är ju lättare för en arkitekt att komma med förslag efter att ha pratat med er och gått runt i en timme än det är för någon här som bara får lite text som motsvarar några minuters samtal och några ritningar.
 
I mina tidigare planer har jag haft köket ute i stora salen. Antingen i ena sidoskeppet eller uppe på koret. Då har det varit två sovrum i södra delen, men det känns lite konstigt att behöva gå genom ett sovrum för att ta sig från den entrén till stora salen. Därför skrev jag 'kök' där i min senaste ritning. Visst kan man dela av rummet så att man får en passage mellan hallen och stora salen, men då blir det återigen en trång korridor utan fönster...

Kravlistan med ett sovrum är nog det jag vill försöka klämma in på bottenvåningen i södra änden. Sen ska jag bygga minst tre sovrum till, men det är kanske en senare fråga...
 
Nu har jag hittat den optimala lösningen (igen...) :rolleyes: Väldigt snabbt ritat, så dörrpositioner och annat är väldigt flytande...
Köket hamnar nånstans i stora salen.

Oversiktlig arkitektonisk ritning av en bostad med markerade utrymmen för sovrum, klädkammare, WC och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
:D Det där blir mycket bättre när tvätt och tork kommer ut ur badrummet.

Se inlägg 13 ;)
 
harry73
Om toan passar under trappan, kan du flytta duschen lite längre in. Får du tvättställ på andra sidan duschen, då kan man borsta tänder/tvätta händer när golvet framför duschen är blött
 
Jaja, var inte sån besserwisser... ;)

Hm... Då kan jag ju flytta värmesystemet till vänstra väggen i tvättstugan (om dörren flyttas lite) så att duschen kan flyttas till nedre vänsta hörnet i badrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Eftersom man går igenom tvättstuga eller sovrum om man går från entren till stora salen, blir det bara en entre som ni använder. Huvudentren är då på andra sidan. Då behöver man ha gästtoa på den sidan av byggnaden. Så toan i lilla hallen kan du lika bra ta bort och använda för något annat.

Vad finns det under kören och hur får man tillgång ditt?
 
BirgitS
useless skrev:
Jaja, var inte sån besserwisser... ;)

Hm... Då kan jag ju flytta värmesystemet till vänstra väggen i tvättstugan (om dörren flyttas lite) så att duschen kan flyttas till nedre vänsta hörnet i badrummet.
När så mycket försvinner från badrummet skulle du nog kunna göra hallen lite större och badrummet skulle ändå kännas rymligt.
 
BirgitS
Om man inte vill skicka gästerna genom tvättstugan skulle du kunna ha tvättstuga i ungefär WC-rummet i inlägg 82 och göra en liten gästtoalett i inre delen av TVÄTT och resten av TVÄTT används för värmesystemet längs väggen mot nya tvättstugan.

Går det ihop sig eller stämmer inte måtten?
 
Jo, det går sakta framåt. Det är viktigt att projektera noggrant innan man skrider till verket... :rolleyes:
Den nästan helt fastställa planlösningen ser ut så här:

Översiktlig ritning av nedre plan för en byggnad med kök, badrum och stor sal, ännu ej helt fastställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av övre plan med mått, innehållande sovrum, stora salen, läktare och övriga rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att fundera lite till på kökets exakta layout och hur vaktmästarens lägenhet på övervåningen ska disponeras.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.