1876. Det gör mig ännu mer nyfiken på vad som finns bakom skivorna i taket! Är de påspikade på något "otidsenligt" eller byggdes den verkligen så klumpigt?

Masoniten sattes dit nån gång på 50-talet gissningsvis. Den ska bort... Under den är det pärlspont i en blå nyans.

Svartvit bild av ett gammalt inomhus med träväggar, detaljrika snickerier och stor målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Ursäkta min Göteborgshumor, men jag kan inte låta bli.
Herrejävlar vilket projekt. Bibliska former! Det här bygger ni på 6 dagar och vilar den sjunde! Glöm inte att spika upp byggnadsnämndens 95 regler på kyrkporten.

• Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
harry73
Fantastisk fastighet. Kommer att följa tråden och jag hoppas såklart på riktigt projekttråd

Findus: Du har en rätt konstig syn på kyrkorummet.

Det finns väl en del kyrkoombyggnader med i Grand designs. Jag har för mig att han nämnde i något avsnitt att de sällan blir helt bra. Det är helt klart en utmaning. Jag ser inte någon klockren lösning framför mig när jag ser ritningarna. Men det går säkert att få till något bra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Väldigt vackert!

Finns det något kvar av det gamla runt den upphöjda predikstolen/orgelplattformen?
Jag ser att trappan har flyttats och framkanten gjorts om helt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har en bit av den avsågade 'balustraden' liggandes på vinden... Spjälstaketet runt läktaren hoppas jag sitter kvar bakom masoniten.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vilket kul projekt! Vi tittade på kyrkor här på Gotland när vi letade hus men det dök aldrig upp något bra objekt! :)

Är den där enorma målningen flyttbar eller måste den stanna? Den är visserligen tjusig men skapar rätt mycket kyrkokänsla och hindrar en del möjligheter med planlösningen.

T
För att tänka lite utanför lådan en sväng, bara en tanke, om man vänder på hela konceptet?
Balkongerna försvinner och skapar öppet ända upp i tak längs väggarna, och det som är öppet idag byggs som en övervåning.
Du kan då ha mindre rum i nedervåningen, och ha kök och vardagsrum på det som blir övervåning, med relativt bibehållen majestätisk takhöjd och enorma ljusinsläpp i det som blir sälskapsytorna, låter man ytterväggarna va öppna ned till undervåningen behåller man rymtkänslan även där nere.

Helt sjukt bra lokal att smälla upp en gigantisk filmduk och projektor.... dreglar :rolleyes:

n0ir skrev:
Är den där enorma målningen flyttbar eller måste den stanna? Den är visserligen tjusig men skapar rätt mycket kyrkokänsla och hindrar en del möjligheter med planlösningen.
I terorin är den flyttbar - Det är en oljemålning på duk. Men i praktiken tror jag inte man får ner den utan att den tar skada.
Man kan ju hänga en ridå framför så man kan dölja den om man tycker den blir för påträngande.

Gran Design har haft med några kyrkor som sagt men det var även en kyrka nyligen med i SVTs Gissa vem som bor här program. Kanske kan vara värt att titta på för inspiration.

Inget hindrar ju att amn sätter en motordriven projektorduk på armar över/framför tavlan och rullar ner vid behov. :wow:

Jag tycker alla förslag är bra. Dock är kanske inte alla genomförbara av olika anledningar. Pengar och tid är väl dom viktigaste....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hade jag fått styra så hade kyrksalen lämnats orörd bortsätt från kök i ett av sidoskeppen. Möjligtvis en trappa upp till balkongen och ta bort de vid entren för mer naturlig koppling. Koret är en fin plats för matsalsbord och en litenchesterfeld grupp.
Vad gäller sovrum så skulle man antingen lägga det i lilla salen och barnrummen på var sida i prestbostaden med ingång via balkongen, frågan är bara om det är en brandteknisk godkänd lösning eller om den andra trappan måste vara kvar.
Varför inte ha pannan under koret så isolerar ni bort ljudet, kanske även skulle fungera med tvätt där?
Risken är nog hög att ni behöver en STOR panna, kyrkor brukar inte vara så väl isolerade i salenn. Har släckt på gotland som har ett föredetta missionshus och där är det snabbt kallt när det inte är mycket folk, predikant bostaden är märkbart bättre isolerad både i vägg och tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.