19 582 läst ·
103 svar
20k läst
103 svar
Planlösning fd kyrka
Ursäkta min Göteborgshumor, men jag kan inte låta bli.
Herrejävlar vilket projekt. Bibliska former! Det här bygger ni på 6 dagar och vilar den sjunde! Glöm inte att spika upp byggnadsnämndens 95 regler på kyrkporten.
Herrejävlar vilket projekt. Bibliska former! Det här bygger ni på 6 dagar och vilar den sjunde! Glöm inte att spika upp byggnadsnämndens 95 regler på kyrkporten.
Findus: Du har en rätt konstig syn på kyrkorummet.
Det finns väl en del kyrkoombyggnader med i Grand designs. Jag har för mig att han nämnde i något avsnitt att de sällan blir helt bra. Det är helt klart en utmaning. Jag ser inte någon klockren lösning framför mig när jag ser ritningarna. Men det går säkert att få till något bra.
Det finns väl en del kyrkoombyggnader med i Grand designs. Jag har för mig att han nämnde i något avsnitt att de sällan blir helt bra. Det är helt klart en utmaning. Jag ser inte någon klockren lösning framför mig när jag ser ritningarna. Men det går säkert att få till något bra.
Vilket kul projekt! Vi tittade på kyrkor här på Gotland när vi letade hus men det dök aldrig upp något bra objekt! 
Är den där enorma målningen flyttbar eller måste den stanna? Den är visserligen tjusig men skapar rätt mycket kyrkokänsla och hindrar en del möjligheter med planlösningen.
Är den där enorma målningen flyttbar eller måste den stanna? Den är visserligen tjusig men skapar rätt mycket kyrkokänsla och hindrar en del möjligheter med planlösningen.
För att tänka lite utanför lådan en sväng, bara en tanke, om man vänder på hela konceptet?
Balkongerna försvinner och skapar öppet ända upp i tak längs väggarna, och det som är öppet idag byggs som en övervåning.
Du kan då ha mindre rum i nedervåningen, och ha kök och vardagsrum på det som blir övervåning, med relativt bibehållen majestätisk takhöjd och enorma ljusinsläpp i det som blir sälskapsytorna, låter man ytterväggarna va öppna ned till undervåningen behåller man rymtkänslan även där nere.
Balkongerna försvinner och skapar öppet ända upp i tak längs väggarna, och det som är öppet idag byggs som en övervåning.
Du kan då ha mindre rum i nedervåningen, och ha kök och vardagsrum på det som blir övervåning, med relativt bibehållen majestätisk takhöjd och enorma ljusinsläpp i det som blir sälskapsytorna, låter man ytterväggarna va öppna ned till undervåningen behåller man rymtkänslan även där nere.
I terorin är den flyttbar - Det är en oljemålning på duk. Men i praktiken tror jag inte man får ner den utan att den tar skada.n0ir skrev:
Man kan ju hänga en ridå framför så man kan dölja den om man tycker den blir för påträngande.
Hade jag fått styra så hade kyrksalen lämnats orörd bortsätt från kök i ett av sidoskeppen. Möjligtvis en trappa upp till balkongen och ta bort de vid entren för mer naturlig koppling. Koret är en fin plats för matsalsbord och en litenchesterfeld grupp.
Vad gäller sovrum så skulle man antingen lägga det i lilla salen och barnrummen på var sida i prestbostaden med ingång via balkongen, frågan är bara om det är en brandteknisk godkänd lösning eller om den andra trappan måste vara kvar.
Varför inte ha pannan under koret så isolerar ni bort ljudet, kanske även skulle fungera med tvätt där?
Risken är nog hög att ni behöver en STOR panna, kyrkor brukar inte vara så väl isolerade i salenn. Har släckt på gotland som har ett föredetta missionshus och där är det snabbt kallt när det inte är mycket folk, predikant bostaden är märkbart bättre isolerad både i vägg och tak.
Vad gäller sovrum så skulle man antingen lägga det i lilla salen och barnrummen på var sida i prestbostaden med ingång via balkongen, frågan är bara om det är en brandteknisk godkänd lösning eller om den andra trappan måste vara kvar.
Varför inte ha pannan under koret så isolerar ni bort ljudet, kanske även skulle fungera med tvätt där?
Risken är nog hög att ni behöver en STOR panna, kyrkor brukar inte vara så väl isolerade i salenn. Har släckt på gotland som har ett föredetta missionshus och där är det snabbt kallt när det inte är mycket folk, predikant bostaden är märkbart bättre isolerad både i vägg och tak.
