Skulle behöva rådgivning för ett kök med massvis med hörn. Alla skåp går att anpassa, så jag är flexibel med måtten. Jag har hämtat inspiration från det här köket:

Modernt kök med ljusa träskåp, blå bänkskivor, rött och vitt porslin. Röda barstolar, hänglampor och öppna hyllor mot ett stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom att alla skåp mot väster sida kommer vara högskåp.Jag har dock ett tvådelat fönster, och jag skulle vilja få till det på snyggt sätt. Så här ser rummet ut just nu:

Renoverande kök med tvådelat fönster, stege, vit färgburk, och oskyddade väggar i förberedelse för installation av köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser ena planlösningen ut:

Köksplanlösning med skåpmått, visar placering av kyl, diskmaskin, ugn och diskho/sopsortering. Fönstercentraler markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag inte gillar är att skåpet för sopsorteringen är hela 930 mm. Ett alternativ är att göra det 550mm och sätta 2st 190mm skåp på sidan. Men jag är orolig att jag inte kommer att få användning av dem. Ett annat alternativ är att behålla 930mm och sätta sorteringen i ett av 600x500mm skåpen. Jag gillar dock att ha sopsorteringen under diskhon och inte använda det skåpet för förvaring.

Kökets planlösning med mått: skåp från kyl till spis, diskmaskin och plats för sopsortering. Väggar och placering av fönstercentra markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har andra förslag?
 
BirgitS
Så smala stommar som 19 cm har väldigt lite användbart utrymme kvar inuti. Ett sånt kan fungera som brickställ. Men det andra?

Ska köket måttbeställas från ett snickeri eftersom du har rätt udda mått?
Eller vad är det för köksleverantör?

Jag tycker att en av de stora fördelarna med mitt nya kök är att jag har en låda för matavfall överst under bänkskivan, bredvid diskhon. Man slipper böja sig och lyfta upp behållaren (när den ska fyllas) alternativt slipper att spilla mycket när man böjer sig ner för att slänga matavfallet.

Det kan vara lite svårt att utnyttja/komma åt i övre vänstra hörnet när det är ett högskåp precis bredvid.

Man behöver ofta passbitar i hörn för att en låda, som man drar ut, inte ska krocka med den andra sidans lådfront/handtag.

Eftersom diskbänksskåp är specialinredda, t.ex. grunda lådor, för att ge plats för vattenlåset, bör det inte vara bredare än vad som är nödvändigt för diskhon. Hur bred diskho ska du ha?

När köket väl är på plats tror jag att man inte alls kommer att uppmärksamma om stommarna under fönstret matchar fönstrets mittpost. Man ser det på så nära håll och oftast står man inte rakt framför fönstrets mittpost, samt det är olika avstånd från ögat till fönstret resp. till stommarna. Det tillsammans gör att man sällan kommer att uppleva att stommarna matchar fönstrets mittpost.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så smala stommar som 19 cm har väldigt lite användbart utrymme kvar inuti. Ett sånt kan fungera som brickställ. Men det andra?

Ska köket måttbeställas från ett snickeri eftersom du har rätt udda mått?
Eller vad är det för köksleverantör?

Jag tycker att en av de stora fördelarna med mitt nya kök är att jag har en låda för matavfall överst under bänkskivan, bredvid diskhon. Man slipper böja sig och lyfta upp behållaren (när den ska fyllas) alternativt slipper att spilla mycket när man böjer sig ner för att slänga matavfallet.

Det kan vara lite svårt att utnyttja/komma åt i övre vänstra hörnet när det är ett högskåp precis bredvid.

Man behöver ofta passbitar i hörn för att en låda, som man drar ut, inte ska krocka med den andra sidans lådfront/handtag.

Eftersom diskbänksskåp är specialinredda, t.ex. grunda lådor, för att ge plats för vattenlåset, bör det inte vara bredare än vad som är nödvändigt för diskhon. Hur bred diskho ska du ha?

När köket väl är på plats tror jag att man inte alls kommer att uppmärksamma om stommarna under fönstret matchar fönstrets mittpost. Man ser det på så nära håll och oftast står man inte rakt framför fönstrets mittpost, samt det är olika avstånd från ögat till fönstret resp. till stommarna. Det tillsammans gör att man sällan kommer att uppleva att stommarna matchar fönstrets mittpost.
Tack för ditt utförliga svar!


Jag bygger köket själv, vilket är anledningen till de något ovanliga måtten. Hörnskåpen är anpassade efter LeMans II-utdragssystemet.


Jag håller med om att 190 mm är ganska snålt, men samtidigt ser jag att flera leverantörer erbjuder lösningar runt 20 cm. För min del blir det invändigt cirka 154 mm. Min tanke är att använda hyllplan med utdragbara korgar. Vissa sektioner kommer också vara helt öppna, där jag – som du nämner – kan förvara exempelvis brickställ, skärbrädor och liknande.


Just nu lutar jag åt en diskho på 450×450 mm, alternativt 400×400 mm. Jag skulle troligen kunna få in en 500 mm också, men eftersom jag redan har det idag och upplever det som något överdimensionerat (då 99 % av disken ändå går i diskmaskinen), känns en mindre variant mer rimlig
 
BirgitS
Jovisst har leverantörer så smala skåp, men det är rätt dåligt utnyttjat utrymme, eftersom det blir mycket stomme i förhållande till utnyttjad bredd. Det är väl ofta lite av en nödlösning när det blir en bit över som inte kan användas till något annat.

Jag rekommenderar att du har en diskbänksstomme som just rymmer din önskade diskho. I alla fall skulle jag tycka att det var trist att se en massa tomrum bakom grunda lådor, bara för att det ska få plats ett vattenlås som är typ 30 cm brett bakom. Likaså att du inte har bredare stomme än nödvändigt för diskmaskin och ugn.

Lemans-utdraget för knappt 50 eller 60 cm bred öppning kräver inte mer än 1000 mm bred stomme och drygt 50 cm djup, om du vill spara in lite material. Det blir då en del tomrum längs väggarna.
 
Y yehor skrev:
Skulle behöva rådgivning för ett kök med massvis med hörn. Alla skåp går att anpassa, så jag är flexibel med måtten. Jag har hämtat inspiration från det här köket:

[bild]

Förutom att alla skåp mot väster sida kommer vara högskåp.Jag har dock ett tvådelat fönster, och jag skulle vilja få till det på snyggt sätt. Så här ser rummet ut just nu:

[bild]

Så här ser ena planlösningen ut:

[bild]

Det jag inte gillar är att skåpet för sopsorteringen är hela 930 mm. Ett alternativ är att göra det 550mm och sätta 2st 190mm skåp på sidan. Men jag är orolig att jag inte kommer att få användning av dem. Ett annat alternativ är att behålla 930mm och sätta sorteringen i ett av 600x500mm skåpen. Jag gillar dock att ha sopsorteringen under diskhon och inte använda det skåpet för förvaring.

[bild]
Någon som har andra förslag?
Jag använder AI för att visualisera kök, inredning, golv, kakel osv. där är ett verktyg som är bra och gratis att börja med: virtuall.pro

Man tar bara en bild med telefonen och ber AIn lägga till det man vill, eller applicera en särskild stil. Vill jag se ett särskilt kakel på väggen i badrummet, laddar jag bara upp en bild med kakelplattan tillsammans med en bild på badrummet, så är det klart.

Funkar superbra med allt från inredrning till att visulasiera hur huset ska se ut efter ommålning osv
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst har leverantörer så smala skåp, men det är rätt dåligt utnyttjat utrymme, eftersom det blir mycket stomme i förhållande till utnyttjad bredd. Det är väl ofta lite av en nödlösning när det blir en bit över som inte kan användas till något annat.

Jag rekommenderar att du har en diskbänksstomme som just rymmer din önskade diskho. I alla fall skulle jag tycka att det var trist att se en massa tomrum bakom grunda lådor, bara för att det ska få plats ett vattenlås som är typ 30 cm brett bakom. Likaså att du inte har bredare stomme än nödvändigt för diskmaskin och ugn.

Lemans-utdraget för knappt 50 eller 60 cm bred öppning kräver inte mer än 1000 mm bred stomme och drygt 50 cm djup, om du vill spara in lite material. Det blir då en del tomrum längs väggarna.
Tyvärr är LeMans en av de sämre “smart-lösningarna”.

Du har helt rätt i att skåp kan vara 500 mm breda, men om de ska linjera med övriga 600 mm-skåp behöver man i praktiken göra dem 600 mm. Då försvinner direkt runt 20 % av ytan.

Det stämmer också att LeMans kräver totalt cirka 965 mm i bredd, men själva öppningen behöver vara 565 mm. Om du placerar det bredvid ett 600 mm-skåp blir öppningen bara 365 mm, vilket innebär att du måste lägga till ytterligare 200 mm. Där tappar man ytterligare 20%

Dessutom uppskattar jag att själva LeMans-hyllorna bara utnyttjar ungefär 60 % av golvytan i skåpet.

Så tyvärr får man räkna med en hel del outnyttjat utrymme med LeMans - även om det samtidigt verkar saknas någon tydligt bättre lösning.
 
BirgitS
Vi har LeMans för 50 cm bred lucka och jag tycker att det ryms betydligt mer på ett hyllplan än i en 50 cm bred låda. Tidigare hade vi hörnkarusell men det är svårt att jämföra de två skåpen eftersom vi inte har sett båda samtidigt och använder/använde dem till olika saker. Men naturligtvis kan inte hörnen utnyttjas, fast vi har faktiskt 2 riktigt höga vaser stående i det hörn man kommer åt.

Så här är det gjort i vårt hörn där stommen sticker in i hörnet mindre än 60 cm (mindre stomme, mindre material) och det därmed är 10 cm tomrum mellan stommens kortsida och väggen:
Hörnmonterat LeMans-skåp med synlig träplanka och text "Hörnskåp, går ut åt vänster" på oslipad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårt LeMans-skåp är alltså monterat på vänstra sidan av hörnet. 5 cm passbit till angränsande skåp åt höger så att lådan där går att dra ut utan att krocka med LeMansskåpets handtag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.