977 läst ·
20 svar
977 läst
20 svar
Planera toalett m dusch
Svårt att ge bra råd eftersom du inte har skrivit några mått.
Vårt badrum är 177x177 cm och så här är det planerat men dörren öppnas utåt. Duschen var förr välvda glasdörrar som vi alltid fällde in när vi duschat klart och det funkade bra så länge ingen behövde på toa när någon duschade för då fick man sitta på snedden. Nu har vi bytt duschdörrarna mot draperi så nu går det att gå på toa samtidigt som någon duschar men då får tårna sticka in under draperiet. På väggen mellan dusch och dörr hade vi en handdukstork som sen blev ersatt med ett element på väggen mellan tvättmaskin och dörr när handdukstorken gick sönder. Längs hela väggen ovanför TM, handfat o toa har vi spegelskåp. Jag tycker att det känns rymligt och vi har gott om förvaring i badrummet.
Vårt badrum är 177x177 cm och så här är det planerat men dörren öppnas utåt. Duschen var förr välvda glasdörrar som vi alltid fällde in när vi duschat klart och det funkade bra så länge ingen behövde på toa när någon duschade för då fick man sitta på snedden. Nu har vi bytt duschdörrarna mot draperi så nu går det att gå på toa samtidigt som någon duschar men då får tårna sticka in under draperiet. På väggen mellan dusch och dörr hade vi en handdukstork som sen blev ersatt med ett element på väggen mellan tvättmaskin och dörr när handdukstorken gick sönder. Längs hela väggen ovanför TM, handfat o toa har vi spegelskåp. Jag tycker att det känns rymligt och vi har gott om förvaring i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs det vi kallar för U-dusch. Dom tar jättemycket plats att öppna tillräckligt för att man ska kunna komma in, och det blir svårt med tvättmaskin och handfat bredvid på var sin sida.P Petrasss skrev:
En kvartscirkelformad tar nog lite mindre plats men ger inte så mycket utrymme i duschen när den monteras osymmetriskt (vilket behövs om jag gissar måtten rätt i din ritning).
Ta reda på måtten noga och kolla i verklig storlek. Vi böjde till två tumstockar i duschdörrarnas ungefärliga form, satte dem i ett hörn så som dom behöver sitta med tanke på fönstret och ”ritade ut” handfat m.m. på rätt plats på golvet (med pappersark och tidningar) så att vi kunde se hur det känns i naturlig storlek. Det blev verkligen på håret att det funkade. Vi fick öppna den ena dörren och stänga den andra så att man kunde slinka in mellan dem, och en person med större kropp hade inte kunnat komma in. Jag är glad att vi flyttade och fick ett badrum där vi kunde sätta duschen bredvid dörren istället för att krångla vid fönstret.
P Petrasss skrev:Badrummet ska renoveras -badkaret tas bort +vägghängd toa med handdukstork över ,dusch , handfat och badrumsskåp med belysning planeras av arkitekt.. jag vill inte ha vattenburen handdukstork med elpatron som enda värmekälla över toa. Och jag vill ha plats för tvättmaskin. Hur skulle det kunna lösas enligt planritning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Passar det att göra väggen tunnare för att få dit toaletten på det sättet?
Den får inte vara bärande, det får inte vara rör där och toalettljud kommer att sprida sig i mycket större utsträckning genom en tunn vägg.
Jag vet inte måtten på en U-dusch men du får noga kolla upp att det inte blir för trångt framför den när handfat eller tvättmaskin står där så att man inte kommer in i duschen.
Att ha handfatet på sniskan så att det skjuter ut genom väggen förstår jag inte.
Den får inte vara bärande, det får inte vara rör där och toalettljud kommer att sprida sig i mycket större utsträckning genom en tunn vägg.
Jag vet inte måtten på en U-dusch men du får noga kolla upp att det inte blir för trångt framför den när handfat eller tvättmaskin står där så att man inte kommer in i duschen.
Att ha handfatet på sniskan så att det skjuter ut genom väggen förstår jag inte.
Tänkte hörn-handfatBirgitS skrev:
Passar det att göra väggen tunnare för att få dit toaletten på det sättet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tätskikt toalett, måla väggarna hur?
Badrum -
Bygga om gästtoalett till tvättstuga
Tvättstuga -
Hur planera långsmal toalett/dusch
Planlösningar -
Ett illa planerat toalettprojekt. Är det en bra ide att lägga plastmatta på detta golv?
Badrum -
Hjälp - måste planera in bastu och toalett på övervåning pronto
Planlösningar