Badrummet ska renoveras -badkaret tas bort +vägghängd toa med handdukstork över ,dusch , handfat och badrumsskåp med belysning planeras av arkitekt.. jag vill inte ha vattenburen handdukstork med elpatron som enda värmekälla över toa. Och jag vill ha plats för tvättmaskin. Hur skulle det kunna lösas enligt planritning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Ett förslag är att låta toalett och handfat vara på samma sätt som idag. En tvättmaskin bredvid handfatet och en U-dusch i övre vänstra hörnet. Man får nog stå i duschen för att hantera tvättmaskinen men det är nog det enda jag kommer på. Det finns plats för handdukstork/element mittemot toaletten (osäker på vad du menar med det du skriver om handdukstork).
Jag tror det blir väldigt svårt att få in tvättmaskin, tyvärr eftersom den inte får översköljas m vatten.
Men det verkar finnas mycket tom väggyta väggen där toa/handfat inte är placerade. Kan man inte sätta ett element av något slag där? Mina föräldrar hade ett element med fläkt som både cirkulerade och värmde luften. Hade kanske varit något?
Men det verkar finnas mycket tom väggyta väggen där toa/handfat inte är placerade. Kan man inte sätta ett element av något slag där? Mina föräldrar hade ett element med fläkt som både cirkulerade och värmde luften. Hade kanske varit något?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De har planerat en handdukstork över toaletten men jag vill inte ha en där så letar bättre förslagBirgitS skrev:
Ett förslag är att låta toalett och handfat vara på samma sätt som idag. En tvättmaskin bredvid handfatet och en U-dusch i övre vänstra hörnet. Man får nog stå i duschen för att hantera tvättmaskinen men det är nog det enda jag kommer på. Det finns plats för handdukstork/element mittemot toaletten (osäker på vad du menar med det du skriver om handdukstork).
Vi hade liknande i förra huset och satte handdukstorken mitt emot handfatet. Vinklad U-dusch i övre vänstra hörnet pga fönstret som är i vägen för rak duschvägg. . Tvättmaskin hade inte gått att få in, det var svårt nog att ta sig in i duschen som det var.
Vi satte även elektrisk golvvärme, skulle det vara ett alternativ?
Satsuki skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få in tvättmaskin, tyvärr eftersom den inte får översköljas m vatten.
Tänker något sånt jag...mrsnhp skrev:
Vi hade liknande i förra huset och satte handdukstorken mitt emot handfatet. Vinklad U-dusch i övre vänstra hörnet pga fönstret som är i vägen för rak duschvägg. . Tvättmaskin hade inte gått att få in, det var svårt nog att ta sig in i duschen som det var.
Det fanns inga mått i skissen och då blir det uppskattningar. Jag förutsatte att badkaret var ca 160cm och detta är ju då bredden på hela badrummet. Djupet antog jag var ca 180.
Med de måtte blir det svårt att få in tvättmaskin, man ska ju kunna ta sig fram också.
Beroende på vilken modell av vägghängd toalett man väljer blir djupet väldigt olika. Ska det byggas en ”låda” för att rymma fixturen ör denna ca 20-22 cm djup. Toaletten själv är ca 52-55 cm djup. Sedan måste man ju få plats med knäna när man sitter också. I ett badrum som är 160 blir det då inte mycket plats för en tvättmaskin. En inbyggd toalett tar bara mindre plats än en golvstående om man kan bygga in fixturen i en redan befintlig vägg.
Och glöm inte att en tvättmaskin behöver vatten och avlopp, du kan inte dra avloppsröret tvärs över golvet till golvbrunnen i andra hörnet…
Annats kan man ju göra en ”köpenhamnsdusch” 🤷🏼♀️
Med de måtte blir det svårt att få in tvättmaskin, man ska ju kunna ta sig fram också.
Beroende på vilken modell av vägghängd toalett man väljer blir djupet väldigt olika. Ska det byggas en ”låda” för att rymma fixturen ör denna ca 20-22 cm djup. Toaletten själv är ca 52-55 cm djup. Sedan måste man ju få plats med knäna när man sitter också. I ett badrum som är 160 blir det då inte mycket plats för en tvättmaskin. En inbyggd toalett tar bara mindre plats än en golvstående om man kan bygga in fixturen i en redan befintlig vägg.
Och glöm inte att en tvättmaskin behöver vatten och avlopp, du kan inte dra avloppsröret tvärs över golvet till golvbrunnen i andra hörnet…
Redigerat:
Ja du har rätt om måttenSatsuki skrev:
Det fanns inga mått i skissen och då blir det uppskattningar. Jag förutsatte att badkaret var ca 160cm och detta är ju då bredden på hela badrummet. Djupet antog jag var ca 180.
Hur gör ni med fönstret? Sätter ni för det med något aå att ni kan ha vanliga räta duschväggar? Eller skippar väggar helt? Tänk på att man behöver få plats att stå vid handfatet också, och plats att öppna eventuella dörrar på duschen så att man kommer in och ut.
Tänker såna svängda glasdörrar som går att vika inmrsnhp skrev:
Ja golvvärme hade varit det bästa öm det inte blir för dyrtmrsnhp skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Jag antar att stjärnan är duschen och då kan du inte ha vilka dörrar som helst eftersom fönstret inte får vara innanför dörrarna. Du är då hänvisad till en s.k. U-dusch. Du måste undersöka om sådana dörrar går att öppna när toaletten och tvättmaskinen är så nära.P Petrasss skrev:
Sen tycker jag det är sämre att det är blött på golvet framför toaletten än att det är blött framför tvättmaskinen. I ditt förslag ser jag inte någon bra plats för en handdukstork.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg