12 580 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Hjälp - måste planera in bastu och toalett på övervåning pronto
Hej!
Vi bygger ett Skidstahus i 2 plan med oinredd övervåning. Planlösningen för övervåningen har därför inte blivit granskad speciellt hårt och jag har precis upptäckt att min tänkta placering av bastu inte fungerar. Jag hade tänkt den i övre wc mot långsida yttervägg vid hörnbadkaret. Den blir tyvärr för liten och att flytta ut väggen går inte då ett fönster sätter bredden av bastun till bara kring en dryg meter. Anledningen till att jag vill ha den där är för att få ta del av lite havsutsikt från bastun.
I och med att avloppstammen redan är planerad och kommer att gå upp mellan golvåsarna där toalettstolen är inritad så är man lite låst till placering av toalett där den är eller längs med golvåsarna åt något håll om man nu inte gör någon specialare och kommer förbi åsarna på nåt sätt.
Hursomhelst så behöver vi en ny planlösning för bastu och wc. Kom gärna med förslag för jag har svårt att hitta en bra lösning.
Jag bifogar planlösning både för övre och nedre även om nedre är spikad redan.
/nochl
Vi bygger ett Skidstahus i 2 plan med oinredd övervåning. Planlösningen för övervåningen har därför inte blivit granskad speciellt hårt och jag har precis upptäckt att min tänkta placering av bastu inte fungerar. Jag hade tänkt den i övre wc mot långsida yttervägg vid hörnbadkaret. Den blir tyvärr för liten och att flytta ut väggen går inte då ett fönster sätter bredden av bastun till bara kring en dryg meter. Anledningen till att jag vill ha den där är för att få ta del av lite havsutsikt från bastun.
I och med att avloppstammen redan är planerad och kommer att gå upp mellan golvåsarna där toalettstolen är inritad så är man lite låst till placering av toalett där den är eller längs med golvåsarna åt något håll om man nu inte gör någon specialare och kommer förbi åsarna på nåt sätt.
Hursomhelst så behöver vi en ny planlösning för bastu och wc. Kom gärna med förslag för jag har svårt att hitta en bra lösning.
Jag bifogar planlösning både för övre och nedre även om nedre är spikad redan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
/nochl
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har ju en jättelik tvättstuga på bottenvåningen, är det inte där bastun skall vara?
Med direkt utgång till trädgården dessutom för dem som vill rulla sig i snön.
(Har inte gjort det själv sedan jag var i Vietas 1969)
Jag hade en kompis i Luleå som hade bastun ungefär så, alldeles vid entréhallen.
Och han hade ett vanligt badkar, fyllt med kallvatten, stående fritt på golvet alldeles utanför bastun.
Mycket skönt att kyla av sig i
Det var ingen stor bastu, men helt OK för tre tjejer och tre killar.
Finns det hjärterum så...
Jag hade en kompis i Luleå som hade bastun ungefär så, alldeles vid entréhallen.
Och han hade ett vanligt badkar, fyllt med kallvatten, stående fritt på golvet alldeles utanför bastun.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför det? Trä borde rent logiskt bli varmare, glaset kyls ju från utsidan på ett helt annat sätt. Men det är bättre att fråga tillverkaren än mig. Bilden var för övrigt (vilket framgår i mitt inlägg) mer ett exempel på form, mer kvadratisk och med vinklat hörn istället för en meter djup och 4 meter bred.KnockOnWood skrev:
Med tanke på havsutsikten torde dock glas på åtminstone någon vägg vara fördelaktigt. Det finns mycket fler exempel på deras hemsida och på andra bastutillverkares hemsidor, så att ingen tror att jag gör reklam för just dem, det var bara resultatet av en snabb bildgoogling.
Produkter som diskuteras: "Trä rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man vill nog inte luta sig mot glaset när man sitter i bastun, men det är inte så varmt att man bränner sig om man kommer emot med handen. Jag har aldrig förr sett en bastu som på bilden med glasvägg vid sittbänken. Det kan nog brännas på låren, förutom att glaset blir kladdigt.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, jag förstår att det inte var din egen bastu.Anna_H skrev:
Men att ta med handen på en träbit som är 80°C och att ta på en lika varm glasbit ger "lite" annorlunda upplevelse.
Det har med värmeledningsförmågan hos materialen att göra.
Samma effekt som gör att det känns svinkallt att gå på ett ouppvärmt klinkergolv,
medan det är ok att gå på ett lika kallt plastgolv.
Vi har parkering och insyn alldeles utanför groventrén så tyvärr lämpar den sig inte för bastu. Dessutom vill vi inte offra tvättstuga och förråd nere. Rullning i snön får ske via balkongtrapp från övervåning.KnockOnWood skrev:Du har ju en jättelik tvättstuga på bottenvåningen, är det inte där bastun skall vara?
/nochl
Redigerat:
Det var inte så dumt, jag kan tänka mig att glasväggar ger en mindre klaustrofobisk känsla i små basturum också. Nu ville vi ha blicken riktad mot ett fönster så då faller det alternativet bort.Anna_H skrev:
/nochl
Redigerat:
Efter många ritningar så är denna den som ligger bäst till just nu. Bastu, toalett, handfat, hörnbadkar och dusch klämdes in.
Det känns som att det blir lite tajt men om det går att klämma in så uppfyller den alla våra önskemål. Enda problemet blir att vi nu har toaletten på sämsta tänkbara läge gentemot avloppsstammen. Det blir samtal med rörmokaren om hur vi bäst löser detta.
/nochl
Logga in
Skapa konto
Det känns som att det blir lite tajt men om det går att klämma in så uppfyller den alla våra önskemål. Enda problemet blir att vi nu har toaletten på sämsta tänkbara läge gentemot avloppsstammen. Det blir samtal med rörmokaren om hur vi bäst löser detta.
/nochl
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du byter plats på toa och dusch då, eller blir det för smalt för en dusch i nischen?
Eller byt plats på toa och baastu.
Men visst ser det småttigt ut. Det är som ett pussel.
Är det verkligen att bygga så hopträngt, så att inget blir bra.
(Det vore till hjälp att se måtten)
Eller byt plats på toa och baastu.
Men visst ser det småttigt ut. Det är som ett pussel.
Är det verkligen att bygga så hopträngt, så att inget blir bra.
(Det vore till hjälp att se måtten)
Det känns väldigt tokigt att ha toan i bortre hörnet. Toan bör helst placeras bredvid handfat så att man har nära till vatten. Handfatet är också inklämt mellan dusch och badkar. Att ha dusch precis innanför dörren gör att golvet kommer att vara blött för näste man som vill gå på toa.
Byt plats på toa o dusch som KOW skriver. Bastun kan du kanske korta in en bit. Till en bastu räcker det i värsta fall med en 50cm bred dörr, gärna i glas så att man får lite mer känsla av rymd när man går in i badrummet.
Byt plats på toa o dusch som KOW skriver. Bastun kan du kanske korta in en bit. Till en bastu räcker det i värsta fall med en 50cm bred dörr, gärna i glas så att man får lite mer känsla av rymd när man går in i badrummet.
Jag hade missat att det tillkommit svar.
Vi la avloppsstammen under golvåsarna så att det går att placera wc/dusch etc var som helst när det blir dags att färdigställa övervåningen. Just nu är fokus på nedervåningen som jag hoppas göra klart inom kort.
Ni har rätt i att det inte känns helt rätt och det blir nog till att planera om en tänkt innervägg för att skapa mer utrymme.
/nochl
Vi la avloppsstammen under golvåsarna så att det går att placera wc/dusch etc var som helst när det blir dags att färdigställa övervåningen. Just nu är fokus på nedervåningen som jag hoppas göra klart inom kort.
Ni har rätt i att det inte känns helt rätt och det blir nog till att planera om en tänkt innervägg för att skapa mer utrymme.
/nochl
Medlem
· Norrbotten
· 2 inlägg
Hej,
Jag är lite nyfiken på vilken husmodell det är ni håller på att bygga?
Vi håller på att kontakta olika företag och ta in offerter men har fortfarande inte fått något svar ännu.
Tyckte att planlösningen såg väldigt fin ut på huset ni håller på att bygga!
/ Louise
Jag är lite nyfiken på vilken husmodell det är ni håller på att bygga?
Vi håller på att kontakta olika företag och ta in offerter men har fortfarande inte fått något svar ännu.
Tyckte att planlösningen såg väldigt fin ut på huset ni håller på att bygga!
/ Louise
Jag kan rekommendera skidstahus som fabrik då de är väldigt flexibla, hjälpsamma och prisvärda.
Husmodellen hette Oregano, nuvarande Smultron. Vi gjorde om planlösningen för nedervåningen själva. Vi har också förlängt huset 0,6m, breddat utbyggnaden, ändrat den till 1 våning med altan ovanpå.
Vi fick mycket rithjälp från fabriken, tror vi hade revision x när sista ritningen var klar, utan extra kostnader.
Mycket inspiration fick vi från myresjöhus skagerak.
/nochl
Husmodellen hette Oregano, nuvarande Smultron. Vi gjorde om planlösningen för nedervåningen själva. Vi har också förlängt huset 0,6m, breddat utbyggnaden, ändrat den till 1 våning med altan ovanpå.
Vi fick mycket rithjälp från fabriken, tror vi hade revision x när sista ritningen var klar, utan extra kostnader.
Mycket inspiration fick vi från myresjöhus skagerak.
/nochl