Hej!

Har tänkt att jag ska ta tag i gräsmattan, häckar och planteringar från start i år och tänkte då sätta upp ett system för automatiskt vattning som kan gå hand i hand med en robotgräsklippare som till och från åker och skär sönder allt som ligger i vägen.

Så min tanke var att jag ska sätta upp ett system längs häcken eller gräsmattskanten och det ska ligga ovan jord, iaf till en början. Hunter verkar ha rätt bra prylar men är för novis på vad man bör ha koll på, dom har ett gediget system. MP 1000,2000,3000 mfl

1) Vilket vattentryck bör man ha för att det ska fungera?
2) Är det viktigt med ett visst flöde också från utkastaren?
3) Hunter har tryggreglerande hus och ventiler, vad bör man gå efter här? Finns det olika tumreglar?
4) Annat att tänka på?
5) Har en separat PEM-slang som ligger ute, Mätte flödet, har lite mer än 15L/min.

Jag kan tänka mig att dela in detta i olika zoner och inom zonen köra en slinga med tryckreglerade spridare. Men jag behöver nog lite siffror för att kunna proja hur jag ska bygga detta. Hur har ni gjort?

Tack på förhand! :)

Redigerat:
Kan inte svara på dina frågor tyvärr men några tankar i ämnet....🙂
Kollade också på olika lösningar för vatten automatik, har ett styrsystem hemma för belysningen som jag kunde använda så jag letade främst efter ventiler att lita på. Det landade dock i att jag är alldeles för nojig att något ska fastna i öppet läge även om ventilerna styr till NC vid strömbortfall. Man vill ju inte komma hem och se att något pajat och att det stått och sprutat "klart" i par veckor....(Hua).
Ett stort plus är ju om man har tillgång till en egen brunn då man enkelt kan plocka dit en Pumpautomat (typ Gardena Comfort) med trådlösa fuktsensorer som startar Pumpautomaten när det behövs vatten. Då kan man ju också reglera hur mycket vatten Pumpautomaten får ta i brunnen (Suglängd) Har man inte brunn är ju ett alternativ att magasinera regnvatten, finns ju en del snyggare varianter man kan ställa efter husfasader numera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.