Nu har jag krattat till förbannelse utan att få det plant. När jag stod där idag kom jag på snilleblixten att bygga en ram runt plattan och ställa den helt plan med laser.

Sedan sätter jag en planka mellan långsidorna som jag använder som höjdmärke.

Undersidan av plankan får bli riktmärke.....

Jag drar sedan plankan lite i taget och fyller upp till plankans underkant.

Borde få nobelpriset för den här idén!

Imorgon kväll får vi svaret om det funkade som jag hoppas att det gör.

Jodå den funkar. Det taskiga är bara att det kommer att sätta sig lite ojämnt när du paddar sen. Men plus/minus ca 1 centimeter bör du kunna få till. Sen kan du använda 4-8 eller dylikt att precisionsjustera in kantelementen.

Jag körde med en tvåmetersplanka med fasttejpat vattenpass och ett rutnät av nedklappade käppar där höjden var utmärkt. Funkade hyfsat

M Mats skrev:
Jodå den funkar. Det taskiga är bara att det kommer att sätta sig lite ojämnt när du paddar sen. Men plus/minus ca 1 centimeter bör du kunna få till. Sen kan du använda 4-8 eller dylikt att precisionsjustera in kantelementen.

Jag körde med en tvåmetersplanka med fasttejpat vattenpass och ett rutnät av nedklappade käppar där höjden var utmärkt. Funkade hyfsat
Bara att dra av igen när man paddat.

Det här är dock ingen ny uppfinning. Det kallas att ”stocka” i Göteborgsområdet. Liknande gör man innan man lägger marksten.

Jag vet att tråden är lika gammal som pyramiderna..

K
E Erik Salhammar skrev:
Bara att dra av igen när man paddat.

Det här är dock ingen ny uppfinning. Det kallas att ”stocka” i Göteborgsområdet. Liknande gör man innan man lägger marksten.

Jag vet att tråden är lika gammal som pyramiderna..
Vid marksten brukar man lägga ner två raka långa järnrör i stenflisbädden, och sen ”raka” av det genom att dra en rätskiva på järnrören. Lättast att dra i lite sick-sackmönster, dvs åt höger och vänster samtidigt som man drar rätskivan emot sig. Samma metod används vid murning och putsning.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vid marksten brukar man lägga ner två raka långa järnrör i stenflisbädden, och sen ”raka” av det genom att dra en rätskiva på järnrören. Lättast att dra i lite sick-sackmönster, dvs åt höger och vänster samtidigt som man drar rätskivan emot sig. Samma metod används vid murning och putsning.
Ja. Kallas stockrör där jag bor.. hann visst inte få med det. :)

K
E Erik Salhammar skrev:
hann visst inte få med det. :)
Du har ju bara haft 18 år på dig ändå… 😆

• Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.