T
Markduk med singel invid husgrund, cirka 1,2 m bred och 45 cm djup, visas jämte gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag vill lägga marmorkross intil husgrunden. Huset är dränerat för ca 10 år sen. Just nu är det gräsmatta som går hela vägen till huset/källarfönster och jag ser ingen lutning ifrån huset.
Jag vill snygga till det och lägga en markduk med singel på , ca 70cm i bred. Förhoppningen är också att minska jordstänket på fasadputsen. Den bifogade lånad från internet bilden visar hur jag tänker. Kommer dock inte ha så pass kraftig lutning.
Blir det bra?
Behöver jag lägga 0-16mm under duken?
Ska jag tänka på något annat?
Alla tips är välkomna.

Om jag vore i din situation skulle jag skippa markduken eftersom jag tycker markduk som sen tittar fram är fult.

• Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Om jag vore i din situation skulle jag skippa markduken eftersom jag tycker markduk som sen tittar fram är fult.
Förstår vad du menar men vill skippa ogräs och envis kirskål som bosatt sig vid husgrunden.

Lukning. Lukning. Lukning.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi har markduk under singel vid husgrunden och visst den tittar fram på något ställe efter ett tag, men man kan också hålla efter den och räfsa över singlet sedan?

• Gilla
Tursmurfen
  • Laddar…
T Tursmurfen skrev:
Förstår vad du menar men vill skippa ogräs och envis kirskål som bosatt sig vid husgrunden.
Markduk nån dm under färdig yta hindrar inte ogräs.

• Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
T Tursmurfen skrev:
[bild]
Hej,
Jag vill lägga marmorkross intil husgrunden. Huset är dränerat för ca 10 år sen. Just nu är det gräsmatta som går hela vägen till huset/källarfönster och jag ser ingen lutning ifrån huset.
Jag vill snygga till det och lägga en markduk med singel på , ca 70cm i bred. Förhoppningen är också att minska jordstänket på fasadputsen. Den bifogade lånad från internet bilden visar hur jag tänker. Kommer dock inte ha så pass kraftig lutning.
Blir det bra?
Alla tips är välkomna.
Om du breddar gruset lite så får du en grusgång runt huset. Du kommer åt att tvätta fönstren. Lägg sedan en sträng av betong mellan gräsmattan och gruset så växer inte gräset in i gruset. Om du planterar lite fina växter utanför betongsträngen så ser du dem från insidan av huset. Se till att välja växter som är vackra också på vintern. Vissa av dessa växter kan vara lite högre och då får du insynsskydd utan att fönstren täcks över.
Du kan hänga blomlådor under fönstren om du vill ha fägring. Behöver du dränera om är det enkelt med detta upplägg.

• Gilla
Tursmurfen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Markduk nån dm under färdig yta hindrar inte ogräs.
Varför gör det inte det? Jag har en yta med markduk och runt 5 cm grus ovanpå. Kommer inte det minsta lilla ogräset igenom.

• Gilla
Tursmurfen
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag har en yta med markduk och runt 5 cm grus ovanpå. Kommer inte det minsta lilla ogräset igenom.
Grattis! Kommer det inget fröogräs ovanpå heller?

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Grattis! Kommer det inget fröogräs ovanpå heller?
Än så länge ingenting. På förra huset hade jag någon gång problem. Men då hade jag en annan markduk. Kanske kan bero på vilken markduk. Är ingen expert så utan glad att det funkar just nu. Ogräs vill man verkligen inte ha

• Gilla
Tursmurfen
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Men då hade jag en annan markduk. Kanske kan bero på vilken markduk.
Det är ju alldeles fantastiskt om en markduk några cm under ytan kan skydda mot fröogräs.

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
Andrehandymagi
T Tursmurfen skrev:
[bild]
Hej,
Blir det bra?
Alla tips är välkomna.
När du ändå gräver runt hela huset så hade jag sett över dräneringen och takavvattningen samtidigt. Vad har du för husgrund? Har du platta på mark så tycker jag absolut att du ska dränera om och kolla så att plattan inte står i vatten för det drar upp en jäkla massa fukt.

T
D DanielSt81 skrev:
Än så länge ingenting. På förra huset hade jag någon gång problem. Men då hade jag en annan markduk. Kanske kan bero på vilken markduk. Är ingen expert så utan glad att det funkar just nu. Ogräs vill man verkligen inte ha
Jag håller med, gäller att lyckas hitta en ordentlig ogräsduk :)

Hur skulle det vara att göra motsvarande detta. Men plåt istället för markduk.
Tänker att det skulle leda bort vatten längre bort från grunden.
Helt meningslöst eller kan det vara en tanke?

M Mortsken skrev:
Hur skulle det vara att göra motsvarande detta. Men plåt istället för markduk.
Tänker att det skulle leda bort vatten längre bort från grunden.
Helt meningslöst eller kan det vara en tanke?
Plåt hjälper inte mot fröogräs om plåten inte ligger PÅ ytan

• Haha
zwennebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.