Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag vill lägga marmorkross intil husgrunden. Huset är dränerat för ca 10 år sen. Just nu är det gräsmatta som går hela vägen till huset/källarfönster och jag ser ingen lutning ifrån huset.
Jag vill snygga till det och lägga en markduk med singel på , ca 70cm i bred. Förhoppningen är också att minska jordstänket på fasadputsen. Den bifogade lånad från internet bilden visar hur jag tänker. Kommer dock inte ha så pass kraftig lutning.
Blir det bra?
Behöver jag lägga 0-16mm under duken?
Ska jag tänka på något annat?
Alla tips är välkomna.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Vi har markduk under singel vid husgrunden och visst den tittar fram på något ställe efter ett tag, men man kan också hålla efter den och räfsa över singlet sedan?
Om du breddar gruset lite så får du en grusgång runt huset. Du kommer åt att tvätta fönstren. Lägg sedan en sträng av betong mellan gräsmattan och gruset så växer inte gräset in i gruset. Om du planterar lite fina växter utanför betongsträngen så ser du dem från insidan av huset. Se till att välja växter som är vackra också på vintern. Vissa av dessa växter kan vara lite högre och då får du insynsskydd utan att fönstren täcks över.T Tursmurfen skrev:[bild]
Hej,
Jag vill lägga marmorkross intil husgrunden. Huset är dränerat för ca 10 år sen. Just nu är det gräsmatta som går hela vägen till huset/källarfönster och jag ser ingen lutning ifrån huset.
Jag vill snygga till det och lägga en markduk med singel på , ca 70cm i bred. Förhoppningen är också att minska jordstänket på fasadputsen. Den bifogade lånad från internet bilden visar hur jag tänker. Kommer dock inte ha så pass kraftig lutning.
Blir det bra?
Alla tips är välkomna.
Du kan hänga blomlådor under fönstren om du vill ha fägring. Behöver du dränera om är det enkelt med detta upplägg.
När du ändå gräver runt hela huset så hade jag sett över dräneringen och takavvattningen samtidigt. Vad har du för husgrund? Har du platta på mark så tycker jag absolut att du ska dränera om och kolla så att plattan inte står i vatten för det drar upp en jäkla massa fukt.T Tursmurfen skrev:[bild]
Hej,
Blir det bra?
Alla tips är välkomna.
Jag håller med, gäller att lyckas hitta en ordentlig ogräsdukD DanielSt81 skrev: