96 374 läst ·
204 svar
96k läst
204 svar
Placerade solceller på grannens mark!
Var i kontakt med kommunen, behövdes inget bygglov.A Alexn72 skrev:
Inget, det är ett civilrättsligt ärende så polisen kommer att lägga ner det. Han måste vända sig till kronofogden för att avhysa anläggningen och om du flyttar den innan dess så kommer inget att hända.L Lyckås skrev:
Värdet för den ockuperade marken beräknas i nivå med vad man får i ersättning per år för sertvitut för t.ex. mobilantennbasstation dvs några tusen kronor/år. Mer ersättning än så kommer han inte att tilldömas av en civilrättslig domstol.
Den grannen skulle inte få en krona av mig!
Hade jag varit i din situation och han snällt bett att ta bort grejerna hade jag gjort det. Sedan hade han kunnat få en låda öl eller liknande som förlåt typ.
Men att kräva 50k är ju rena bötningen. Något som förortsgangsters sysslar med.
Och riktigt förbannad blir jag när det är 50k som straff för "din dumhet". Vem tror han att han är? Nä, låt han dra det till tinget om han vill. Troligen är det då han som åker dit när hans krav uppdagas.
Hade jag varit i din situation och han snällt bett att ta bort grejerna hade jag gjort det. Sedan hade han kunnat få en låda öl eller liknande som förlåt typ.
Men att kräva 50k är ju rena bötningen. Något som förortsgangsters sysslar med.
Och riktigt förbannad blir jag när det är 50k som straff för "din dumhet". Vem tror han att han är? Nä, låt han dra det till tinget om han vill. Troligen är det då han som åker dit när hans krav uppdagas.
Nej nej nejL Lyckås skrev:
Betala inget du har inte gjort något medvetet.
Ta bort det och förneka allt .
Surgubben kommer ingen vart med det.
Tråkigt med en sådan girig falsk granne med det lär inte bli bättre om han ens får 100k.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Ta kontakt med en jurist för råd, t.ex. Villaägarna, gratis råd om du är medlem. Du har misstolkat tomtgränsen, du har inte gjort det med berått mod. Du flyttar dem och återställer så fort du har fått klart för dig att du är på grannens mark. Jag skulle inte betala en krona innan jag har pratat med en jurist. Han kan ju stämma dig men jag tror ju inte har en chans att han får några pengar. Dessutom kostar grannen mer än vad han får in. Flytta och återställ, håll god min, vad ska polisen titta på då? Dessutom är det civilrättsligt fall, så grannen måste stämma dig i så fall. Kontakta en jurist för råd och sitt lugnt i båten. Ge inte grannen några bud, dra tillbaka budet om du har gett det skriftligt. Grannen måste dessutom påvisa att grannen har litet skada. Ser inte att grannen kan få någon typ av ersättning. Du flyttar och återställer så snart du fått veta att du har använt grannen tomt.L Lyckås skrev:Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Redigerat:
Lätt hänt. De som inte fattar det måste ju sakna förmågan att föreställa sig att inte alla tomter utgörs av mindre rektangulära gräsmattor med staket runt. Jag har blandat trädgårds/natur/skogstomt och ganska stor tomt, har ingen aning om vad som sker på delar av den. Såg att grannen eldat ris på min mark men jag är aldrig där ändå så varför skulle jag bry mig (grannen är en gammal gubbe som vet vad han gör). Tycker TS är generös med sitt erbjudande om att återställa och erbjuda ersättning. Vad gäller grannens krav på 50k så är väl frågan om han är typen som ens skulle gå till handling eller om det mest är snack från hans sida.
Då kan ju jag tycka att han förverkat all form av ersättning från dig och att han väl får polisanmäla. Efter att du gjort om/gjort rätt och återställer så kan det ju bli intressant att se vad som händer hos polisen och om han skulle vilja dra det till domstol. Du hade ju inget uppsåt och du återställer skyndsamt.L Lyckås skrev:
Mitt förslag är:
Återställ
Ge honom inga pengar
Poppa popcorn och njut av att följa vad han gör sen...
Ja, eller tyck synd om honom som överreagerar så kanske...
Även jag är tämligen säker på att det ser ut så. Ett potentiellt civilmål och ingripande från kronofogden tar ett antal månader, och en tilldömd skada skulle bli en skitsumma. Flytta bort grejerna, och säg till grannen att vill ha inte ta ditt lagda erbjudande inom två dagar drar du tillbaka det.C c_olsson skrev:Inget, det är ett civilrättsligt ärende så polisen kommer att lägga ner det. Han måste vända sig till kronofogden för att avhysa anläggningen och om du flyttar den innan dess så kommer inget att hända.
Värdet för den ockuperade marken beräknas i nivå med vad man får i ersättning per år för sertvitut för t.ex. mobilantennbasstation dvs några tusen kronor/år. Mer ersättning än så kommer han inte att tilldömas av en civilrättslig domstol.
Stopp nu.
Grannen har inte befogenhet att straffa dig, det har bara staten via rättsvårdande myndigheter.
Förehavanden på era tomter är helr och fullt en privatsak mellan er själva, det vill säga civilrättsligt.
Grannen kan ha rätt till skadestånd för skada som han kan påvisa. Jag tror han har en rejäl uppförsbacke.
Fokusera på att flytta anläggningen. Betala inget förrän han utrett omfattningen av sin skada. Den kan inte vara i klassen 50 papp, jag skulle undra om det är mer än hundralappar vid en prövning.
Grannen har inte befogenhet att straffa dig, det har bara staten via rättsvårdande myndigheter.
Förehavanden på era tomter är helr och fullt en privatsak mellan er själva, det vill säga civilrättsligt.
Grannen kan ha rätt till skadestånd för skada som han kan påvisa. Jag tror han har en rejäl uppförsbacke.
Fokusera på att flytta anläggningen. Betala inget förrän han utrett omfattningen av sin skada. Den kan inte vara i klassen 50 papp, jag skulle undra om det är mer än hundralappar vid en prövning.
Jag hade gjort en frivillig polisanmälan och förberett en flytt. Om du inte har gjort någon direkt åverkan på hans tomt så tror jag du kommer undan med mindre än 10000! Bara det låter mycket. Om man gör frivillig rättelse tror jag inte en åklagare skulle bötfälla. Med hänsyn till tidsförloppet så är det ju inget grannen brukar och om du hävdar misstag så finns ju inget uppsåt!
C c_olsson skrev:Inget, det är ett civilrättsligt ärende så polisen kommer att lägga ner det. Han måste vända sig till kronofogden för att avhysa anläggningen och om du flyttar den innan dess så kommer inget att hända.
Erbjudandet från TS upphörde att gälla direkt när grannen avvisade det. 10kkr är sanslöst mycket för mycket då ingen egentlig skada uppstått i och med att TS flyttar anläggningen omgående. Som andra sagt, en symbolisk låda öl, en vinflaska eller liknande är rimligt, OM grannen hade betett sig civiliserat.A AndersMN skrev: