Byggahus.se

Placerade solceller på grannens mark!

1. L
    Medlem · 13 inlägg

Lyckås

Medlem
    Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?

2. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 935 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    10 lax verkar väl vara en rimlig kompensation, för uppenbarligen har han nog inte haft något obehag av den, då hade han väl påtalat problemet för länge sedan. Jag skulle tagit den uppgörelsen i alla fall, lättförtjänta pengar :)
    Fortsätt pudla så faller han nog till föga och accepterar budet ;)

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 878 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hmm, 9 månader innan han reagerar. Om du inte åsamkar hans fastighet skada skulle jag inte gå ut så högt. En back pilsner är det ju värt…

• Laddar…
  4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 322 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    50' när du säger att du ska flytta på den?

Jag hade bett om ursäkt och sen beroende på hur kontakten är med grannen (som inte uppmärksammat något på 9 månader) skulle jag kanske ge något, men knappast några 50', inte ens 10'.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · 13 inlägg

Lyckås

Medlem
    Har varit hos honom nyss och han vidhåller sin summa, jag kommer att flytta på anläggningen inom en vecka och återställa slänten. Funderar bara på vad som händer om/när han polisanmäler? Det är en riktig surgubbe.. tack för fidbacken..

6. L
    Medlem · 13 inlägg

Lyckås

Medlem
    Straffet för min dumhet tycker han..

7. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 854 inlägg

Dilato

Medlem
    Polisen lägger ner ärendet omedelbart eftersom det är en civilrättslig fråga.
    Skadestånd är väldigt låga i Sverige så det blir inte dyrt för dig att ignorera grannen och bara flytta på anläggningen.
    Grannen måste stämma dig för intrånget och skadan verkar vara i stort sett obefintlig så även om han vinner i rätten blir det låga eller inga belopp att betala (förutom rättegångskostnader).

8. M
    Medlem · Västra Götaland · 342 inlägg

Maijckel

Medlem
    Det handlar snarare om att köpa sig fri från att bli åtalad för egenmäktigt förfarande. För egenmäktigt förfarande krävs skada eller olägenhet.

9. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 854 inlägg

Dilato

Medlem
    Det här finns det lagrum på, jordabalken 3 Kap 12 §

Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.

Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).

https://lagen.nu/1970:994#K3P12S1

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 878 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Jag skulle säga ta det lugnt och flytta anläggningen och återställ till bättre skick än det var innan. Ta foton före och efter och ha så lite kontakt som möjligt med grannen. Risken är minimal att hans hot blir allvar och leder till åtal då det inte är med uppsåt. När allt är klart kan du ge honom en gåva, typ fruktkorg eller presentkort till Filmstaden ;)

11. M

Maijckel

Medlem
    Japp. Så finns det också ett annat lagrum i 8 kap. 8 § Brottsbalken.

Bestämmelsen om egenmäktigt förfarande ska i detta sammanhang läsas tillsammans med den skyldighet alla markägare har och som framgår av 3 kap. 1 § Jordabalken.

Man är helt enkelt skyldig att ha koll på sina fastighetsgränser.

12. L
    Medlem · 13 inlägg

Lyckås

Medlem
    Problemet är att i mitt huvud var gränsen på rätt sida. När huvudet är dumt får kroppen lida :dizzy:

13. M

Maijckel

Medlem
    Så är det ibland :)

Därför tycker jag det är dumt att nonchalera grannens tal om polisanmälan. 50.000kr är såklart väldigt högt, och om grannen uttryckligen erbjuder dig att "köpa dig fri från polisanmälan" kan han själv göra sig skyldig till ett annat brott.

Det blir en balansgång för er båda det här...

14. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 3 060 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Erbjud honom hans del av elen som du utvunnit inne på hans sida.

• Laddar…
  15. D
    Medlem · E · 27 654 inlägg
    En rimlig kostnad är motsvarande markarrende. Det lär inte bli många kronor. Så någon tusenlapp man man kanske erbjuda. Accepterar han inte det så är det väl bara att han får polisanmäla. Jag tror jag vet vem polisen tycker gör fel då….

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.