96 559 läst ·
204 svar
97k läst
204 svar
Placerade solceller på grannens mark!
Om vi räknar högt. Arrende priset på bete ligger i snitt på knappt 700kr/ha. Men vi kan ta det för åker på ca 2kkr/ha. Om vi räknar på ett år även om det är kortare så bör grannen få 5kr i arrende. Det är på den nivån skadan är.
Utpressning m a o.L Lyckås skrev:
Skit du i det. Är som sagt ett civilrättsligt ärende så polisen lär bara hänvisa bort honom.
Går han till tinget med den här struntsaken så lär de försöka få honom att lägga ner bara. Några 50 kkr lär de inte hjälpa honom att få inte heller 10kkr. När du redan tagit bort och återställt långt innan det ens kommer upp i tinget så får han oerhört svårt att motivera att det ens finns något ärende att driva
Haha, men kan du inte anmäla dig själv, förklara situationen och be polisen göra en notering av att du minsann har uppmärksammat felet och kommer flytta, återställa och dokumentera före och efter?L Lyckås skrev:Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
På så sätt har du ju ryggen fri från eventuella skulder tänker jag? Det var ett ärligt misstag ☺️ och skulle han sedan dra in lagen i det här så kan du bara hänvisa till din föranmälan
Nej, belasta inte polisen med sådant. Det finns ingen anledning till det.
Nej, det är ju TS' anläggning, så han farmar ju bara sin egen el, han köper eller säljer inte mellan grannarna.D DFarre skrev:
Man tar väl för f-n reda på vart tomtgränserna är innan man bygger något.L Lyckås skrev:Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Varför så hårt påhopp på TS???H humus skrev:
Det är väl för f-n mänskligt att fela? Det är heller inget ovanligt att man tror att man vet var ens gränser går. Eller brukar du kolla upo saker du redan vet?
TS trodde slänten var hans.
Grannen kommer efter 9 månader och påvisar att släntenen delvis är hans. TS tar då till sig den informationen, ber om ursäkt och ska flytta på anläggningen snarast samt återställa slänten.
Vad mer begär du? Att han ska bygga en tidsmaskin och göra sitt fullt förklarliga misstag ogjort...?
Påhopp hjälper ingen. Har du inget konstruktivt att skriva så låt bli!
Redigerat:
Hårt påhopp ? Man kan väl inte bygga på mark/tomt som man tror man äger ? Man måste ju ta reda på vart tomtgränserna är, speciellt när man ska bygga något eller fälla träd mm. Det kanske hade varit bra att informerat grannen att man tänkt sätta upp "fula" solceller i tomtgräns (nu blev det ju inte ens i tomtgräns). Jag vet inte hur det är med solceller men andra "byggnader" (carport,vedförråd,avloppsanläggningar mm) ska ju vara minst 4,5 m från grannens tomtgräns, då är det ju ganska viktigt att veta vart gränserna är och inte "jag trodde gränsen gick där" .S Solvide skrev:Varför så hårt påhopp på TS???
Det är väl för f-n mänskligt att fela? Det är heller inget ovanligt att man tror att man vet var ens gränser går. Eller brukar du kolla upo saker du redan vet?
TS trodde slänten var hans.
Grannen kommer efter 9 månader och påvisar att släntenen delvis är hans. TS tar då till sig den informationen, ber om ursäkt och ska flytta på anläggningen snarast samt återställa slänten.
Vad mer begär du? Att han ska bygga en tidsmaskin och göra sitt fullt förklarliga misstag ogjort...?
Påhopp hjälper ingen. Har du inget konstruktivt att skriva så låt bli!
D DFarre skrev:
Ne,j numera får man sälja el till grannen.D DFarre skrev:
" Ändring i ellagen – nu kan du dela el med grannen från den 1 januari 2022 så kan man göra detta källa kunfkraft"
Du missade uppenbarligen en stor del av min kommentar....H humus skrev:Hårt påhopp ? Man kan väl inte bygga på mark/tomt som man tror man äger ? Man måste ju ta reda på vart tomtgränserna är, speciellt när man ska bygga något eller fälla träd mm. Det kanske hade varit bra att informerat grannen att man tänkt sätta upp "fula" solceller i tomtgräns (nu blev det ju inte ens i tomtgräns). Jag vet inte hur det är med solceller men andra "byggnader" (carport,vedförråd,avloppsanläggningar mm) ska ju vara minst 4,5 m från grannens tomtgräns, då är det ju ganska viktigt att veta vart gränserna är och inte "jag trodde gränsen gick där" .
"Grannen kommer efter 9 månader och påvisar att släntenen delvis är hans. TS tar då till sig den informationen, ber om ursäkt och ska flytta på anläggningen snarast samt återställa slänten.
Påhopp hjälper ingen. Har du inget konstruktivt skriva så låt bli!"
...du är fortfarande inte konstruktiv!
F ö så skiljer det du hänvisat till på stadsplanerade villatomter och icke stadsplanerade jordägor på landet
Håller med.. varför ska du ens betala 10k? Slarv från din sida, absolut.. men ge en han backe öl o så kan han va tyst. Flytta på skiten bara så fort du kan.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Ingen av oss känner till omständigheterna här, hur kom misstaget till. Misstag sker.H humus skrev:
Vårt första hus var ett parhus med liiiten tomt angränsande till en kommunägd allmänning med skog. Säljaren förklarade att han, precis som de flesta grannar hade "annekterat" en bit av allänningen. Vi hade gräsmatta ut till tomtgränsen, men en ful mur av sprängsten (mer som en hög med sten, skitfult). På yttre delen av vår gräsmatta stod en stor tall.
Nåväl jag gjorde slag i saken och snyggade till vår mur, som alltså låg en bit in på kommunal mark. Vi fällde tallen som stod på vår gräsmatta (fick några kryptiska kommentarer). Anlade gräsmatta ut på det annekterade området (precis som de flesta grannarna hade gjort).
Så en dag när jag rensar marken under några buskar som står i tomtgränsen mot grannen, så hittar jag gränsmarkören. Visade sig att tomtgränsen låg inte alls där jag trodde, så den där tallen som jag fällt stod inte alls på vår tomt utan på kommunens mark. Varvid poletten ramlade ned ang. kommentarerna vi fick när vi fällde den... Jag satte igång ett hårt arbete med att gräva upp stubben, sopade igen alla spår.
Misstag sker lättare än man tror.
Och jag var tydlig om var tomtgränsen faktiskt går när vi senare sålde.
Köp Grannens mark för 50kkr. Då slipper du flytta anläggningen, han frånsida 50kkr och dunder något för hans ”skadestånd”. Voilà. Alla nöjda.L Lyckås skrev:Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Låt mig gissa att dagens du bättre hade förstått innebörden av detta.H hempularen skrev:
Jag menar inte att man ska döma TS (eller dåtidens dig) för hårt, men en liten näsbränna om att hålla sig på sitt tycker jag gott båda kan få. Hade det varit inympat i er från tidiga år att gränser spelar roll hade ni kanske varit noggrannare.
Alla är inte bevandrade i byggregler och PBL om och hur och var man får bygga. Något som bidrar till fel som dessa. Att tomtgänser inte sällan saknar inmätning, inte är införda på tomtkartan, inte har kvarvarande nedslagna rör eller andra mer ”fixa punkter” är mer regel än undantag, även i detaljplanerade områden. TS får i detta fall bättre råd hos kommunens lantmäteri och dess byggnadsnämd. Det kan mycket väl vara så att de rör som din granne hittat inte gäller, kan vara rester av gammalt staket, en sten kan vara flyttad osv.
Tar du upp frågan med lantmäteriet så kan tomtgränsen kanske bestämmas annorlunda och du får bättre och mer exakta råd på placering som inte stör din granne. Du som byggherre ansvarar för allt som rör ditt byggprojekt även placering. Du kan hävda att den naturliga avgränsningen som den förekommande slänten utgjort ansätts vara tomtgräns och därmed har du inte gjort något fel. Även kommunen kan ålägga sanktionsavgift om de anser att man byggt fel. Vad du än gör så samtala med kommunen och lantmäteriet om råd och t.ex. visning av tomtgränser, det brukar vara billigt i jämförelse med inmättning av hus. I Västerås har jag fått betala ca 3000kr för visning av tomtgränsen vid uppsättning av staket.
Tar du upp frågan med lantmäteriet så kan tomtgränsen kanske bestämmas annorlunda och du får bättre och mer exakta råd på placering som inte stör din granne. Du som byggherre ansvarar för allt som rör ditt byggprojekt även placering. Du kan hävda att den naturliga avgränsningen som den förekommande slänten utgjort ansätts vara tomtgräns och därmed har du inte gjort något fel. Även kommunen kan ålägga sanktionsavgift om de anser att man byggt fel. Vad du än gör så samtala med kommunen och lantmäteriet om råd och t.ex. visning av tomtgränser, det brukar vara billigt i jämförelse med inmättning av hus. I Västerås har jag fått betala ca 3000kr för visning av tomtgränsen vid uppsättning av staket.