96 374 läst ·
204 svar
96k läst
204 svar
Placerade solceller på grannens mark!
Eftersom du känner TS så pass bra att du har stenkoll på hans mark och hur den ser ut rent topografiskt, så gissar jag att du även känner grannen eller rent av är grannen. Så med bäst insyn i ärendet, hur hade du löst det hela?H Hybro skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Hybro verkar inte vara här för att hjälpa TS och är därför nu avstängd från tråden.
/Moderator
/Moderator
Säg inte det, verkar på dig som att det är DU som är drabbad av detta århundradets brott mot både dig, kung, fosterland och mänskligheten! Längesedan jag såg en sådan rabiat överreaktion här på forumetH Hybro skrev:
Åter till historien här... Händer ju titt som tätt här att folk skriver om att de haft både garage, uppfarter och diverse byggnationer i närheten av tomtgränser och när man börjar nysta i det så visar det sig att grannen som klagar på att du vill bygga något nära hans garage egentligen har halva sitt garage på din tomt!
Vi har en sånt trevlighet i vårt kvarter, alla grannar byggde staket en gång i tiden, utom EN. Därför sattes staketet upp en meter in på allas tomt. Nu 50 år senare blev ägarna till den tomten plötsligt av med alla sina rabatter som de anlagt på andras mark när staketen revs och nya skulle upp. Vips så syntes ju tomtmarkeringarna och de blev av med en stor bit mark.
Såå, det verkar så vitt vi kan se vara ett misstag, grannen vill straffa TS för deras misstag och inte för någon skada han lidit.
Skulle väl gissa på att det kanske kan gå under olovligt brukande eller något liknande. Böter eller fängelse uppåt 1 år. Utpressning ger fängelse uppåt 2 år och är således ett mycket grövre brott. När grannen inte ens lidit någon skada så lär det ju stanna vid böter, OM TS nu skulle dömas vilket väl är väldigt osannolikt.
1. Försök dokumentera hans hot och utpressning. Ladda ner app i mobilen och spela in eventuella samtal. Skriv en "dagbok" om vad som händer och sägs med datum och tider, ( i ett block, inte i datorn).
2. Få till flytt och återställning så snart du kan.
3. Utlova ingen ersättning, tänk på att motparten också kan spela in.
4. När det är klart, upplys om att brottet grannen begått är mycket grövre än TS brott, vill han polisanmäla så varsågod.
Du har inte funderat på att köpa slänten av grannen istället?L Lyckås skrev:Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Nu är det här ju ändå i jurdikdelen av forumet - det enda som skulle kunna ge underlag för ersättning är väl om TS orsakat något som inte gått att återställa, typ tagit ner träd eller orsakat någon störning som att markägaren inte kunnat bruka marken eller likn. Så egentligen är det väldigt generöst att erbjuda 10 tkr.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Jag tycker straffet för dumheten att kräva dig på 50' borde vara 60', men ni kanske kan komma överens om att stryka allt.L Lyckås skrev:
Han kan tycka vad f.n han vill, han kommer aldrig vinna några 50' om du inte självmant väljer att ge honom det, men räkna då med att han kommer försöka lura av dig mera pengar.
Låt han polisanmäla, polisen dömer inte ut några 50' i böter och det gör inte rätten heller.
Bra, jag misstänker starkt att han bara var ett litet troll, inga verkliga åsikter och bara ute att få reaktioner.Marlen Eskilsson skrev:
Hade det varit mina paneler hade jag jag kopplat ur dem direkt och ringt några polare för att plocka ner hela rasket på studs och givetvis dokumenterat det. Sen erbjudit honom ett flak öl och ett rimligt arrende för de nio månaderna. Om han sedan framhärdar så betalar jag hellre lagvrängarna än att han får de slantarna. Lagvrängarna tror jag inte kan kosta så mycket i sammanhanget, hur mycket tid kan de egentligen fakturera när jag inte bestrider vad som hänt, bara beloppet grannen kräver.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
H Hybro skrev:
Läst en del av dina inlägg här på forumet.
Allt från att du hånar folk som du tycker lånat för mycket pengar och att du minsann har din ekonomiska situation under kontroll.
Och nu när du jämför en fiskodling med en liten solcellsanläggning
Sammantaget så verkar du väldigt sällan ha koll vad du pratar om utan inläggen verkar snarare syfta till att lyfta fram vilken världsmästare du är.
Skulle vara intressant att höra hur du minsann skulle få ut mer än 50k?
Men för att tillföra något till tråden.
10k är väldigt generöst från TS sida när som många andra påpekat ägaren inte ens märkt det på 9 månader.
Pudla har du redan gjort och erbjudit mer än skälig ersättning.
Du har gjort ditt.
Fortsätter grannan gårma så hade jag nog blivit less själv och dragit tillbaka erbjudandet om ersättning och låtit han ta det vidare rättsligt om han vill
Mest troligt kommer ha få det juridiska rådet att lägga ner då det inte är värt risken ekonomisk
Men det är ju grannen!Kapsyl skrev:
Bra, jag misstänker starkt att han bara var ett litet troll, inga verkliga åsikter och bara ute att få reaktioner.
Hade det varit mina paneler hade jag jag kopplat ur dem direkt och ringt några polare för att plocka ner hela rasket på studs och givetvis dokumenterat det. Sen erbjudit honom ett flak öl och ett rimligt arrende för de nio månaderna. Om han sedan framhärdar så betalar jag hellre lagvrängarna än att han får de slantarna. Lagvrängarna tror jag inte kan kosta så mycket i sammanhanget, hur mycket tid kan de egentligen fakturera när jag inte bestrider vad som hänt, bara beloppet grannen kräver.
Jag gissar att det inte är en klassisk villatomt vi pratar om.
Men några frågor som dyker upp.
1 behövs de bygglov för panelerna på marken i din kommun. Finns de isåfall bygglov?
2 gäller 4,5m eller grannens medgivande här med?
3 finns de någon skiss på de hela?
Men några frågor som dyker upp.
1 behövs de bygglov för panelerna på marken i din kommun. Finns de isåfall bygglov?
2 gäller 4,5m eller grannens medgivande här med?
3 finns de någon skiss på de hela?