96 374 läst ·
204 svar
96k läst
204 svar
Placerade solceller på grannens mark!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Fast om TS kan flytta anläggningen på några dagar är det där lagrummet inte tillämpligt.D Dilato skrev:Det här finns det lagrum på, jordabalken 3 Kap 12 §
Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
[länk]
Å andra sidan är förstås grannens anspråk orimliga. Vore jag TS skulle jag som flera andra föreslagit nöja mig med att återställa och be om ursäkt. En granne som intuitivt vill straffa en för ett uppenbart misstag är ingen man ska krypa för. Uppenbarligen finns ändå ingen grannsämja, så de tiotusen skulle jag säga gäller som erbjudande i en dag. Vill grannen ha mer skulle jag dra tillbaka den typen av fredsbud.
Återställ så snart du bara kan. Ge inte grannen något. Går det till polisen lär väl inte så mycket hända eftersom det var ett misstag och du återställt efter att blivit uppmärksammad?
Däremot kan man ju fundera på hur det är formulerat. Det är väl inte så han kräver femtio papp för att du inte skall bli polisanmäld?
Däremot kan man ju fundera på hur det är formulerat. Det är väl inte så han kräver femtio papp för att du inte skall bli polisanmäld?
Han har inte uttryckligen uttalat det, men typ att vi får väl se vad som händer..tensiden skrev:
Återställ så snart du bara kan. Ge inte grannen något. Går det till polisen lär väl inte så mycket hända eftersom det var ett misstag och du återställt efter att blivit uppmärksammad?
Jag är på linjen att grannen gjort sig skyldig till olaga hot och utpressning. Om det har begåtts ett brott då är det inget man kan ”köpa sig fri för”.
Om det skulle vara ett brott, vilket jag betvivlar då det saknas uppsåt. Så skulle det inneböra någon form av böter för ts, och ett skadestånd beroende på vilken skada grannen fått. Såtillvida inga påvisbara skador skett som inte återställs, så lär summan var nära ingenting. Om han gör en polisanmälan så är handläggningstiden så lång att du redan flyttat panelerna innan du ens kallas på förhör. Kommer garanterat läggas ner och grannen kammar 0.Hade jag varit du så hade jag dragit tillbaka erbjudandet med hänvisning till att du överväger en anmälan om utpressninig. Hade grannen sagt att han vill ha ersättning för intrånget i form av hyra för nyttjandet av sin mark så hade det kanske varit juridiskt om än oskäligt, och därmed skäl att bestrida. Men kopplingen till hot om anmälan bedömer jag som mycket värre än ett oavsiktligt intrång.
Om det skulle vara ett brott, vilket jag betvivlar då det saknas uppsåt. Så skulle det inneböra någon form av böter för ts, och ett skadestånd beroende på vilken skada grannen fått. Såtillvida inga påvisbara skador skett som inte återställs, så lär summan var nära ingenting. Om han gör en polisanmälan så är handläggningstiden så lång att du redan flyttat panelerna innan du ens kallas på förhör. Kommer garanterat läggas ner och grannen kammar 0.Hade jag varit du så hade jag dragit tillbaka erbjudandet med hänvisning till att du överväger en anmälan om utpressninig. Hade grannen sagt att han vill ha ersättning för intrånget i form av hyra för nyttjandet av sin mark så hade det kanske varit juridiskt om än oskäligt, och därmed skäl att bestrida. Men kopplingen till hot om anmälan bedömer jag som mycket värre än ett oavsiktligt intrång.
Hur i hela världen kan du få det till detta? Uppenbarligen, om vi ska tro TS, har ett misstag begåtts som kommer rättas till snarast. Dessutom med erbjudande om en generös kompensation för misstaget.H Hybro skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Det är knappast det första tillfället någon inte har koll på var gränsen går.