99 262 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Enligt lag så har personer som inte är välkomna eller som har ett specifikt ärende inte rätt att gå in på andras tomter. Jag bor i villaområde och här kommer utlänningar och ringer på dörren. Är jag på humör så säger jag åt dem att de begår brott. Många gånger svarar jag inte. Jag har kameror överallt. Senast var någon som sa att han hette Sorry. Han åkte i en vit skåpbil. I bilen satt en kvinna som såg romsk ut. De som är riktig slipade ser övervakningskamerorna.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Strandskyddet brukar sällan sträcka sig mindre än 100 meter från stranden.Totem skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått vilka inskränkningar som finns i strandskyddet när det gäller privat mark. Vilken lag reglerar det?
Om de har avsikt att ta kontakt med dig så gör de definitivt inget olagligt. Däremot ska de inte stanna om du ber dem gå. Men det är inte olagligt att gå in för att ta kontakt med ddm som bor i fastigheten.
Har väl bland annat att göra när på århundradet det är byggt och vilka regler som gällde då. Här på gatan i skärgården så är alla hus, 6 stycken på rad, med sjötomt byggda på 30 och 40 talet. På den tiden var det inga problem att bygga riktigt sjönära i Stockholms skärgård. Vi äger tex 200 meter strand och huset ligger 25 meter från stranden.P pmd skrev:
Men nu känner jag att vi håller på att genomföra en trådkapning för TS.
Visst. Men vad är egentligen problemet att grannar/ortsbor kort vistas på din tomt när du inte är hemma om ingen åverkan görs?Cancerman_777 skrev:
I vår stuga är det tydligen ofta folk som ställer sig på vår brygga och fiskar (ligger 5m från huset). När vi byggde en attefallare var det många som kollade in den.
Allt sker precis som för ts när ingen är hemma. Så vad är problemet?
NEJ, man begår inget lagbrott när man går in på någons tomt å ringer/knackar på dörren för att tex sälja något!blomknopp skrev:
Däremot när ägaren/representant ber besökaren lämna området och besökaren inte gör det, då begår besökaren lagbrott.
https://www.lawline.se/answers/inte-ett-hemfridsbrott-att-knacka-pa-dorren
Eller om det är något liknande den gård som min mormor var född på ... busshållplatsen uppe vid riksvägen nås enklast nere ifrån byn genom att man går deras uppfartsväg fram till trädgårdsgrinden men istället går åt höger och sedan går mellan drängstugan och ladugården vidare på körvägen som leder upp mot riksvägen och busshållplatsen.K KungAnka skrev:Det är nog olika i olika byar och beror på hur tomten ser ut. På mina föräldrars tomt är det inget konstigt om folk genar eller barn leker bland träden i utkanten, så har det alltid varit där. Men då är tomten på 6000 m². Med en väldigt liten tomt med häck eller staket runt, då blir det lite mer märkligt om folk är inne och går där. Eller om man går och kikar in genom fönstren
De två intilliggande hållplatserna: där blir det från byn sett två km extra att gå till den ena och 3 till den andra... enkel väg.
Ja det såg jagDemmpa skrev:
Jag har flera kameror och när jag frågade så skulle jag ha skylt (privat gård privat ändamål.. kamerorna håller sig på vår mark).
Det var liksom inga problem att ha kameran men man skulle ge dem möjligheten att inte gå in på tomten (om de hade något emot att bli filmad).
Tjena gblc.
Förstår om Du är förbannad, jag blir förbannad själv bara av att läsa om incidenten! Vad som gör saken ännu värre är att flera i forumet tycker att Du "gjort tillräckligt", "att man har rätt att göra så enl allemansrätten" och att det är helt normalt och ligger i linje med vad som är ok att göra om man är ute på en promenad och "råkar" hamna i en dylik situation. Det är det verkligen INTE om man inte har gjort upp något med ägaren, antingen bett om lov lr ev överenskommelse med grannarna om att hjälpas åt att hålla lite koll åt varandra lr något liknande. Alla andra ska respektera att det är någon annans privata egendom. Verkar som både en o annan behöver uppdatera sina kunskaper om vad man får och inte får göra, lr bör göra. Det finns något som heter HEMFRIDSZON vilket är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.
En del är verkligen helt overkliga och saknar totalt magkänsla för hur man beter sig gentemot andra människor, kan inte säga om det beror på deras nyfikenhet som måste stillas så till den milda grad lr om de helt enkelt inte begriper bättre. Vet inte vad som är värst...?!
Förstår om Du är förbannad, jag blir förbannad själv bara av att läsa om incidenten! Vad som gör saken ännu värre är att flera i forumet tycker att Du "gjort tillräckligt", "att man har rätt att göra så enl allemansrätten" och att det är helt normalt och ligger i linje med vad som är ok att göra om man är ute på en promenad och "råkar" hamna i en dylik situation. Det är det verkligen INTE om man inte har gjort upp något med ägaren, antingen bett om lov lr ev överenskommelse med grannarna om att hjälpas åt att hålla lite koll åt varandra lr något liknande. Alla andra ska respektera att det är någon annans privata egendom. Verkar som både en o annan behöver uppdatera sina kunskaper om vad man får och inte får göra, lr bör göra. Det finns något som heter HEMFRIDSZON vilket är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.
En del är verkligen helt overkliga och saknar totalt magkänsla för hur man beter sig gentemot andra människor, kan inte säga om det beror på deras nyfikenhet som måste stillas så till den milda grad lr om de helt enkelt inte begriper bättre. Vet inte vad som är värst...?!
Det var ju ingen där som kunde bli störd.
Du får skilja på fastighet/mark och tomtmarken närmast bostadshuset.Snigla skrev:
Ja det såg jagmen tolkade det som två skilda punkter.
Jag har flera kameror och när jag frågade så skulle jag ha skylt (privat gård privat ändamål.. kamerorna håller sig på vår mark).
Det var liksom inga problem att ha kameran men man skulle ge dem möjligheten att inte gå in på tomten (om de hade något emot att bli filmad).
Om du sätter upp kameror tex utvändigt på ladugården så måste det skyltas eftersom det är utanför ”hemfridszonen” & att det är område dit allmänheten har tillträde. Att gå precis utanför ladugården ingår normalt i allemansrätten.
Normalt sett får man inte övervaka sådan mark. Det ska finnas bra anledning till det. Tyvärr är i princip inga ärenden prövade, så någon praxis finns inte.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Detta är och kommer alltid att förbli en juridisk fråga. Det är inte relevant om det är ett problem eller ej. Det är MIN egendom. Jag äger rätt att besluta vem eller vilka som får lov att vistas där utan ärende till mig eller min familj. Sedan kan man alltid spekulera i vem som tar kostnaden och arbetet vid eventuella konsekvenser. Man kan ju också undra hur de tar reda på om någon är hemma? Tvärvänder de om de är 95 % framme vid målet och jag råkar visa mig i ett fönster? Knackar de på och kollar? Är all egendom (som då inte märkbart "slits" vid användning) öppen för alla att använda? Om någon missbedömer att ingen är hemma och min tjej går och lägger sig för att solbada naken...är det då bara att acceptera och gå vidare? Det finns en miljard argument för att man skall stay the fuck off andras egendom, men inte ett enda hållbart för att det skall vara fritt tillträde för alla.S RichardoSandra skrev:Visst. Men vad är egentligen problemet att grannar/ortsbor kort vistas på din tomt när du inte är hemma om ingen åverkan görs?
I vår stuga är det tydligen ofta folk som ställer sig på vår brygga och fiskar (ligger 5m från huset). När vi byggde en attefallare var det många som kollade in den.
Allt sker precis som för ts när ingen är hemma. Så vad är problemet?
MiljöbalkenP pmd skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808
Kap 7 paragraf 13-18 behandlar strandskyddet.