99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Har du igen aning om, det där är något du hittade på, just i detta fallet var det så, men det innebär inte att man kan generalisera.tensiden skrev:
Det är anmärkningsvärt många som är 60+ och svenskar som har en förmåga att "passa på och titta lite" när någon är bortrest.
De saknar dessutom den genen som gör att man förstår att det kanske inte uppskattas av den som man snokar hos.
Tycker du tar tag i det på rätt sätt. Hota med polisanmälan etc. leder inte till något gott.
Både allemansrätten och hemfridszon gäller. Man skall hålla behörigt avstånd från bostadshuset.E Elving_01 skrev:Allemansrätten? Läs på! Den gäller inte tomt och i övrigt skall man hålla behörigt avstånd från tomt! Själv fick jag ett jaktlag som nyfiket nosade runt i min ladugård inne på tomten. Jakträtt hade dom inte heller. Fastigheten ligger en halv kilometer in i skogen. Live and let die?! Även dom möttes av ett syrligt samtal.
Det är nog inte så svårt att gissa hur utfallet skulle bli.D Daniel 109 skrev:
Kamerabevakningslagen 5 §, första stycket:
Lagen gäller inte vid
1. kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll
Var dom ute och jagade kor?E Elving_01 skrev:
Folk med bössor brukar jag vara extra trevlig mot. För säkerhets skull.
Det är svårt att gå över gränsen, åtminstone oavsiktligt. För kränkande fotografering krävs att fotograferingen sker i hemlighet (gömsle, kanske?), att den som fotograferas befinner sig inomhus i bostaden, och att fotograferingen sker utan medgivande från den som fotograferas.Fario skrev:
Om man öppet fotograferar en naken person i sitt hus så är det alltså inte kränkande fotografering.
Hade de rört sig om vår byförening.. så hade jag troligen släppt det, kanske frågat nått om jag såg dem/pratade med dem. Men jag vet att de stannade o fotade uppe i backen istället för att komma ner.. (skriver om alla hus och ägare till husen). Blev lite snopen..
Men jag anser att allmänt folkvett, respekt och hyfs - är bra egenskaper i övrigt (hint hint)
Jag vågar knappt vända på en uppfart jag kört in på fel, för det känns som jag måste gå ut och be om ursäkt!
Idag kan man inte lita på folk och alla blir på nått vis lite misstänkta när de dyker upp.. speciellt om de rör saker.. eller står 5 min med en bil o lysen och sen väljer att åka fort.. utan att heja, säga nått osv.
Jag brukar glatt prata med alla, men smygare.. de kan jag tänka mig att jaga!
Har många kameror (satt 4-5 st när vi flyttade in).. larm.. osv.
Alla bilar på vår väg ner ska reggas med nummerplåten (har köpt en sådan kamera själv som ska sättas upp, notifierar mig på mobilen när nån kommer och filmar en sekvens på varje besök).
Ingen ska smyga här utan att jag vet .
Oavsett om jag eg bryr mig eller ej.
Men jag anser att allmänt folkvett, respekt och hyfs - är bra egenskaper i övrigt (hint hint)
Jag vågar knappt vända på en uppfart jag kört in på fel, för det känns som jag måste gå ut och be om ursäkt!
Idag kan man inte lita på folk och alla blir på nått vis lite misstänkta när de dyker upp.. speciellt om de rör saker.. eller står 5 min med en bil o lysen och sen väljer att åka fort.. utan att heja, säga nått osv.
Jag brukar glatt prata med alla, men smygare.. de kan jag tänka mig att jaga!
Har många kameror (satt 4-5 st när vi flyttade in).. larm.. osv.
Alla bilar på vår väg ner ska reggas med nummerplåten (har köpt en sådan kamera själv som ska sättas upp, notifierar mig på mobilen när nån kommer och filmar en sekvens på varje besök).
Ingen ska smyga här utan att jag vet .
Oavsett om jag eg bryr mig eller ej.
Vi har kamera ! på altanen. I höstas fick vi bild på ett äldre par 75+ som klev upp på altanen ställde sig och kikade in i huset. Eftersom vi hade dem på bild så frågade vi grannarna om de kände igen dem, de har bott där sedan barnsben. Igen kände igen dem eller så vågade de inte erkänna att de gjorde det. Önskade att man hade haft en högtalare där så man kunde fråga vad de gjorde där.
Om det var en biodlarförening, kanske de var och letade sina svärmande bin?
https://lagen.nu/1736:0123_1#K21P1S1
" Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga. Haver bisvärm satt sig i bärande och fridlyst träd; då skall den stockas, och ej träd huggas, eller spillas, vid bot, som i 13 kap. är sagt. Är den i annat träd; hugge neder, och tage bi sin saklöst."
https://lagen.nu/1736:0123_1#K21P1S1
" Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga. Haver bisvärm satt sig i bärande och fridlyst träd; då skall den stockas, och ej träd huggas, eller spillas, vid bot, som i 13 kap. är sagt. Är den i annat träd; hugge neder, och tage bi sin saklöst."
Blir nyfiken på vad det är för föreningen eftersom TS nämner det flera gånger.M -MH- skrev:Om det var en biodlarförening, kanske de var och letade sina svärmande bin?
[länk]
" Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga. Haver bisvärm satt sig i bärande och fridlyst träd; då skall den stockas, och ej träd huggas, eller spillas, vid bot, som i 13 kap. är sagt. Är den i annat träd; hugge neder, och tage bi sin saklöst."![]()
På landet hade jag verkligen inte brytt mig...
Vi har en historiskt intressant fastighet, ungefär 4 km från närmaste granne i södra Sverige. OM jag skulle gå i taket varje gång någon kom upp på gårdsplan hade jag varit fastklistrad i stuckaturen. Kan vara funt att se sitt eget hus på Facebook så länge man inte också läger ut foton på allt stöldbegärlig gods (nej, det finns såklart inget på en sådan plats) eller detaljerade beskrivningar av låsen.
Jag kan bli lite irriterad de gånger det kommer ett par familjer och sätter sig på våra trädgårdsmöbler och ber om kaffe och våfflor - eller när folk stiger ini hallen och frågar efter fika...
De mindre begåvade som drar ner husvagn (mer än 4 km enskild väg) till stranden löser man med nakenbad. Olovlig motortrafik har ett par gånger råkat ut för fällning av björkar till ved. Trist när de ligger rakt över vägen men ingen kan hindra mig att fälla träd över min egen väg - och sedan ta en fika...
Vi har en historiskt intressant fastighet, ungefär 4 km från närmaste granne i södra Sverige. OM jag skulle gå i taket varje gång någon kom upp på gårdsplan hade jag varit fastklistrad i stuckaturen. Kan vara funt att se sitt eget hus på Facebook så länge man inte också läger ut foton på allt stöldbegärlig gods (nej, det finns såklart inget på en sådan plats) eller detaljerade beskrivningar av låsen.
Jag kan bli lite irriterad de gånger det kommer ett par familjer och sätter sig på våra trädgårdsmöbler och ber om kaffe och våfflor - eller när folk stiger ini hallen och frågar efter fika...
De mindre begåvade som drar ner husvagn (mer än 4 km enskild väg) till stranden löser man med nakenbad. Olovlig motortrafik har ett par gånger råkat ut för fällning av björkar till ved. Trist när de ligger rakt över vägen men ingen kan hindra mig att fälla träd över min egen väg - och sedan ta en fika...
Var hittar du just 70 meter? Du får gärna ange en källa vi kan läsa. För naturvårdsverket håller inte riktigt med dig. Just därför är det väl bra om du är tydlig med källor innan myter flyger på och förvirrar folk mer. Tyvärr så finns det många lantbrukare och jägare som tror att de äger all rätt att vistas i naturen och det blir konflikter som kan bli riktigt illa.J jenhul skrev:Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Påståenden om att allemansrätten gäller är helt fel.
Man har rätt till en hemfridszon runt sitt boningshus inom hör och synhåll, minst 70 m. Detta gäller vare sig man är hemma eller inte.
Den enda fungerande åtgärd jag känner till är att stängsla och det kanske man inte vill.
Jag levde med det här problemet i flera år. Du kan prova att polisanmäla om du inte bryr dig om att hålla dig på god fot med inkrältarna.
Jag hittade några som var och snokade i min lada för några veckor sedan. Folk är helt skamlösa.
Däremot är det till fördel för husägaren, du får inte störa och du får inte passera hemfridszonen. Du får ju absolut inte gå in i ekonomibyggnader eller stirra in i folks hus.
Om din siffra på 70 meter skulle funnits så vet jag xx antal motionsslingor och leder som skall skrapas bort omedelbart.
Hemfridszon - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)