99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Så känner jag också.. men jag bor iof lite mer ute på landsbyggden och "privat mark" och såna olika kreativa lösningar är nästan alltid folk från störe städer som håller på med, och hela bygden skrattar bakom ryggen på dom och sen går man som vanligt så fort dom åkt därifrån rätt över gårdsplan..E elmont skrev:
Det där här bestämmer jag kom inte hit tänket är nåt slags storstadstänk som sällan är en fördel för en vettig relation med sina grannar och folk i byn. Och folket i byn pratar med varandra så dom har ofta ganska bra koll på husen i byn
Har du satt upp en tydlig skylt som informerar om åtelkameran, annars kanske det skulle vara på sin plats att informera om att platsen är kameraövervakad. Alla åtelkameror måste skyltas tydligt med ägare samt syftet med övervakningen. Det skulle säkert även kunna avskräcka vidare besök.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Har eg inget problem med dem eg, men vill veta vilka de är! Smygande gör mig misstänksam.. kliver de ur bilen/ kommer ridande osv .. pratar jag gärnaE elmont skrev:
Jag är uppvuxen med öppen ytterdörr dygnet runt och ej storstad (byhåla och på landet)
På små ställen har alla koll på allt - inga hemligheter haha
Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
? vad betyder detta då?
(Länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/kameraovervakningslag-2013460_sfs-2013-460 )
Har varit med om något liknande. Fast det kom en båt och förtöjd vid vår brygga som ligger inom zon för hemfrid. Gick och frågade om de hade fått haveri? Nej sa de. Då var det bara för dom att ge sig iväg igen.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Vi bor i ett torp som ligger som eran gård vi bor där året om. Det är inte okej att främmande människor går på en tomt jag hade blivit otrevlig om jag såg detG gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det jag tycker är så osmakligt i alla resonemang som föreslår bjud på fika, arrangera grillkväll, gå med i föreningen, osv, är att det finns faktiskt människor som bara vill vara ifred utan direkt socialt samröre mer än där så krävs. Har inte vi/dessa människor rätt att ha vår tillvaro som vi önskar den? Kanske har man köpt den fastigheten ute i skogen just för att få vara ifred.
Ni som inte drar er för att klampa in på andra personers egendom; vad är det som är svårt att förstå med att INTE beträda andra personers egendomar? Behövs det taggtråd och minfält för att ni skall tänka ett varv till och visa i alla fall lite respekt för andra människors önskan och egendom? Nej, jag pratar inte om när man söker en person som bor på fastigheten och därmed knackar på i ett ärende. Bara för att just DU inte har ett problem om det var omvänd situation så innebär inte det att alla är och fungerar som du. Jag har tex inga problem att spela dödsmetall på oanständig volym, men jag har full förståelse att alla inte känner så. Så enkel är matematiken.
Ni som inte drar er för att klampa in på andra personers egendom; vad är det som är svårt att förstå med att INTE beträda andra personers egendomar? Behövs det taggtråd och minfält för att ni skall tänka ett varv till och visa i alla fall lite respekt för andra människors önskan och egendom? Nej, jag pratar inte om när man söker en person som bor på fastigheten och därmed knackar på i ett ärende. Bara för att just DU inte har ett problem om det var omvänd situation så innebär inte det att alla är och fungerar som du. Jag har tex inga problem att spela dödsmetall på oanständig volym, men jag har full förståelse att alla inte känner så. Så enkel är matematiken.