99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Bor själv i ”utsatt läge”. I ditt fall är det ett brott; Hemfridsbrott.
Om du inte vill polisanmäla så kan du skicka filmupptagningen till berörd. Samvetet och dess uppsåt finns inuti varje människa om de bara får vetskap om att det faktiska har inträffat.
I vårt fall har ibland Biltemas uppfartslarm fått en & annan att reagera och vända färdriktning. Ett ”tjut” kan få ytliga nerver att ”skaka om”.
Om du inte vill polisanmäla så kan du skicka filmupptagningen till berörd. Samvetet och dess uppsåt finns inuti varje människa om de bara får vetskap om att det faktiska har inträffat.
I vårt fall har ibland Biltemas uppfartslarm fått en & annan att reagera och vända färdriktning. Ett ”tjut” kan få ytliga nerver att ”skaka om”.
Det beror som sagt på hur det ser ut, om huset är obebott så behöver det inte finnas någon hemfridszon. Vi pratar varken om villatomt eller lägenhetJ jenhul skrev:
Att gå in i en lägenhet är mer olaga intrång.
Allemansrätten? Läs på! Den gäller inte tomt och i övrigt skall man hålla behörigt avstånd från tomt! Själv fick jag ett jaktlag som nyfiket nosade runt i min ladugård inne på tomten. Jakträtt hade dom inte heller. Fastigheten ligger en halv kilometer in i skogen. Live and let die?! Även dom möttes av ett syrligt samtal.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
J jenhul skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://xkcd.com/386/
SVAR Hemfriden gäller på etablerad tomt i anslutning till bostadshus. Om det, särskilt i anslutning till fritidshus, framkommer att ingen ägare finns i fastigheten, kan det vara så att hemfriden inte kränks om utomstående tillfälligt beträder tomten.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Gården har åretruntstandard och vi är där varje dag, men har ytterligare en gård en bit ifrån. Blommor, rabatter osv. Boningshuset ligger så en gavel vetter mot loge och mot ladugården. En liten gräsplätt finns mellan ladugård och loge. Avståndet mellan logens gavel och husets gavel är ca 3,5 m. Kamera som bara tar bilder på tomten.
Besökarna stod först mellan 1m och 2,5 m från husets vägg. Därefter gick de in i passagen mellan logen och huset. Stod på/ vid min veranda och gick runt i min trädgård. Lite olika uppgifter från de jag pratat med.
De var kvar i knappt en kvart. Hade de ringt och sagt att de ville komma så hade jag sagt ja, men jag kan inte vara med ni får klara er själva.
Vanligt hyfs är ju att man inte går in på andras tomter oavsett var tomten finns om man inte ska hälsa på osv. Jag har fått följande anmärkningsvärda svar från besökare;
- Vi ville bara titta.
- Vi hade aldrig gått fram om bilen var där. ????
-Vi visste inte om att ni hade kamera.
- Det finns ingen skylt att det är privat.
Jag känner 4 av personerna och en har antagligen mitt nummer i mobilen. Jag har pratat med några och sedan har jag sagt till en person att de övriga ska ringa mig och be om ursäkt för sitt intrång. Därefter är de välkomna att ta med kaffekorg och komma och hälsa på.
Genomsnittlig ålder runt 60 år och svenskar.
Besökarna stod först mellan 1m och 2,5 m från husets vägg. Därefter gick de in i passagen mellan logen och huset. Stod på/ vid min veranda och gick runt i min trädgård. Lite olika uppgifter från de jag pratat med.
De var kvar i knappt en kvart. Hade de ringt och sagt att de ville komma så hade jag sagt ja, men jag kan inte vara med ni får klara er själva.
Vanligt hyfs är ju att man inte går in på andras tomter oavsett var tomten finns om man inte ska hälsa på osv. Jag har fått följande anmärkningsvärda svar från besökare;
- Vi ville bara titta.
Jag känner 4 av personerna och en har antagligen mitt nummer i mobilen. Jag har pratat med några och sedan har jag sagt till en person att de övriga ska ringa mig och be om ursäkt för sitt intrång. Därefter är de välkomna att ta med kaffekorg och komma och hälsa på.
Och ändå inte fattar bättre?..G gblc skrev:Gården har åretruntstandard och vi är där varje dag, men har ytterligare en gård en bit ifrån. Blommor, rabatter osv. Boningshuset ligger så en gavel vetter mot loge och mot ladugården. En liten gräsplätt finns mellan ladugård och loge. Avståndet mellan logens gavel och husets gavel är ca 3,5 m. Kamera som bara tar bilder på tomten.
- Vi ville bara titta.
måste ha något fel någonstans i....
Man får filma hur mycket man vill utanför sin tomtgräns också. Om man -väldigt förenklat- håller i kameran (det inte är en övervakningskamera).Snubbelin skrev:
Precis som den som är utanför tomten får filma in på din tomt (där kan det dock uppstå situationer som är gränsfall).
Det är anmärkningsvärt många som är 60+ och svenskar som har en förmåga att "passa på och titta lite" när någon är bortrest.G gblc skrev:
De saknar dessutom den genen som gör att man förstår att det kanske inte uppskattas av den som man snokar hos.
Tycker du tar tag i det på rätt sätt. Hota med polisanmälan etc. leder inte till något gott.