Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur ser bevisningen ut?

Hade personerna som beträdde tomten avsikten att utföra en brottslig handling?
Står man 5 meter från ett bostadshus är rekvisiten mer än väl uppfyllda. Uppsåt har ingen betydelse i detta fall. Jämför med att parkera på en trottoar. Det går inte att säga: Oj, jag menade inget illa.

M -MH- skrev:
Om huset är obebott, är det tveksamt om det kan bli hemfridsbrott.
Så är det inte. Man får inte springa på någons villatomt eller gå in i någons lägenhet bara för att de inte är hemma. Detsamma gäller fritidshus.

Är det däremot ett ödehus med t.ex. infallet tak och inga fönster, så kan den som äger huset inte hävda en hemfridszon.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
...sen kan vi tillägga (om det inte redan gjorts) att inom planlagd mark så är kvartersmark inte allemansrättsligt tillgänglig. Det vill säga att där omfattar hemfridzonen hela kvartersmarken, iaf vid villatomter. Innergårdar är också kvartersmark, men där får man i regel lov att skylta allmänhetens tillgång. Det kan exempelvis även finnas servitut inom kvartersmark som ger allmänheten tillträde.
Det är utanför planlagt område som det är svårare att bestämma hemfridzonen. Även många stugområden med stora tomter är planlagda som kvartersmark, och då kan hemfridzonen gälla trots att man som flanör tror att man håller rätt avstånd.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är dina avstånd jag vänder mig emot, inte brottet som sådant. Om du skulle ha 70 meters hemfridszon åt alla håll kommer du upp i närmare 2 ha eller ett tjog normala villatomter. Det faller på sin egen orimlighet. Det skulle jag inte ens försöka hävda för mitt avsides belägna hus i skogen.

Därmed inte sagt att man ska störa någon i onödan, bara att det krävs exceptionella omständigheter för att hävda en så stor hemfridszon som du påstår är praxis.
En hektar är 10 000 kvadratmeter.

70*70 meter är 4 900 kvadratmeter. Lägg till lite för byggnaden och då blir det c:a 0,5 hektar inte 2. Det är en tomtstorlek som inte är ovanlig för avstyckade gårdar.

Man kan inte hävda hemfridszon utanför tomtgränsen.

Och det är fortfarande inom syn och hörhåll som gäller beroende på hur platsen ser ut.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
E
J jenhul skrev:

70*70 meter är 4 900 kvadratmeter. Lägg till lite för byggnaden och då blir det c:a 0,5 hektar inte 2. Det är en tomtstorlek som inte är ovanlig för avstyckade gårdar.

Och det är fortfarande inom syn och hörhåll som gäller beroende på hur platsen ser ut.
Har ni klart för er om skillnaden mellan tomt och fastighet?

J jenhul skrev:
Det är inom syn och hörhåll som gäller. Se för övrigt mitt svar till Orienteraren om vad som bryter en hemfridszon.
Nej, det är det inte. Man brukar rekommendera folk att hålla sig på så stort avstånd. Men det är inte det som gäller i juridisk mening.

J jenhul skrev:
Det är inom syn och hörhåll som gäller. Se för övrigt mitt svar till Orienteraren om vad som bryter en hemfridszon.
Ungefär var går hemfridszonen på följande fastighet?
B = Bostad
B.h = Brygghus
G = Garage
V = Verkstad (snickeri)
L = Ladugård

Satellitbild av en fastighet med markerade gränser, inklusive vägar och terrängdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela fastigheten

Flygbild över fastighet visande bostad, brygghus, garage och verkstad markera med nummer.
Skapa konto

Inzoomat där bla boningshuset finns

Flygbild på en fastighet med utmärkta byggnader: Bostad, Brygghus, Garage, Verkstad, Ladugård.
Skapa konto

Ytterligare lite inzoomat samt utmärkt var olika byggnader är.

Ja, jag har varit på denna fastighet många gånger, det är min mors barndomshem.

J jenhul skrev:

MEN om bostaden är exakt i mitten av en kvadrat och det är 70m från bostaden till kanten på hemfridszonen,
Vad blir då kvadratens yta?
JO, (70+70)*(70+70) = 140*140 = 19’600kvm.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Promemorian (justitiedepartementet) innehåller förslag som syftar till att modernisera och stärka det straffrättsliga skyddet mot hemfridsbrott och olaga intrång i brottsbalken. Straffbestämmelserna moderniseras språkligt och det klargörs att tillämpningsområdet för olaga intrång även omfattar gårdsplaner. Det föreslås också att maximistraffet för brott av normalgraden skärps från böter till fängelse i högst ett år. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 mars 2022.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Skulle allt ovan skita sig finns en annan taktik.

If you can't beat them - join them!

Håll dina fränder nära och dina fiender ännu närmre.

Ansök om medlemskap och gå med en runda så du ser vad det är fråga om.
Jag bara undrar, är du som Kodjo Akolor som har Amerikakomplex ?

Fråga någon från den äldre generationen från landet ska du se att detta inte är ovanligt. Man vill ha koll på sitt lilla samhälle. Dom vill inget illa.

Som sthlmare från ”sköt dig själv och skit i andra”-generationen var detta tidigare även nytt för mig.

Lättast att ta seden dit du kommer, då kan du även passa på att kolla in omgivningen själv!

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lev lite! Köp en fastighet som är delägare i en vägförening!
Ahh, vägförening. Det är fint det. Faktum är att jag har en sådan fastighet. Dessutom är det högst oklara gränser mellan fastigheterna med bara någon eller några meter mellan husen.

Dessutom finns det ett par andra föreningar med olika grad av arrenden och från kommunen delegerat ansvar.
Allt detta på en plats som är runt 600 meter lång och runt 400 meter bred. D.v.s en ö.

Alla pettimetrar och bokstavstroende lagboksläsare skulle bli vansinniga efter någon dag som boende här.

Poängen är, var lite toleranta. Tro det eller ej men det mesta går att lösa med lite vanlig kommunikation, i det begreppet ingår också att lyssna visserligen.

122 inlägg för att någon eller några tittat in på en fastighet som ligger lite avsides. - Vad är det egentliga problemet? Jag har inte varit speciellt aktiv på detta forum men läser en del trådar och förfasas över en massa saker. Precis som ts som lyckas få alla er andra att engagera er i deras fråga. Jag själv törs efter det här inte ens nämna mina eventuella problem då jag inte vill ha 100 st olika råd hur jag ska lösa det. Nöjer mig med att konstatera att det tydligen inte är lönsamt att renovera ett gammalt hus, inte värt att att köpa nyckelfärdigt, rörmokare tar för mycket i timmen, elektriker kan man inte lita på och bygga hus sprider all denna dynga fram och tillbaka till oss idioter som är medlemmar. Vi får helt enkelt skylla oss själva för att familjen Eskilsson lurat in hos här och lever gott på all annonsering dom säljer. Grattis till er och vi andra får dra Balkan i gruset som vi säger här uppe i Ångermanland.

• Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
E
Snubbelin Snubbelin skrev:
Jag bara undrar, är du som Kodjo Akolor som har Amerikakomplex ?
I Amerika hade hagelbössan fått säga sitt här så jag förstår inte riktigt jämförelsen?

Jag växte upp ”på landet” och bor numera i förort till Stockholm. Tycker kanske att vissa i denna tråd överreagerar lite. För mig är det inget märkligt att man på landet, där tomterna dessutom är stora, och tomtgränserna sålunda ibland otydliga, korsar andras tomter för att det är snabbast eller enklast. Mitt löpspår som tonåring gick antagligen över flera privata tomter. Däremot kanske man inte gick ända fram till husen utan anledning men det hände ju det med av nyfikenhet eller för att bara kolla att allt stod rätt till, särskild sådana hus som var, eller upplevdes vara, sällan besökta fritidshus. I den Stockholmsförort där jag bor skulle jag däremot kanske inte gå in på andras tomter utan anledning men de är ju också mindre och tydligare avgränsade. Skulle nog bli ganska förvånad om jag fick ett argt samtal för att jag korsat någons tomt där jag växte upp.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.