11 841 läst ·
131 svar
12k läst
131 svar
Pension vid olika ålder
Det beror ju på. Kommer inkomsten för pension och lön tillsammans över brytpunkten för statlig skatt, är svaret inte så självklart.F fribygg skrev:
Min Pension är enbart en plats som tillhandahåller information om pension och verktyg för att kunna göra simuleringar av olika uttagsmöjligheter.L Lars3344 skrev:
De får enbart data som de lägger in och du kan se och använda för simulering.
Tog pension vid 62 , direkt när det var möjligt. Beställde tid på banken som hjälpte till att visa förutsättningarna. Som flera andra tycker så är nog det bästa rådet att beta av skulderna om man kan.
Flera i samma åldersgrupp har gått bort eller sjuka , har inte ångrat pensionen en dag än .
Flera i samma åldersgrupp har gått bort eller sjuka , har inte ångrat pensionen en dag än .
Jag har många kollegor som jobbar på 20-50% efter de börjat ta ut pensionen, fast då bara med arbetsuppgifter som de tycker om. Inte för att de behöver pengarna utan för att det är kul att jobba om man slipper alla obligatoriska teambuilding dagar och möten...galento skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Att ta pension före sin riktålder kostar högre skatt , faktiskt den högsta skattesatsen .
Valde själv att pensionera mig 2 år före men tar enbart den allmänna delen först .
Vill ju inte ge tillbaka pensionen till staten en gång till .
Valde själv att pensionera mig 2 år före men tar enbart den allmänna delen först .
Vill ju inte ge tillbaka pensionen till staten en gång till .
Ja, det var en kraftig förenkling i likhet med TS exempel. I verkligheten finns det såklart en massa andra faktorer som påverkar. T ex deltidspension eller villkor i tjänstepensionen som gör att man kan ta ut mer eller mindre under en viss tid.C cpalm skrev:
Det är inte bara skillnaden mellan ena eller andra pensionen. Många har sin karriärs högsta lön man säger upp och det är hoppet från lönen ner till pension som spelar mest.
Kan man bekymmersfritt hoppas ner från 35000 till 15000 netto så är det väl bara gå i pension för så har man rimligtvis kunnat lägga undan närmare 20000 i månaden
Kan man bekymmersfritt hoppas ner från 35000 till 15000 netto så är det väl bara gå i pension för så har man rimligtvis kunnat lägga undan närmare 20000 i månaden
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Du kan inte få eventuell garantipension utbetald förrän du uppnått din riktålder (67 år).L Lars3344 skrev:
Med garantipensionen inräknad kan du få ett högre belopp än den du får om du börjar ta ut allmän- och premiepension vid 64 år.
Vi pratar då alltså om den allmänna pensionen - inte tjänstepensioner (de kan du ju ofta ta ut tidigare om du vill).
- Ang trådrubriken.
- Jobbat hela livet.
Senast, efter 32 år som lärare, ville arbetsgivaren att jag och en kollega skulle sluta omgående, för att minska "personalstyrkan". Det ville inte vi.
Slutade med att jag blev utlöst med två årslöner, pensionsgrundande, när jag var dryga 62.
Och det var skönt. Visst kunde jag jobbat med annat två år till, då det avtalades "samordningsfritt". Men så blev det inte. Haft det bra och väljer att pyssla med det jag vill. Blir väl en 19:e segelbåtsäsong.
Nu 71, allmän pension livet ut och KPA tom 2030. Blir så jag klarar mig.
Har inte mycket kvar på huset, som idag är värderat till 1.65.
Sälja och flytta i lägenhet här på obygda eller låna på om det kärvar till sig.
Kanske totalt inte bästa lösningen, men det funkar.
- Jobbat hela livet.
Senast, efter 32 år som lärare, ville arbetsgivaren att jag och en kollega skulle sluta omgående, för att minska "personalstyrkan". Det ville inte vi.
Slutade med att jag blev utlöst med två årslöner, pensionsgrundande, när jag var dryga 62.
Och det var skönt. Visst kunde jag jobbat med annat två år till, då det avtalades "samordningsfritt". Men så blev det inte. Haft det bra och väljer att pyssla med det jag vill. Blir väl en 19:e segelbåtsäsong.
Nu 71, allmän pension livet ut och KPA tom 2030. Blir så jag klarar mig.
Har inte mycket kvar på huset, som idag är värderat till 1.65.
Sälja och flytta i lägenhet här på obygda eller låna på om det kärvar till sig.
Kanske totalt inte bästa lösningen, men det funkar.
Redigerat:
Minpension.se är bra, men jag tog skärmdump därifrån och lade in i chatgpt, ställde frågor och fick jättebra idéer.L Lars3344 skrev:Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.
1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
Siffrorna är bara exempel.
Ja. Det tål att fundera på speciellt som jag sista halvåret drabbats av först diabetes typ två och nu senast av TIA och liten stroke.F fribygg skrev:
Har jag tur, får jag tillstånd att köra bil igen närmaste dagarna.
Köpte en begagnad fyrhjuling, sjösätter segelbåten och ev köper en plåtis i stället.
Passa på sista åren om möjlighet finns. Arvingarna tjänar mer än jag någonsin gjort.
Ingen annan än du kan veta eller räkna ut vad du får för pension. Vi vet ju ingenting om dig. De här olika delarna kan tas ut på olika sätt, delvis bestämt av dig och delvis beroende på hur din tjänstepension är upplagd. Den senare kan kanske ändras eller så är den bestämd när den tecknades av din arbetsgivare. Har du haft olika arbetsgivare, kan du också ha flera olika tjänstepensioner som styrs av olika regler. Detta kan pensionsföretagen upplysa dig om. Har du eget pensionssparande och du välja att ta ut det när det passar bäst, så möjligheterna kan vara många. I princip gäller att ju senare du börjar ta ut pensionen, desto mer får du per månad. En variant är också att trappa ner jobbet och exempelvis jobba deltid under ett antal år och då ta ut en del av pensionen. Man får fundera och räkna på saken. Är det knepigt kan du be om hjälp av någon som då måse ha tillgång till alla dina uppgifter. Här får du inga bra svar!L Lars3344 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension.category.sa-fungerar-pensionen