På panelen på pannan har du en termostat för oljebrännaren som skall starta brännaren när panntemperaturen sjunkit till ett visst värde och sedan stänga av oljebrännaren när det kommit upp i rätt temp. Det område som en oljebrännare jobbar med är ca 75-85 grader för att om den arbetar vid lägre temperatur finns risk att syror fälls ut från rökgaserna och fräter på pannan och rökgångar. Rätt temperaturintervall är markerat med vitt till höger på skalan vid termostatvredet som föreställer en oljebrännare. Nu är din oljebrännare ersatt med en pelletsbrännare men den kanske styrs på samma sätt med samma termostat? Noterar att termostaten är nedvriden långt under de rekommenderade värdena 75-85 grader för oljebrännare men ändå så står panntermometern på 84 grader... Det är inte så att nåt vred sitter löst på sin axel eller att elpatronen går ändå?

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Har rört alla spakar här, allt verkar sitta bra.
Hur vet jag att elpatron går ändå? Kolla mätaren?

M MayaP skrev:
Har rört alla spakar här, allt verkar sitta bra.
Hur vet jag att elpatron går ändå? Kolla mätaren?
Ta ur säkringarna som är till elpatronen och vrid upp termostatvredet till olje/pelletsbrännaren så att pelletsen får värma pannan ordentligt. Funkar det så att ni får värme i huset borde ni kunna se efter några dagar om elförbrukningen sjunkit, annars är det något annat och inte pannan som drar ström.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Kommer att testas! Tack!(y)

• Gilla
Waggan
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Vad kan sluka så mkt el om vi utgår ifrån att det gör inte pannan (iaf inte själv), ingen infra/golvärme, några snåla lampor på, kyl/frys på?
Har du någon hyfsad gruppförteckning över elcentralen? Där kanske det går att se några tänkbara förbrukare som kan förklara problemet.

Om vi för ett ögonblick håller oss kvar vid pannan. Hur mycket pellets går det åt? Om det går onormalt lite pellets är det ett tecken på att det är elpatronen som går en del i alla fall.

Hur producerar du varmvatten? Är det också med pannan eller finns det en separat varmvattenberedare? Och om det finns en varmvattenberedare. Håller säkerhetsventilen tätt eller droppar det från den?

Har stirrat redan på gruppförteckning, ser inget som skulle kunna leda mig i annan riktning. Plus att den rackan är inte uppdaterad..
Ser dock ”fläkt” på elschemat. Ventfläkten? Mekanisk frånluft.

Det går ca 35 kg pellets per dag.

Vatten värms med pellets också.

Jag hittar en uppgift att pellets har ett värmevärde på 4,7 kWh/kg. Alltså 165 kWh per dygn från pelletsbrännaren om det går 35 kg. En del försvinner förstås upp i skorstenen. Jag får intrycket att ni har ett mycket högt värmebehov.

Har du tittat något på vattenpumpen?

Hmm.. så borde det inte vara. Just nu så har jag tom endast nedrevåning att värma upp, på övervåningen tog vi bort radiatorer pga liten ombyggnad, endast två små är kvar.

Hunnit inte titta på vattenpannan. Den sitter i garaget. Vad där bör jag vara uppmärksam på?

M MayaP skrev:
Hunnit inte titta på vattenpannan. Den sitter i garaget. Vad där bör jag vara uppmärksam på?
Sitter pumpen i garaget eller bara en hydropress eller hydrofor? Frågan är om det är något fel som gör att pumpen går oavbrutet. Märker du i garaget när pumpen går?

Magnus E K
Med den pelletsförbrukningen låter det som pannan fungerar som den ska och borde inte dra en massa el.

Kan ha missat något i tråden, men om det är första elfakturan ni fått efter inflytt, kontrollera att siffror för anläggnings-ID eller mätarnummer stämmer mellan fakturan och vad som står fysiskt på/vid elmätaren. Finns en liten risk/chans att det skett ett misstag någonstans så att ni betalar för någon annans elförbrukning istället.

Om allt verkar stämma kan ni också testa att notera en timme då ni vet att ni gjort av med extra mycket el (t ex bakning, torktumlare etc, gärna samtidigt), och sen se om timförbrukningen är extra hög just den timmen.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
35kg per dygn är mycket! På tok för mycket. Det förbrukade vi när kvicksilvret var nere närmare -30 och då värmde vi 150+60. Brännaren gick konstant med en effekt på ca 17kw.

Så varför ni får driftstopp bör rimligen vara att effekten på brännaren är uppskruvad rejält mer än vad den är konstruerad för.
Detta bör ni åtgärda direkt.

Gällande elförbrukningen bör ni kanske ligga på 300-500kwh varje månad.
En vän hade pellets, dom brände 8pallar samt 32000kwh om året.

Där var det elpatron i pannan som gick konstant.
Om du vrider ner termostaten åt det låga hållet hör du ett distinkt klick så är det elpatron som stänger av.

Men annars goda råd är att kolla om ni har en blinkande diod på elmätaren, har ni det så kan ni kolla hur snabbt den blinkar och skruva ur säkringar för att se om den blinkar långsammare. Då kan ni hitta möjlig eltjuv.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Det är en såhär fin grej jag har

• En gammal varmvattenberedare med termometer, reglage och anslutningsrör i ett förrådsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskylt med texten "SG", teknisk data och tillverkarens namn "Gävle Galvaniseringsfabrik AB".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lutte skrev:
35kg per dygn är mycket! På tok för mycket. Det förbrukade vi när kvicksilvret var nere närmare -30 och då värmde vi 150+60. Brännaren gick konstant med en effekt på ca 17kw.

Så varför ni får driftstopp bör rimligen vara att effekten på brännaren är uppskruvad rejält mer än vad den är konstruerad för.
Detta bör ni åtgärda direkt.

Gällande elförbrukningen bör ni kanske ligga på 300-500kwh varje månad.
En vän hade pellets, dom brände 8pallar samt 32000kwh om året.

Där var det elpatron i pannan som gick konstant.
Om du vrider ner termostaten åt det låga hållet hör du ett distinkt klick så är det elpatron som stänger av.

Men annars goda råd är att kolla om ni har en blinkande diod på elmätaren, har ni det så kan ni kolla hur snabbt den blinkar och skruva ur säkringar för att se om den blinkar långsammare. Då kan ni hitta möjlig eltjuv.
Jag undersöker hur skruvar jag ner effekten på den. Jättejobbit att behöva dra isär brännaren för att rensa den varje dag:(

M MayaP skrev:
Den är ju gjord på Gävle Galvan! Där jobbade en kompis farsa när jag var tonåring 1979, det var en bra karl så den kan det inta vara fel på!!! Skämt åsido, du har en pumpanläggning där du skulle märka direkkt om pumpen gick konstant. Pumpen skulle surra och brumma samt bli varm.

Redigerat:
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Den stora grå prylen är en hydrofor. Det står en pump på golvet till höger i den övre bilden. Är det den pump som används? Det vill säga låter den då och då när det spolas vatten. Är det grävd brunn?

Om du öppnar en kran och låter vattnet rinna så skall trycket på manometern sakta sjunka. Manometern är den runda mätaren högt upp på hydroforen. När mätaren kommit ner till ett visst tryck skall pumpen starta och gå tills trycket stigit en bit. Fungerar det på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.