M MayaP skrev:
Ursäkta dum fråga men hur ser en elpatron i den här?
Det högra vredet med blixten är termostatvredet till elpatronen

Ja, men själva patronen? Denna är ju avstängd när pannan går på pellets. Alltså jag gör det manuelt. Hur kan jag kontrollera så att den inte dätter igång själv eller något?

M MayaP skrev:
Ja, men själva patronen? Denna är ju avstängd när pannan går på pellets. Alltså jag gör det manuelt. Hur kan jag kontrollera så att den inte dätter igång själv eller något?
Jag kan inte zooma in på din bild pga låg upplösning. Men det vänstra vredet som styr brännaren ska stå högre än det högra som styr elpatronen. Det brukar vara en grön lysdiod på panelen som lyser när elpatronen är igång.

Själva elpatronen är inbyggd i pannan och den syns inte utan att lossa fronten.

M MayaP skrev:
Det enda som jag kan tänka mig är att pannan gick på el några dagar (som min man nyss erkände).
Förresten är det spanska inkvisitionen hemma hos er? :crysmile:

Skämt åsido. Läste nu att ni har driftsproblem och att pannan stannar mitt i natten. Då går ju normalt elpatronen in, om den står rätt inställd, så att inte huset kyls ut.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Japp, inkvisitionen är in progress:crysmile:

Pannan stannar hela tiden, Sätter detta elpatronen igång? Men jag ändå inte förstår hur det fungerar: om elpatronen sätter igång så gör den det för att hålle värmen igång. Är det så? När pannan stannar blir det genast kallt i huset.
När panelen lyser rött i driftstopp så lyser samtidigt grön lampa som drift har jag får mig. Ska dubbelkolla nästa gång den tar sig en paus..

Vill ni inte lära er hur brännaren och pannan funderar ska ni ju knappast köpa en kåk. Handböcker finns att ladda ned. Får ni inte brännaren att gå är det självklart att el går in.
Vad är det som händer när brännaren stannar, är det någon varningslampa som blinkar på den vita brännaren?
Längst till höger på panelen på pannan finns en inställning för önskat temperatur vid elpatron. Vad står den inställd på? Lampan ovanför indikerar om elpatron är på eller av.
Misstänker ni brännarens tändelement som förbrukare så lossa på sladden till brännaren så får ni veta.
Har ni en modern elmätare så ser ni direkt om förbrukningen är stor som av elpatronen för då blinkar det snabbt vid elmätaren.
Gör lite enkel felsökning så får ni snabbt veta vad som drar ström.

• Arg
Huddingebo
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vill ni inte lära er hur brännaren och pannan funderar ska ni ju knappast köpa en kåk. Handböcker finns att ladda ned. Får ni inte brännaren att gå är det självklart att el går in.
Vad är det som händer när brännaren stannar, är det någon varningslampa som blinkar på den vita brännaren?
Längst till höger på panelen på pannan finns en inställning för önskat temperatur vid elpatron. Vad står den inställd på? Lampan ovanför indikerar om elpatron är på eller av.
Misstänker ni brännarens tändelement som förbrukare så lossa på sladden till brännaren så får ni veta.
Har ni en modern elmätare så ser ni direkt om förbrukningen är stor som av elpatronen för då blinkar det snabbt vid elmätaren.
Gör lite enkel felsökning så får ni snabbt veta vad som drar ström.
Vad får dig att tro att TS inte vill lära sig hur pannan och pelletsbrännaren fungerar? Jag tror ju att hon vill lära sig och därför frågar här i forumet för att få tips och en bättre förståelse hur grejorna funkar.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Själva faktum att jag skriver här tyder väl att jag är intresserad och vill veta mer, tycker du inte det? Har letat på div forum, sidor, manualer. Inte alltid lättförståeligt för en som aldrig haft med en pelletspanna att göra. Men jag försöker(y)

Det finns ingen lampa ovanför panelen. Temperaturen är nog inte endast för elpatronen utan för hela pannan? :thinking:Den når upp till ca 90 grader och svalnar av efteråt.

Det är en gammal oljepanna med pelletsbrännare.

• Kontrollpanel av gammal oljepanna med termometer, knappar och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på pelletspanna med indikatorlampor för drift, effekt och larm samt beskrivande texter.
    Skapa konto
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Själva faktum att jag skriver här tyder väl att jag är intresserad och vill veta mer, tycker du inte det? Har letat på div forum, sidor, manualer. Inte alltid lättförståeligt för en som aldrig haft med en pelletspanna att göra. Men jag försöker(y)

Det finns ingen lampa ovanför panelen. Temperaturen är nog inte endast för elpatronen utan för hela pannan? :thinking:Den når upp till ca 90 grader och svalnar av efteråt.

Det är en gammal oljepanna med pelletsbrännare.
Brännartermostaten står rätt lågt. Ta en bild lite mer åt höger så man ser det andra vredet också

Här kommer den!

• Kontrollpanel på en panna med två vred för temperaturinställning, omgiven av rörledningar.
    Skapa konto
Vredet till höger i första bilden i inlägg #38 ser ut att vara termostatvredet till brännaren. På bilden i inlägg #28 syns två vred men bilden är för liten för att symbolerna skall synas. Jag gissar att det högra vredet är till elpatronen. Kan du ta en bild där det också syns?

Om pannan stannar ofta varvid huset blir kallt kanske det är ett själ att byta ut den. Men det gäller att göra saker av rätt orsak och ha rätt förväntningar på resultatet. Att huset blir kallt talar för att elpatronen inte går in som den skall. Och gör den inte det så drar den inte heller någon el. Att själva pelletsbrännaren stått för förbrukningen är uteslutet.

Byt pannan om du vill ha något bättre och mer pålitligt. Vill du spara el så börja med att ta reda på vad som drar el. Som sagt. Det är uteslutet att själva pelletsbrännaren dragit så mycket el som något gjort hemma hos dig. Elpatronen kan möjligen ha gjort det om den varit i drift halva tiden eller så.

Edit:
Nu kom en bild till. Har du ställt ner det högra vredet eller har det stått så hela tiden? Det är troligen termostaten till elpatronen. Och det står så lågt att elpatronen inte borde gå.

Så ser panelen ut. Från höger (bild 1) till vänster (bild 2).

Vill byta ut pannan då vi behöver något mer pålitligt, modernt och som vi kan känna att vi kan sköta. Huset kommer att stå tomt i omgångar, även under kall period, och då vill jag inte riskera att rören fryser. Har kollat på mirsubishi ecodan som kan styras via appen.

Går igenom manualen och så står det att värmebehovet kallt vinterdag uppgår till 145 kWh..

• Kontrollpanel av en äldre värmepanna med temperaturvisare och strömbrytare.
    Skapa konto
  • Gammal värmepanna med justeringsrattar och symboler för olika funktioner.
    Skapa konto
M MayaP skrev:
Här kommer den!
Ok. Elpatronen är i princip avstängd. Det är därför det blir kallt när brännaren krånglar. Troligen är brännaren kopplad så att den använder sin egen interna termostatstyrning och inte det vänstra vredet.
Jag tror inte vi hittar eltjuven här faktiskt.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Ok! Då fortsätter jag med detektivarbetet!!
Det var någon som nämnde vattenpumpen. Jag får springa runt här och kolla vad som jag har att välja mellan.

Vad kan sluka så mkt el om vi utgår ifrån att det gör inte pannan (iaf inte själv), ingen infra/golvärme, några snåla lampor på, kyl/frys på?

Vrid ned vredet för pellets lågt och höj upp vredet för elpatron till ett högre läge så kan du utesluta brännaren.
Har du blinkande förbrukningsindikator vid elmätaren är det enkelt att se hur mycket det blinkar utan elpatron p och när den sätts på.
Pannan är bra men panna och brännare behöver rengöras varje vecka. En luftvattenpump är svårare att få något grepp om.Servicefolk direkt så fort det blir något fel och det kostar pengar.
Har man tur så tjänar man på att installera luftvattenpump.
Har brännaren någon gång gått och vad händer när den stannar? Startar den om sedan av sig själv? Den startar naturligtvis aldrig om elpatronen är ställd för högt.

Jag rengör brännaren varje dag. Den stannar en gång per dag och då får man rensa kakan som finns inne i röret på rastret.

Jag får gå kurs för servicefolk!:cool:;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.