Hur då? Om jag stänger av pannan helt och hållet så ska den väl inte ha någon el alls. Eller?
 
A Avemo skrev:
För att ge lite perspektiv. Vi gissar att elpatronen är på 6 kW. Om den går på med högsta effekt tar det 10 dagar för den att förbruka 1500 kWh. Något är ordentligt fel. Och om hela den effekten stannat kvar inne i huset såsom blivit fallet om det var pannan som var boven skulle ni sannolikt ha mycket varmt inne.
Vi har 18-19 grader. Eldar i spisen. Supervarmt är det inte alltså.
Pannan kommer att bytas ut till värmepanna luft-vatten. Men så länge vi har detta monster så vill jag höra så gott jag kan att minska förbrukningen. Om det ens går..
 
A Avemo skrev:
Ofta går det att se på elmätaren momentant hur mycket ström det går. Det går att titta på momentan förbrukning och se vad som händer när man stänger av olika säkringar.

Har du enskilt vatten? Om det är något fel så att vattenpumpen går oavbrutet kan det ge en hög förbrukning. Om du provar ovan nämnda metod så glöm inte att se om det blir skillnad när du stänger av vattenpumpen.
En stor pumpautomat ligger på 750 till 1000w och det skulle väl märkas om pumpen gick hela tiden? Här verkar det vara nästan 3kw som förbrukas konstant. 3kw kommer att generera värme där det förbrukas så om man hittar var det är varmt hela tiden så är man nog nära en lösning. Kolla så att elpatronens startvärde på termostaten ligger väsentligt under pelletsbrännarens startvärde, annars finns ju risk att elpatronen startar innan pelletsbrännaren har lyckats börja värma pannan efter start.
 
M MayaP skrev:
Men så länge vi har detta monster så vill jag höra så gott jag kan att minska förbrukningen. Om det ens går.
Jag har full förståelse för att du vill minska din ohemult höga elförbrukning. Men utifrån informationen du ger har jag svårt att tro att pannan är boven. Om pelletsbrännaren fungerar och är i drift mesta tiden så kommer du med all säkerhet att få en högre elförbrukning om du byter till en luft vattenpump.
 
W Waggan skrev:
En stor pumpautomat ligger på 750 till 1000w och det skulle väl märkas om pumpen gick hela tiden? Här verkar det vara nästan 3kw som förbrukas konstant. 3kw kommer att generera värme där det förbrukas så om man hittar var det är varmt hela tiden så är man nog nära en lösning. Kolla så att elpatronens startvärde på termostaten ligger väsentligt under pelletsbrännarens startvärde, annars finns ju risk att elpatronen startar innan pelletsbrännaren har lyckats börja värma pannan efter start.
Ok, dum fråga: hur kontrollerar jag detta?:thinking::oops:
 
A Avemo skrev:
Jag har full förståelse för att du vill minska din ohemult höga elförbrukning. Men utifrån informationen du ger har jag svårt att tro att pannan är boven. Om pelletsbrännaren fungerar och är i drift mesta tiden så kommer du med all säkerhet att få en högre elförbrukning om du byter till en luft vattenpump.
Varför tycker du det? Vad annara skulle kunna orsaka den höga förbrukningen tror du? Det är endast grundinstallationer som är igång, inga extra grejer.
Var letar jag? Och hur...
 
Kollar på historiken och tidigare ägare har flrbrukning på 12 000 per år. Detta för 2 vuxna med en tonåring.
 
W Waggan skrev:
En stor pumpautomat ligger på 750 till 1000w och det skulle väl märkas om pumpen gick hela tiden? Här verkar det vara nästan 3kw som förbrukas konstant.
Hela förbrukningen lär ju inte komma från vattenpumpen. Och blir det lite varmare nere i brunnen märker man nog inte så mycket av det. Jag har för mig att min vattenpump är på 2,2 kW. Och jag minns en tidigare tråd om hög förbrukning som visade sig bero på att vattenpumpen gick åt fel håll.

En annan tidigare tråd om hög förbrukning slutade med att det uppdagades en matning till ett hönshus på grannens tomt. Tomten var avstyckad och någon hade missat denna matning. Det finns många saker som kan ge en hög förbrukning. Vi får ju inte ens veta vad orsaken är till att just pannan misstänks.
 
M MayaP skrev:
Varför tycker du det? Vad annara skulle kunna orsaka den höga förbrukningen tror du? Det är endast grundinstallationer som är igång, inga extra grejer.
Var letar jag? Och hur...
Jag tycker helt enkelt att det är för mycket energi för att vara bara uppvärmning under ett par dagar. Vore det endast el under tre veckor kanske det är rimligt. Därför frågan hur mycket pellets det gått åt under perioden.

Som jag skrev tidigare brukar man kunna se på elmätaren hur mycket ström som går precis för ögonblicket. Det går att leta genom att stänga av en säkring i taget och se hur det påverkar förbrukningen. Det är en grov metod. Men det kan fungera.
 
A Avemo skrev:
Hela förbrukningen lär ju inte komma från vattenpumpen. Och blir det lite varmare nere i brunnen märker man nog inte så mycket av det. Jag har för mig att min vattenpump är på 2,2 kW. Och jag minns en tidigare tråd om hög förbrukning som visade sig bero på att vattenpumpen gick åt fel håll.

En annan tidigare tråd om hög förbrukning slutade med att det uppdagades en matning till ett hönshus på grannens tomt. Tomten var avstyckad och någon hade missat denna matning. Det finns många saker som kan ge en hög förbrukning. Vi får ju inte ens veta vad orsaken är till att just pannan misstänks.
Jag misstänker pannan av den enkla anledningen att jag inte kommer på något annat själv. Det är den enda stora grejen som jag ser att den går konstant (står i tvättstugan). Och för att jag verkligen hatar den:rofl: (den stänger av sig en gång om dagen, oftast mitt i natten så klart).

Våran tomt har ju varit en del av en annan för 40 år sedan iof men den ligger 0,5 km ifrån. Svårt att tro att det matas något där härifrån men vad vet jag. Vi har en gammal elcentral som kommer att bytas ut. Just ni stämmer inte schema alls. Jag har alla originalhandlingar för huset, kollar på elritningar under morgondagen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Ok, dum fråga: hur kontrollerar jag detta?:thinking::oops:
Hittade liknande tråd på ett forum om pelleteldning:
https://pellets.info/viewtopic.php?f=30&t=11338
Det finns väl någon termostat till pelletsbrännaren och en annan termostat eller reglerutrustning till elpatronen?
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
W Waggan skrev:
Hittade liknande tråd på ett forum om pelleteldning:
[länk]
Det finns väl någon termostat till pelletsbrännaren och en annan termostat eller reglerutrustning till elpatronen?
Tack! Kontrollerar!
 
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
Så här ser det ut. Var hittar jag elpatron?
 
  • Värmesystem med röda expansionskärl, kopparledningar och grön centralenhet med reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inte en chans att pelletsbrännaren förbrukar så mycket. Min gissning är att någon elpatron är aktiverad eller liknande.
Kan vara något annat också.
Felsökte hos en kund en gång för hög elförbrukning, och de hade glömt en infravärmare igång i uterummet.
 
Ursäkta dum fråga men hur ser en elpatron i den här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.