Ha ha!
Ja, då ska jag bosätta mig ett litet tag i garaget under morhondagen och håller koll på den(y)(y):cool:
 
Du behöver inte bosätta dig där. Det går på några minuter att kolla funktionen.
 
A Avemo skrev:
Den stora grå prylen är en hydrofor. Det står en pump på golvet till höger i den övre bilden. Är det den pump som används? Det vill säga låter den då och då när det spolas vatten. Är det grävd brunn?

Om du öppnar en kran och låter vattnet rinna så skall trycket på manometern sakta sjunka. Manometern är den runda mätaren högt upp på hydroforen. När mätaren kommit ner till ett visst tryck skall pumpen starta och gå tills trycket stigit en bit. Fungerar det på det viset?
Grävd brunn. Försöker kolla vad som händer nör vattnet rinner. Blir lite spring ute i snön nu:rofl:
 
M MayaP skrev:
Jag undersöker hur skruvar jag ner effekten på den. Jättejobbit att behöva dra isär brännaren för att rensa den varje dag:(
Brännaren kan jobba vid en hög panntemperatur, men ni har väl någon form av shunt som reglerar hur varmt vatten som matas ut från pannan till radiatorkretsen? Shunt är en form av blandventil som späder ut det varma pannnvattnet med nerkylda som återleds från alka element.
 
A Avemo skrev:
Den stora grå prylen är en hydrofor. Det står en pump på golvet till höger i den övre bilden. Är det den pump som används? Det vill säga låter den då och då när det spolas vatten. Är det grävd brunn?

Om du öppnar en kran och låter vattnet rinna så skall trycket på manometern sakta sjunka. Manometern är den runda mätaren högt upp på hydroforen. När mätaren kommit ner till ett visst tryck skall pumpen starta och gå tills trycket stigit en bit. Fungerar det på det viset?
Pumpen låter ej något. Trycket är detsamma, inget händer.
 
W Waggan skrev:
Brännaren kan jobba vid en hög panntemperatur, men ni har väl någon form av shunt som reglerar hur varmt vatten som matas ut från pannan till radiatorkretsen? Shunt är en form av blandventil som späder ut det varma pannnvattnet med nerkylda som återleds från alka element.
japp, den finns.
 
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Jag undersöker hur skruvar jag ner effekten på den. Jättejobbit att behöva dra isär brännaren för att rensa den varje dag:(
Ska vara lite fräck och rekommenderar dig att surfa in på pellets.info
Där har du massor du kan lära dig, jag lärde mig mycket om vår gamla brännare via just den sidan.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Håller med, mkt bra forum. Är där ich kikar hela tiden. Problemet ibland kan vara att de som pratar är på en helt annan nivå än jag;)
 
M MayaP skrev:
Pumpen låter ej något. Trycket är detsamma, inget händer.
Om du spolar vatten utan att pumpen startar eller manometern rör sig så är det troligen inte den pumpen som förser huset med vatten. Kan du se vattennivån i vattenståndsglaset? Rör den sig när du spolar vatten?

Med en panna som inte gör helt vad den skall och det enorma värmebehov som ni tycks ha är det kanske inte orimligt att det är pannan som står för förbrukningen ändå. Det kanske borde undersökas varför huset läcker så mycket värme.
 
Jag kollar upp(y)

Vad gäller husets isolering så känns det inte som det kan vara problemet. Det är 3-glasfönster, välisolerad vind, drar inte någonstans. Just nu har jag 19 grader vid fönstret.
 
Är garaget fristående?
Om ja, hur värms det?
 
Yes, fristående. Värms upp med 2 radisar.
 
El?
 
Vatten
 
Kan ju vara en förklaring till att det går åt mycket pellets men löser ju inte gåtan med elförbrukningen.
Om det inte råkar finnas en liten elpanna i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.