71 771 läst ·
150 svar
72k läst
150 svar
Påverkan på fastighet efter visning? (fällde träd)
Sluta lägg ord i munnen på mig. Jag har väl aldrig sagt att han ska betala tusentals kronor eller lägga timmar på städning.T Trunk skrev:Ingenstans, därav att jag skrev mer än en mening…
Men för att göra det enkelt för dig kan jag bara nämna lite snabbt att många av oss inte tycker att det är roligt att behöva ersätta stora fina träd med träd som tar tiotals år innan de blir värda att titta på.
För att inte nämna att plantering av små träd även det kostar tusentals kronor.
Med andra ord tyckte jag det var lite dumt att bara rycka på axlarna när någon hugger ner tio av trådskaparens vuxna träd och säga att han ska 1) betala tusentals kronor eller många timmar för att rensa trädgården, 2) betala tusentals kronor för att få nya träd och 3) behöva vänt tiotals år innan de nyplanterade träden växer upp.
Nej varför skulle jag göra det? Som sagt, jag är jurist med fokus på fastighetsrätt, jag är dock inte medlem av advokatsamfundet så jag är inte advokat, vad nu det skulle spela för roll i sammanhanget. Hade du några argument att framföra?K kortis skrev:
För övrigt hävdade du tidigare i tråden att din källa var en nyexaminerad mäklare... Jag noterar för övrigt att du verkar svag för argumentationsfelet argumentum ad verecundiam. Jag är givetvis öppen för att jag kan ha fel, men då får du framför några argument, inte bara sitta och tro saker och göra lösa hänvisningar till vad du uppfattar som auktoriteter på området.
Nej, då läser du inte vad jag skriver. Men det är så klart alltid en fördel att skriva under direkt efter att man gjort sin undersökning, ett annat alternativ är att jobba med dubbla köpehandlingar för att öka säkerheten för köparen, jämför med 4:5 JB. Vidare har jag redan upprepade gånger sagt att det blir en fråga om vad köparen med fog kunnat förutsätta. Vad köparen med fog kunnat förutsätta är flytande och beror på omständigheterna i övrigt, se 2 st 4:19 JB.D Daniel 109 skrev:
Ja det snabba svaret är 2 st 4:19 JB och vad köparen med fog kunnat förutsätta. Det kluriga är om det faktum att träden avverkats kan anses ha utökat TS undersökningsplikt på så vis att denne borde ha misstänkt att det kan finnas avfall kvar på fastigheten efter att träden avverkats. Här törs jag inte ge ett entydigt svar, men den doktrin jag tittat i pekar väl inte till TS fördel i varje fall. Se t.ex. rättsfallet RH 1997:22 där köparen ansågs behöva räkna med att ett äldre hus på cirka 170 år med torpargrund kommer vara röt- eller fuktskadat, varför de faktum att byggnaden var röt- eller fuktskadat inte kunde anses vara ett faktiskt fel. Som sagt, det går säkert att djupdyka praxis för att hitta ett bättre rättsfall, men jag tycker ändå det indikerar att undersökningsplikten går rätt långt.TRJBerg skrev:
Redigerat:
Det är absolut inte ok. Rent spontant tror jag att du med framgång hade kunnat få prissänkning med minst virkesvärdet, plus ”förstörd utsikt” ang fällningen. Om du inte skrivit under alltså, vilket absolut inte var en bra idé..
Det kan också vara så allvarligt att du har rätt att häva köptet, beror lite på.
Prata med mäklaren, som även har skyldigheter visavi dig.
Fastigheten ska vara städad och röjd vid tillträde.
Om du idag har en hemförsäkring som ger rabatt hos en jurist - boka en tid. Allt pekar på att du har blivit rejält lurad om den här trädfällningen var en överraskning och det handlar om antal tusenlappar.
Jag skulle krävt återplantering, alternativt 8.000 per fällt träd. Icke prutbart. Och skadestånd per dag som tomten inte är röjd.
Det kan också vara så allvarligt att du har rätt att häva köptet, beror lite på.
Prata med mäklaren, som även har skyldigheter visavi dig.
Fastigheten ska vara städad och röjd vid tillträde.
Om du idag har en hemförsäkring som ger rabatt hos en jurist - boka en tid. Allt pekar på att du har blivit rejält lurad om den här trädfällningen var en överraskning och det handlar om antal tusenlappar.
Jag skulle krävt återplantering, alternativt 8.000 per fällt träd. Icke prutbart. Och skadestånd per dag som tomten inte är röjd.
K Kalle_84 skrev:Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Det upptäcktes när jag hade vägarna förbi tomten innan avtalsskrivningen.
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.
För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.
Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Vad hade ni gjort i detta fallet som köpare?
Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?
Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
Ja du jurist och ordbajsare kan vilken tomte som helst vara. Och ja jag har talat både med mäklare och advokat. Jag har läst och kunde verkligen kunde Arbetsrätt men det är nu länge sedan, att läsa in sig tar en hel del tid i anspråk och det är bättre att fråga de som kanF Falckman skrev:Nej varför skulle jag göra det? Som sagt, jag är jurist med fokus på fastighetsrätt, jag är dock inte medlem av advokatsamfundet så jag är inte advokat, vad nu det skulle spela för roll i sammanhanget. Hade du några argument att framföra?
För övrigt hävdade du tidigare i tråden att din källa var en nyexaminerad mäklare... Jag noterar för övrigt att du verkar svag för argumentationsfelet argumentum ad verecundiam. Jag är givetvis öppen för att jag kan ha fel, men då får du framför några argument, inte bara sitta och tro saker och göra lösa hänvisningar till vad du uppfattar som auktoriteter på området.
Nej, då läser du inte vad jag skriver. Men det är så klart alltid en fördel att skriva under direkt efter att man gjort sin undersökning, ett annat alternativ är att jobba med dubbla köpehandlingar för att öka säkerheten för köparen, jämför med 4:5 JB. Vidare har jag redan upprepade gånger sagt att det blir en fråga om vad köparen med fog kunnat förutsätta. Vad köparen med fog kunnat förutsätta är flytande och beror på omständigheterna i övrigt, se 2 st 4:19 JB.
Ja det snabba svaret är 2 st 4:19 JB och vad köparen med fog kunnat förutsätta. Det kluriga är om det faktum att träden avverkats kan anses ha utökat TS undersökningsplikt på så vis att denne borde ha misstänkt att det kan finnas avfall kvar på fastigheten efter att träden avverkats. Här törs jag inte ge ett entydigt svar, men den doktrin jag tittat i pekar väl inte till TS fördel i varje fall. Se t.ex. rättsfallet RH 1997:22 där köparen ansågs behöva räkna med att ett äldre hus på cirka 170 år med torpargrund kommer vara röt- eller fuktskadat, varför de faktum att byggnaden var röt- eller fuktskadat inte kunde anses vara ett faktiskt fel. Som sagt, det går säkert att djupdyka praxis för att hitta ett bättre rättsfall, men jag tycker ändå det indikerar att undersökningsplikten går rätt långt.
Bedrägeri är det, att sedan svensk lagstiftning är bedrövligt svag på detta område är en annan sak.F Falckman skrev:Som jag förstått det när det kommer till bedrägeri så ska alla tre rekvisit vara uppfyllda eller om vi talar om försöktbrottet så ska gärningsmannen försökt uppfylla alla tre rekvisit (och inte gjort ett frivilligt tillbakaträdande). Att ändra något fastigheten efter visning är inte nödvändigtvis något som uppfyller dessa tre rekvisit. Återigen ser jag inte riktigt vad säljaren gjort som är vilseledande, denne har ju inte försökt dölja eller undanhålla sanningen för TS.
Vidare så vad gäller undersökningsplikten och faktiska fel så beror det ju helt på omständigheterna i övrigt. Bara att något ändrats av fastighetsägaren efter visning är inte (som jag förstått det) nödvändigtvis tillräckligt för att hävda att det rör sig om ett faktiskt fel. Till exempel kan ju fastighetsägaren ändrat något efter visningen men innan exempelvis köparna tagit dit en besiktningsman. Vid det tillfället, eller i anslutning till det har ju TS all möjlighet att undersöka fastigheten igen (särskilt i det här fallet då TS borde märka att det saknas tio stycken tallar), vidare kan ju köparen faktiskt insistera på att skriva under ett avtal först efter att denne fått göra ytterligare en undersökning för att vara på den säkra sidan vilket komplicerar det hela en smula enligt min mening. Så jag skulle inte säga att det kvittar (givet att jag inte missförstår dig).
Läser intresserat denna tråd. Det förekommer kommentarer om visning undertecknande av avtal.K Kalle_84 skrev:Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.
För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.
Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?
Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
Måste inte tomtens skick vid visningen vara det som gäller? Att tomtens skick vid underskrivande av avtalet överrider visningens skick implicerar väl att man måste befinna sig på tomten vid underskrift för att säkerställa vad man köper?
Tänker jag fel här?
Att säljaren tar ner träd måste väl göras av någon orsak? Sannolikt "vinning" i någon form.
Tänker jag fel här också??
Nej det kan inte vem som helst vara (eller ja det är inte en skyddad yrkestitel förvisso, men det var inte vad jag syftade på), du är exempelvis inte någon som skulle kunna vara jurist, möjligen ordbajsare däremot, men inte ens det verkar du duga till om jag ska vara ärlig...K kortis skrev:
Som jag skrev i inlägg #85 så behöver (i regel) någon som ska tolka lagrum ha koll på den juridiska metoden. En metod som jag lärt mig när jag tog min juristexamen och som jag förfinat under min yrkeskarriär, varför jag inte ser mig själv som amatör (vilket du försökt hävda att jag skulle vara).
Det är möjligt att du kan arbetsrätt, det spelar dock ingen som helst roll i den här diskussionen. Jag har framfört diverse lagrum, resonemang och hänvisningar till praxis till stöd för min tolkning. Du åandra sidan har suttit och hittat på saker baserat på absolut ingen ting, när det påpekas så börjar du gnälla och ägna dig åt arguemtnationsfel, kom in matchen istället.
Ah du menar så, tja det kan jag väl ge dig. Men med tanke på vilket delforum vi var i utgick jag från att du menade brottet bedrägeri och inte bedrägeri ur ett mer alldagligt synsätt.F FGLIN skrev:
Och du kan inte kolla med några av dina kursare då? Och som jag skrev du läser inlägg som fan läser bibeln, vad jag skrev var att det tar tid att läsa in sig och att läsa domar, fråga som sagt någon advokat som kan ämnet då får du ju det bekräfta att du har rätt el inteF Falckman skrev:Nej det kan inte vem som helst vara (eller ja det är inte en skyddad yrkestitel förvisso, men det var inte vad jag syftade på), du är exempelvis inte någon som skulle kunna vara jurist, möjligen ordbajsare däremot, men inte ens det verkar du duga till om jag ska vara ärlig...
Som jag skrev i inlägg #85 så behöver (i regel) någon som ska tolka lagrum ha koll på den juridiska metoden. En metod som jag lärt mig när jag tog min juristexamen och som jag förfinat under min yrkeskarriär, varför jag inte ser mig själv som amatör (vilket du försökt hävda att jag skulle vara).
Det är möjligt att du kan arbetsrätt, det spelar dock ingen som helst roll i den här diskussionen. Jag har framfört diverse lagrum, resonemang och hänvisningar till praxis till stöd för min tolkning. Du åandra sidan har suttit och hittat på saker baserat på absolut ingen ting, när det påpekas så börjar du gnälla och ägna dig åt arguemtnationsfel, kom in matchen istället.
Ah du menar så, tja det kan jag väl ge dig. Men med tanke på vilket delforum vi var i utgick jag från att du menade brottet bedrägeri och inte bedrägeri ur ett mer alldagligt synsätt.
K Kalle_84 skrev:Hej!
Min första fråga:
Min andra fråga:
Nr 1: de gör sig skyldiga till stöld enligt jordabalken. Det som är nedgrävt i jorden tillhör fastigheten. Gäller även staket som permanent står.
Nr 2: de måste se till att tomten, gräsmattan är lagad efter tilltaget. Stöda bort allt skräp. Ersätta er för stölden.
Beivra hela tilltaget
De borde tagit bort träden innan visning
Inte ens en fastskruvad hatthylla får man avlägsna efter visning.
Väldigt fult gjort och dåligt påläst av dem!
Så om det står två hundra fruktträd på tomten vid visningen och jag vid ett senare tillfälle skriver kontrakt är träden nedhuggna så är det inte ett brott menar du, hur är det då med stora stenar eller till och med berg, buskar och prydnadsbuskarAlfredo skrev:
Det var rätt många år sedan jag tog min examen, dom kursare jag fortfarande har kontakt jobbar inte med fastighetsrätt utan har valt att jobba med andra rättsområden. Jag ser inte varför jag ska höra med dom om vad dom tycker om saken.K kortis skrev:
Nej jag läser varken lagar eller inlägg som fan läser bibeln. Du har upprepade gånger försökt antyda att jag inte har koll på hur lagar ska tolkas (dels har du försökt hävda att jag är en amatör, dels har du försökt hävda att vem som helst kan kalla sig jurist och att vem som helst kan ordbajsa [där den underförstådda meningen således är att det jag säger skulle vara felaktigt]) samt påstått säljaren skulle ha utsatt TS för ett brott, först var du inne på stöld, sedan bytte du fot och talade om bedrägeri istället, se dina egna inlägg #74, #78, #83, #93 och #125. Vad i dessa inlägg är det du menar att jag skulle ha tagit ur sitt sammanhang, misstolkat eller snedvridit?
Eftersom jag för det första redan anser mig kunna ämnet, för det andra är tämligen säker på att jag har rätt överlåter jag åt dig eller någon annan som anser att jag har fel visa på varför jag skulle ha det.
För att sammanfatta:
TS har köpt en fastighet med avverkade träd på, detta har TS varit medveten om. Således kan inte TS hävda att de avverkade träden skulle utgöra ett faktisk fel. Fastigheten avviker inte från avtalet nämligen ej heller kunde TS med fog förutsätta att träden inte skulle ha avverkats (då TS kände till att träden avverkats och ändå valde att köpa fastigheten) varför någon grund för prisavdrag eller hävning av köpet saknas, jämför med 1st 4:19 JB. En diskussion kan föras vad gäller skräphögarna, men min tolkning är att det inte är helt solklart att TS med fog kunnat förutsätta att det inte skulle finnas några rishögar på fastigheten efter att träden avverkats, jämför med 2 st 4:19 JB.
Vad gäller bedrägeri kan jag inte se på vilket sätt säljaren i det här fallet skulle ha uppfyllt de tre rekvisit som nämns i BrB 9:1-9:3. Jag har också svårt att se hur säljaren i det här fallet ens skulle kunna påstås ha försökt agera på ett sådant sätt att rekvisiten i bedrägeriparagraferna är uppfyllda.
Vad gäller stöld är det uteslutet eftersom ingen äganderättsövergång skett, varför säljaren i det här fallet ägde träden och därför inte kan stjäla dessa.
Vad i det här anser du vara felaktigt och varför anser du att det skulle rör sig om ett faktiskt fel att träden avverkats, att det är bedrägeri eller stöld? Jag är inte intresserad med vem du pratat med, jag är intresserad av vilka resonemang du eller dom du pratat med kan framföra för att styrka din ståndpunkt.
Som påpekats upprepade gånger, om du är medveten om fastighetens skick är det inget fel i fastigheten. Om du inte är medveten om de åtgärder som vidtagits efter att visningen skett kan du, beroende på omständigheterna i övrigt, hävda att det rör sig om ett faktiskt fel och därefter kräva ett prisavdrag, häva köpet eller eventuellt få ersättning för skada du lidit. Det kan däremot inte vara stöld att avverka sina egna träd. Det kan möjligen röra sig om andra brott, men det beror på omständigheterna i övrigt.K kortis skrev:
Redigerat:
Jag har fått svar av de som nu i praktiken arbetar med sådana frågor och jag nöjer mig med det.F Falckman skrev:Det var rätt många år sedan jag tog min examen, dom kursare jag fortfarande har kontakt jobbar inte med fastighetsrätt utan har valt att jobba med andra rättsområden. Jag ser inte varför jag ska höra med dom om vad dom tycker om saken.
Nej jag läser varken lagar eller inlägg som fan läser bibeln. Du har upprepade gånger försökt antyda att jag inte har koll på hur lagar ska tolkas (dels har du försökt hävda att jag är en amatör, dels har du försökt hävda att vem som helst kan kalla sig jurist och att vem som helst kan ordbajsa [där den underförstådda meningen således är att det jag säger skulle vara felaktigt]) samt påstått säljaren skulle ha utsatt TS för ett brott, först var du inne på stöld, sedan bytte du fot och talade om bedrägeri istället, se dina egna inlägg #74, #78, #83, #93 och #125. Vad är det du menar att jag skulle ha tagit ur sitt sammanhang, misstolkat eller snedvridit?
Eftersom jag för det första redan anser mig kunna ämnet, för det andra är tämligen säker på att jag har rätt överlåter jag åt dig eller någon annan som anser att jag har fel visa på varför jag skulle ha det.
För att sammanfatta:
TS har köpt en fastighet med avverkade träd på, detta har TS varit medveten om. Således kan inte TS hävda att de avverkade träden skulle utgöra ett faktisk fel. Fastigheten avviker inte från avtalet nämligen ej heller kunde TS med fog förutsätta att träden inte skulle ha avverkats (då TS kände till att träden avverkats och ändå valde att köpa fastigheten) varför någon grund för prisavdrag eller hävning av köpet, jämför med 1st 4:19 JB. En diskussion kan föras vad gäller skräphögarna, men min tolkning är att det inte är helt solklart att TS med fog kunnat förutsätta att det inte skulle finnas några rishögar på fastigheten efter att träden avverkats, jämför med 2 st 4:19 JB.
Vad gäller bedrägeri kan jag inte se på vilket sätt säljaren i det här fallet skulle ha uppfyllt de tre rekvisit som nämns i BrB 9:1-9:3. Jag har också svårt att se hur säljaren i det här fallet ens skulle kunna påstås ha försökt agera på ett sådant sätt att rekvisiten i bedrägeriparagraferna är uppfyllda.
Vad gäller stöld är det uteslutet eftersom ingen äganderättsövergång skett, varför säljaren i det här fallet ägde träden och därför inte kan stjäla dessa.
Vad i det här anser du vara felaktigt och varför anser du att det skulle rör sig om ett faktiskt fel att träden avverkats, att det är bedrägeri eller stöld? Jag är inte intresserad med vem du pratat med, jag är intresserad av vilka resonemang du eller dom du pratat med kan framföra för att styrka din ståndpunkt.
Jag har aldrig hört talas om någon jurist eller advokat som inte har en kollega att rådfråga.
Hare bra