S Sp1nd3l skrev:
Tror inte ateister på big bang?
Jag "tror" på Penrose, universum har alltid funnits 😇
https://www.sverigesradio.se/artikel/7619778
S Sp1nd3l skrev:
Även här har forskare bekräftat att människan maximala livslängd ligger på 120 år.
Man tog väl helt enkelt Moses ålder (han blev ju 120 år enligt mosebok) och hittade på en historia om det.

S
D Dilato skrev:
Jag "tror" på Penrose, universum har alltid funnits 😇
[länk]

Man tog väl helt enkelt Moses ålder (han blev ju 120 år enligt mosebok) och hittade på en historia om det.
Okej, jag dyrkar inte Guden Penrose så kan inte spekulera i vad han säger eller om han har rätt eller fel eller vad det skulle innebära om han har rätt.

Ang. dina spekulationer kring 120 år. Om jag skulle spekulera i det så skulle jag snarare spekulera kring att Moses inte blev 120 år utan man skrev att han blev 120 år som en slags mytbildning. Gamla testamentet innehåller ju rätt mycket sådan symbolik, att med andra ord, blev han 120 år så innebar det att Moses var väldigt viktig eftersom Gud isåfall lät han leva hela sin livslängd utan några besvär? Personligen tar jag allt i Gamla Testamentet med en nypa salt och det ska man ju även göra kring Nya Testamentet, eftersom båda verken är skrivna av människor. Men finns det någon slags uppenbarelse där som säger något om vår existens? Det tror jag absolut.

Tannken att universum alltid funnits är lite av en filosofisk fråga.
Även tiden började när universum uppstod så "alltid" är en mänsklig uppfattning då vi bara kan röra oss i tiden åt ett håll, vår fattningsförmåga förmår inte att förstå hur tid inte alltid ha funnits eller kan flyta åt olika håll. Vi människor är knutna till vår riktning i tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
S Sp1nd3l skrev:
Tror inte ateister på big bang? Man brukar ju skoja lite om att skapelseberättelsen i bibeln inte är vetenskaplig vilket är intressant eftersom den - tvärtemot vad du säger - beskriver universums skapelse. Big bang teorin beskriver ju även den att universum skapades och med andra inte alls alltid har existerat, vilket alla vetenskapliga instrument bekräftar.

Ett annat intressant citat från bibeln:
"Then GOD said, “I’m not going to breathe life into men and women endlessly. Eventually they’re going to die; from now on they can expect a life span of 120 years.”"

Även här har forskare bekräftat att människan maximala livslängd ligger på 120 år. Intressant att man lyckades träffa så rätt i en text skriven för 3000-2000 år sedan.
Det är ju lite intressant för Adam blev ju någonstans runt 900 år enligt bibeln och andra tidigare människor uppnådde liknande ålder.

N Niq skrev:
Det är ju lite intressant för Adam blev ju någonstans runt 900 år enligt bibeln och andra tidigare människor uppnådde liknande ålder.
Det finns ju idéer om utomjordingar som kom hit, de var stora (jättar) och levde i hundratals år. Det var deras gener som blandades med det liv som fanns på jorden som skapade människan, de agerade sedan som kungar/halvgudar mot människorna.

Såklart är det bara båg men är väl ungefär lika sannolikt som övriga skapelseberättelser och mytologier.

S
N Niq skrev:
Och ändå lyckas man träffa rätt på siffran 120 år! Sedan undrar man ju lite kring felöversättningar osv. Följer man skapelseberättelsen så var ju Adam och Eva de två första människorna. De fick två söner, Kain och Abel. Kain dödar Abel, och Gud ger Kain ett märke så att inga andra människor ska döda honom (vilka då? Adam och Eva?). Sedan gifter sig Kain (med vem då, Eva?). Så någonstans blir ju berättelsen väldigt märklig, om man ska läsa den ordagrant.

OM inte namnen är klannamn och Adam-klanen fanns i ca 900 år?

S Sp1nd3l skrev:
Och ändå lyckas man träffa rätt på siffran 120 år! Sedan undrar man ju lite kring felöversättningar osv. Följer man skapelseberättelsen så var ju Adam och Eva de två första människorna. De fick två söner, Kain och Abel. Kain dödar Abel, och Gud ger Kain ett märke så att inga andra människor ska döda honom (vilka då? Adam och Eva?). Sedan gifter sig Kain (med vem då, Eva?). Så någonstans blir ju berättelsen väldigt märklig, om man ska läsa den ordagrant.

Att de var först betyder ju inte att de var de enda, det kan såklart skapats fler efteråt.
Jag gillar att diskutera alla motsägelser i bibeln men denna är ju ganska blasé och saknar riktiga argument.

N
G gaidin skrev:
Det finns ju idéer om utomjordingar som kom hit, de var stora (jättar) och levde i hundratals år. Det var deras gener som blandades med det liv som fanns på jorden som skapade människan, de agerade sedan som kungar/halvgudar mot människorna.

Såklart är det bara båg men är väl ungefär lika sannolikt som övriga skapelseberättelser och mytologier.
Ja jag har sett flera program där dom påstår att utomjordingar skapade liv på den här planeten. Dom har ofta många bra poänger men jag har inte blivit övertygad ännu.

N
S Sp1nd3l skrev:

Ja fast det nämns väl någonstans att människor uppstod och blev talrika över jorden eller något sådant.

Bibeln skrevs väl först på gammalhebreiska som väl är utdött idag. Sedan har den ju översatts till många språk och troligen översatt på ett sådant vis att det passat dom som varit mäktiga just då.

N Niq skrev:
Ja jag har sett flera program där dom påstår att utomjordingar skapade liv på den här planeten. Dom har ofta många bra poänger men jag har inte blivit övertygad ännu.
Jag har heller inte blivit övertygad men med tanke på de konkurrerande tankarna är det ju varken mer eller mindre rimligt...

S
N Niq skrev:
Ja fast det nämns väl någonstans att människor uppstod och blev talrika över jorden eller något sådant.

Bibeln skrevs väl först på gammalhebreiska som väl är utdött idag. Sedan har den ju översatts till många språk och troligen översatt på ett sådant vis att det passat dom som varit mäktiga just då.
Visst är det så. En annan intressant detalj är att ordet Elohim (plural) i modern tid översätts till Gud (El, singular). Vissa menar på att det är samma Gud men kollar man då verserna där Elohim vill se Abraham offra sin son så är det Yahweh som till slut ingriper och säger att han inte ska offra Isak:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis 22&version=NOG

N
G gaidin skrev:
Jag har heller inte blivit övertygad men med tanke på de konkurrerande tankarna är det ju varken mer eller mindre rimligt...
Nä det är ju inte omöjligt att det är så.
Det är ju ganska intressant att nästan alla religioner har samma grundläggande idéer med himmel o helvete i någon form.

N Niq skrev:
Nä det är ju inte omöjligt att det är så.
Det är ju ganska intressant att nästan alla religioner har samma grundläggande idéer med himmel o helvete i någon form.
Dom tre abrahamiska är ju i grunden samma .

men helvetet i sin grymma form (den som inte tror på Jesus hamnar där och plågas i evighet oavsett hur bra man skött sig i övrigt) är kristendomens påhitt.

Samtidigt kan du vara Stalin & Hitler kombinerat, bara du bekänner dig till Kristus så kommer du till himlen.

N
D Dilato skrev:
Dom tre abrahamiska är ju i grunden samma .

men helvetet i sin grymma form (den som inte tror på Jesus hamnar där och plågas i evighet oavsett hur bra man skött sig i övrigt) är kristendomens påhitt.

Samtidigt kan du vara Stalin & Hitler kombinerat, bara du bekänner dig till Kristus så kommer du till himlen.
Ja det skiljer sig åt ganska mycket men dom grova dragen med himmel och undrevärld/helvete är ganska lika. Sen är det ju utformat på olika sätt i varje religion vad som krävs för att hamna vart och vad som väntar på dom ställena. Det finns ju undantag också. Tex Buddhismen.

Fast det är ju inte glasklart att man kommer till himlen bara för att man bekänner sig till Kristus.
Jesus sade väl något i stil med att det är lika svårt för en girig man att komma in i himlen som för en kamel att komma igenom ett nålsöga. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa eller när

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.