2 813 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Påve Franciscus påsktal och diskussioner i forumet
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Påven är död, men innan dess hann han säga något som är allmängiltigt och även tänkvärt för oss när vi diskuterar i forumet.
Du kan läsa blogginlägget här: Påve Franciscus påsktal och diskussioner i forumet
Du kan läsa blogginlägget här: Påve Franciscus påsktal och diskussioner i forumet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Med tanke på denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ok-att-klippa-graeset-pa-langfredagen.547925/
Om någon säger "Jag tycker att ateister/religiösa är stollar".
Är det en åsikt eller kränkning?
Jag är tveksam om det faller under yttrandefrihet.
Jag vet inte om Påven menade att utelämna respekt för varandra?
Om någon säger "Jag tycker att ateister/religiösa är stollar".
Är det en åsikt eller kränkning?
Jag är tveksam om det faller under yttrandefrihet.
Jag vet inte om Påven menade att utelämna respekt för varandra?
Det är en åsikt. Möjligen en kränkning eftersom det definieras av den kränkte.Bo.Siltberg skrev:
Nu har ingen skrivit så utan ”att samhället anser att religiösa är småstolliga”. Det är ett påstående snarare än en åsikt.
Påven glömde nämna frihet från religion.
Rätten till religion får aldrig trumfa rätten att kritisera religion
https://www.gp.se/debatt/ratten-til...religion.8d4a4b9b-0fb7-451e-b507-1659b4e09531
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Tack, den vinkeln tänkte jag ta upp också. Ibland skriver folk att "de flesta tycker att "de" är stollar så det är ju vedertaget".
Skriver man så om man inte själv har den uppfattningen? Jag tror nog att de som inte har den uppfattningen tydligt klargör det i samma eller nästa mening. Jag ser det bara som ett sätt att försöka dölja, eller möjligen motivera, att man själv har denna uppfattning.
Skriver man så om man inte själv har den uppfattningen? Jag tror nog att de som inte har den uppfattningen tydligt klargör det i samma eller nästa mening. Jag ser det bara som ett sätt att försöka dölja, eller möjligen motivera, att man själv har denna uppfattning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kan man kränka en religon? Det har jag svårt att tro. Det borde ligga inom yttrandefriheten att kränka/kritisera en religion..Bo.Siltberg skrev:
Ja, det kan vara straffbart att kränka en annan människa med anspelning på hans eller hennes religion. Det rör sig i sådana fall om förolämpning, vilket regleras i brottsbalken (BrB) 5 kap. 3 § (se https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1).26
https://lawline.se/answers/krankning-med-anspelning-pa-religion
Redigerat:
Har verkligen någon sagt det? Däremot har det framförts ”Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud”, vilket inte är riktigt samma sak. Sen kan jag ha viss förståelse för om det uppfattas lite onödigt, vilket jag även framförde.Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara som du skriver men det är ändå en skillnad på att skriva vad man själv tycker och vad andra har uttryckt för åsikt.Bo.Siltberg skrev:
Tack, den vinkeln tänkte jag ta upp också. Ibland skriver folk att "de flesta tycker att "de" är stollar så det är ju vedertaget".
Jag argumenterade inte att majoriteten tyckte något så därför skulle det vara vedertaget eller sant. Jag menade att det snarare var ett referat av andras ställningstagande (som kan vara rätt eller fel och som jag kan dela eller ha annan åsikt om).
Men vad spelar det för roll om skribenten håller med eller inte om påståendet?
Nu är ju Sverige som sagt sekulärt men i andra länder och religioner finns en sammanblandning av stat och kyrka och religiösa regler och ritualer styr livet. Detta är någonting jag inte tycker om (kritik men ingen kränkning eller förtal då jag skriver om stater och religioner och inte individer. I de mest intoleranta staterna och religionerna hade dock inte ett sådant påstående varit acceptabelt utan hade resulterat i hårda straff). Tron ska vara någonting mellan dig och din gud och har ingenting med andras eventuella tro att göra eller hur samhället styrs. Detta förstod man i Frankrike redan 1789.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Påven sa ju också att man ska visa respekt för varandras åsikter.Bo.Siltberg skrev:
Det är väl egentligen bara i Sverige det finns så pass många som inte bekänner sig till någon religion?
(Ser nu att svenska kyrkan har 5,4 miljoner medlemmar)
Redigerat:
Hela Norden är väl nästan lika upplysta även om svenskarna är på topp.Marlen Eskilsson skrev:
Merparten av medlemmarna i svenska kyrkan är väl passivt medlemmar utan egentlig tro ..jag var medlem utan egen förskyllan innan jag aktivt gick ur.
Om halva landet är kristna troende undrar man varför kyrkorna är tomma.
Sverige är inte högst upp i EU i den fråganMarlen Eskilsson skrev:
Han sa ju också att man ska visa respekt för varandras åsikter. Det är ganska respektlöst att kalla någon stolle för att man är religiös anser jag.
Det är väl egentligen bara i Sverige det finns så pass många som inte bekänner sig till någon religion?
(Ser nu att svenska kyrkan har 5,4 miljoner medlemmar)
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Religion_in_the_European_Union
Men detta är inte exakt detsamma som att samhället är sekulärt
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
De religiösa tycker nog att det är de som är upplysta förstås, oavsett vilken av religionerna man bekänner sig till 😉