D Dilato skrev:
Hela Norden är väl nästan lika upplysta även om svenskarna är på topp.
Merparten av medlemmarna i svenska kyrkan är väl passivt medlemmar utan egentlig tro ..jag var medlem utan egen förskyllan innan jag aktivt gick ur.
Om halva landet är kristna troende undrar man varför kyrkorna är tomma.
Frun har gått ur, jag är passiv medlem fortfarande. Ffa för att jag tycker kyrkor är vackra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Påven sa ju också att man ska visa respekt för varandras åsikter.

Det är väl egentligen bara i Sverige det finns så pass många som inte bekänner sig till någon religion?

(Ser nu att svenska kyrkan har 5,4 miljoner medlemmar)
Det är ju också respektlöst när de som är religiösa ska omvända de icke troende till sin tro
Tyvärr så har religionen alltid varit och är fortfarande en av de största orsakerna till krig.
Det finns inte många religioner förutom Buddismen som har acceptans för andra religioner 😥

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Frun har gått ur, jag är passiv medlem fortfarande. Ffa för att jag tycker kyrkor är vackra.
Ingen ateist har något emot att kyrkan bygger vackra katedraler eller betalar konstnärer att måla vackra muraler, det är vackert.

Pengarna kunde ju dock i stället gått till att hjälpa nödlidande...att binda miljarder i byggnader eller konstverk ingen har nytta av känns ju sisådär🤔

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med tanke på denna tråd: [länk]

Om någon säger "Jag tycker att ateister/religiösa är stollar".
Är det en åsikt eller kränkning?

Jag är tveksam om det faller under yttrandefrihet.
Jag vet inte om Påven menade att utelämna respekt för varandra?
Nu skriver du om en hypotetisk situation som inte inträffat.
Ingen har ju skrivit så här på forumet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Själv sympatiserar jag med delar av Jainismen utan att "tro" på den, fredligare kan man nog inte bli.

Dess kosmologi är också i linje med ateism, universum har alltid existerat, ingen gud har skapat något.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Åter till ämnet, Franciskus försökte i vart fall liberalisera Katolska kyrkan en aning men det finns allt för starka mörka krafter inne i dess ledarskap 😢

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kristendomen är en av dessa. [länk].
"Du skall inga andra gudar hava jämte mig".
Tyder väl på ett visst uppblåst ego?
Korstågen var ju inte något kramkalas i guds namn, precis.😁

• Gilla
  • Haha
b8q och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Samtidigt är det ju ett erkännande av att det finns andra gudar och att man även kan tro på dem, men att just det utvalda folket inte ska tro på någon annan än Jahve.

Intet Intet skrev:
Du får väl skilja mellan dåtid och nutid. Det finns väl ingen idag som tycker att korstågen var lyckade företag.
Om du ändå välja att blanda ihop dom senasta 1500-2000 år så glöm inte islams blomstertid för sådär 1200 år sedan då många islamiska samhällen stod för ett tolerant omgänge med andra religioner. Vetenskap blomstade t ex i nuvarande Spanien och det är bara tack vare deras vetenskapsmän vi kan läsa idag antik litteratur som hade gått förlorad i det mörka Europa.
Intet Intet skrev:
Du rycker ett citat ur sitt sammanhang. Dessutom stödjer det inte alls dina åsikter. Det säger bara: om du tror på mig som Gud så får du inte ha några andra gudar dessutom. Men det utesluter inte alla att den tilltalade får ha en helt annan tro.
Det är ett ofta använt knep att citera enskilda meningar ur Gamla testamentet för att klandra kristendomen. Men även högutbildade teologer inom den kristna tron våndas över frågan vilken relevans det Gamla testamentet har idag.
Det är som att använda straffregistret från Gustav Vasas tider för att klandra rättssystemet i dagen Sverige.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Visst men det förespråkas ju ändå att man ska ha tolerans mot dom som tror på andra gudar även fast dom har fel.

Korstågen handlade mera om att plundra och få mera makt än dom handlade om religion.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Påven sa ju också att man ska visa respekt för varandras åsikter.

Det är väl egentligen bara i Sverige det finns så pass många som inte bekänner sig till någon religion?

(Ser nu att svenska kyrkan har 5,4 miljoner medlemmar)
Medlemsantalet faller år för år. Det hölls uppe av att man automatiskt blev inskriven i svenska kyrkan när man föddes ända fram till 1996 och nu fortfarande för att många döper sina barn som en fin tradition utan att ägna den religiösa aspekten mycket tanke.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ungarna konfirmerar sig bara för att ha fest och få presenter, och inte för att bekräfta sin kristna tro.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och ungarna konfirmerar sig bara för att ha fest och få presenter, och inte för att bekräfta sin kristna tro.
Samma här när hag konfirmerade mig. Ingen I gruppen var religiös annat än tron på mammon😁. Jag fick en klocka som konfirmationspresent. Detta var på sjuttiotalet.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Själv sympatiserar jag med delar av Jainismen utan att "tro" på den, fredligare kan man nog inte bli.

Dess kosmologi är också i linje med ateism, universum har alltid existerat, ingen gud har skapat något.
Tror inte ateister på big bang? Man brukar ju skoja lite om att skapelseberättelsen i bibeln inte är vetenskaplig vilket är intressant eftersom den - tvärtemot vad du säger - beskriver universums skapelse. Big bang teorin beskriver ju även den att universum skapades och med andra inte alls alltid har existerat, vilket alla vetenskapliga instrument bekräftar.

Ett annat intressant citat från bibeln:
"Then GOD said, “I’m not going to breathe life into men and women endlessly. Eventually they’re going to die; from now on they can expect a life span of 120 years.”"

Även här har forskare bekräftat att människan maximala livslängd ligger på 120 år. Intressant att man lyckades träffa så rätt i en text skriven för 3000-2000 år sedan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.