HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fult design på utsidan huset.
Det blir lätt så när hobbyarkitekter designar...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
breakman och 9 till
  • Laddar…
Dummaste avsnitt jag sett någonsin. ☹️

Varför stack övervåningen ut på sidorna?
Varför inte köpa eller hyra lägenhet, typ en tvåa eller trea om dom vill ha billigare?
Varför inte bo i pastorshus/lägenhet? Eller köpa en husbil?
Hur ska tre tonåringar orka trängas där sen?
Inte ens en soffa där nere.

Så många frågor.
Känner mig hemsk som klagar på så snälla och positiva människor, men jag fattar verkligen ingenting.
Många av dina frågor är relevanta.
Men, att dom vill ha ett eget hus beror nog på att vi människor ser det här med boende på olika sätt:
- För vissa är det bara ett "hotell" där man äter och sover.
- För (oss) andra sitter en del av identiteten i väggarna och huset får andra värden än en ren uppehållsplats.

Redigerat:
Suvi5700
J J00 skrev:
Inget avsnitt för mig då jag inte kan relatera till att bo i ett tiny house och dessutom föll inte arkitekturen i min smak men nu har jag sett det till slut.
Hade jag varit dem så hade jag nog ändå väntat med att bygga och valt att bo i en ”patorsbostad” ett tag och sparat pengar.
Annars var det ju ett skönt harmoniskt par som förmodligen kommer förbli nöjda och glada, vilket är huvudsaken.
Att präster bor i ett av församlingen ägt hus. Så kallad prästgård hör till svunna tider.
Kyrkans personal bor som vilka andra människor som helst.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J J00 skrev:
Hade jag varit dem så hade jag nog ändå väntat med att bygga och valt att bo i en ”patorsbostad” ett tag och sparat pengar.
För 50 år sedan kanske det funkade. Nu för tiden får pastorn ordna sitt eget boende precis som vi dödliga.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att präster bor i ett av församlingen ägt hus. Så kallad prästgård hör till svunna tider.
Kyrkans personal bor som vilka andra människor som helst.
Jaha ja jag kollade inte så noga men har för mig att frun (min fru) sa att hon (pastorn alltså) blev erbjuden en bostad…

• Gilla
LG1 och 2 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Jaha ja jag kollade inte så noga men har för mig att frun (min fru) sa att hon (pastorn alltså) blev erbjuden en bostad…
Jo, men knappast gratis.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men knappast gratis.
Inget här i livet är gratis.

Varför stack övervåningen ut på sidorna?
Varför inte köpa eller hyra lägenhet, typ en tvåa eller trea om dom vill ha billigare?
Varför inte bo i pastorshus/lägenhet?
Då föreslår jag att du skickar några av dina ritningar på 500-kvadratmetershus i låd-design med stora fönsterpartier till familjen Lovemo. De lär väl bygga fler hus i framtiden, lät det som.

Men allvarligt, jag tycker det var ett fantastiskt projekt. Exteriört blev huset symmetriskt och harmoniskt att se på. Invändigt hade de fått in alla nödvändiga funktioner på ett sätt som passar deras familj. Och som barn hade jag gärna haft ett klätternät i huset, det kan jag säga.
Tiny house är inte för alla. Men för de som har mer tid och förmågor än de har pengar är det ett perfekt sätt att förverkliga husdrömmen. På rimlig tid och till rimlig kostnad. Att själv bygga 200 kvadrat (eller 500) i lösvirke låter sig inte göras lika lätt med de förutsättningarna.

• Gilla
  • Haha
breakman och 3 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Ja, hon blev erbjuden en pastorbostad, men det är tämligen ovanligt nu mera. Det var inget hon kunde räkna med när hon sökte jobb.
Jag är uppvuxen frikyrkligt, och det har som nämnts ovan blivit mer och mer ovanligt med tjänstebostäder för Herrens tjänare både i frikyrkorna och Svenska kyrkan. Men vissa frikyrkobyggnader från 1900-talet har pastorsbostad ihopbyggd med kyrkan.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, hon blev erbjuden en pastorbostad, men det är tämligen ovanligt nu mera. Det var inget hon kunde räkna med när hon sökte jobb.
Jag är uppvuxen frikyrkligt, och det har som nämnts ovan blivit mer och mer ovanligt med tjänstebostäder för Herrens tjänare både i frikyrkorna och Svenska kyrkan. Men vissa frikyrkobyggnader från 1900-talet har pastorsbostad ihopbyggd med kyrkan.
svenska kyrkan har sålt av mängder med pråst gårdar har svårt att se att dom mindre frikyrkorna har ens några själva kvar idag

prata med en diakon från svenska kyrkan dom fick inga bostäder

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ok jag litar på att du har rätt.
Oavsett kan jag tycka att det hade varit smartare av dem att avvakta lite med bygget.
Även om lånet var förhållandevis litet så antar jag att räntan är betydligt högre än normalt bolån.

Suvi5700
M maria01 skrev:
svenska kyrkan har sålt av mängder med pråst gårdar har svårt att se att dom mindre frikyrkorna har ens några själva kvar idag

prata med en diakon från svenska kyrkan dom fick inga bostäder
Ja så är det. Dom har ont om pengar och sålt av nåde prästgårdar och mycket mark. Ändå är kyrkan en väldigt stor markägare fortfarande.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja så är det. Dom har ont om pengar och sålt av nåde prästgårdar och mycket mark. Ändå är kyrkan en väldigt stor markägare fortfarande.
Det är ju lättare att förvalta jord och skogsbruksmark än gamla prästgårdar.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Även om hon blev erbjuden en pastorsbostad så är det ju inte gratis. Man måste betala marknadsmässig hyra, eller bli förmånsbeskattad upp till marknadsmässig hyra om det är för billigt.
Visst, för många är det en bra deal att få flytta in i ett tomt och färdigt hus nära arbetsplatsen direkt när man tillträder den nya tjänsten. Men om man har ambitionen att bo litet och billigt vill man kanske inte betala marknadshyra för en 200+ kvadratmeters pastorsbostad när man kan låna en miljon och bygga ett eget tiny-house.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Suvi5700
F fribygg skrev:
Det är ju lättare att förvalta jord och skogsbruksmark än gamla prästgårdar.
Dom drar in stora pengar på arrende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.