M mattoys skrev:
Hur blir det med barnen när de blir tonåringar, de lär inte ta hem några kompis då ungdomar i den åldern vill ha lite avskildhet från föräldrarna?

Blir inte mycket plats till att umgås i de små sovrummen.
Sant!
Vi har hemmaboende unga vuxna och dom har sedan dom var barn/tonåringar i princip haft ett helt våningsplan för sig själva med - förutom små sovrum - ett allrum, musikrum och badrum.
Sen tror jag att just den här familjen har tillgång till kyrkans lokaler i form av scouternas myshörnor mm där dom kan umgås.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
En konsekvens är att man måste ligga med sina kompisar.

• Wow
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Transportstyrelsen rörande maximal bredd, citat:

Tillåten bredd
På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2023:36. Om lasten är bredare krävs dispens som du i vissa fall kan ansöka om hos Trafikverket.
Jag googlade innan jag skrev men tolkade kanske det fel?

Största tillåtna bredd

5 § Trots 4 kap. 15 § trafikförordningen (1998:1276) får vid transport av

bred odelbar last, fordonets eller fordonstågets bredd inklusive last vara

högst 350 centimeter. Undantaget gäller endast om villkoren i 6–34 §§ är

uppfyllda. Är bredden högst 310 centimeter gäller dock endast villkoren i 6–

19 §§ för undantaget.

Ska transporten ske på väg eller gata enligt bilaga 1 får bredden vara

högst 310 centimeter.

Jag läste även hos ett logistikföretag, deras tolkning var att upp till 3,5m var normalfall. Utöver det krävs det dispans. I programmet tycker jag att det såg ut som att huset inte var bredare än trailern. Samma typ av trailer används vid flytt av grävmaskiner och då är grävmaskinen ofta bredare än trailern. Därav min kommentar att det borde gå att få till ett bredare hus.

M mattoys skrev:
Hur blir det med barnen när de blir tonåringar
Det blir nog inga problem.
Mina erfarenheter av "prästungar" är att det kommer tidigt åkas med i baksätet på allsköns ungdomsåk och vara ute på byn och roa sig sent på kvällarna. ;)

Jag tycker det är trevligt att någon vill umgås med sin familj. Blir nog folk av barnen till slut ändå.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
TRJBerg
Roligt bygge! Fast det är beroende av möjligheten att få plats att ställa det på vid jobbyte.

I igelkotten82 skrev:
Nya byggreglerna har inga krav på rumshöjd mer än att det "ska vara tillräcklig för att undvika olägenheter för hälsa och upplevelse av instängdhet". Utan att ha detaljgranskat bottenvåningens planlösning huruvida kök och badrum är tillgängliga så ser jag inga direkta fel jämfört mot regelverket. Hur man väljer att använda ett loft/eller vind med begränsad takhöjd och brant trappa anser jag vara upp till den som nyttjar huset och inget som regleras i lag. Att det inte rör sig om det som i regelverket definieras som "sovrum" tror jag alla förstår.

Trevligt program, kul hus och charmiga byggherrar.
Har läst nya reglerna och det stämmer det som du skriver, tack för svaret!

• Gilla
igelkotten82 och 2 till
  • Laddar…
Blir det inte väldigt begränsande att man behöver beakta aktuella regler varje gång man flyttar huset? Nuvarande regler medger ju tex att man kunde gjort ett större hus...

Jag hade också gjort huset bredare, blev väldigt avlångt. 3,5m är inte ett problem att transportera på väg. Jag tycker exempelvis MAX attefall fått till det bra med ståhöjd även på övervåningen, konstigt att inte fler snappat upp detta då det löser ett av huvudproblemen med attefallare

I övrigt kan man ju beundra människor som lyckas leva så här smått, mina barn hade inte accepterat ett 3m2 stort rum med 1,2m i takhöjd... Tror det är lättare inom exempelvis frikyrka eller andra liknande rörelser där man ofta har gemensamma platser för umgänge och studier för ungdomar så att hemmet mer blir en plats för att sova.

jimhansen jimhansen skrev:
Tyvärr är detta attefallshuset både farligt och olagligt att använda som bostad.

Ventilationen måste vara obefintlig i ”sovrummen” med takhöjd på 120 cm vilket är direkt olämpligt att sova i speciellt för småbarn och vid en eventuell brand skulle det inte ta många sekunder innan rummen är totalt rökfyllda.
Företår inte hur ingen verkar ha tänkt eller reagerat över detta, speciellt SVT som jag tycker har ett stort ansvar över att det man väljer att sända ut i tv ska vara inom regelboken.

Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att låta mina barn sova där…

Ett attefallshus som står fast på marken, är anslutet till vatten och avlopp och används som bostad räknas som en byggnad enligt svensk lag. Då måste det följa Boverkets byggregler (BBR).

• PBL 8 kap. 1 § kräver att ett bostadsrum ska vara lämpligt för sitt ändamål.
Ett rum där man inte kan stå, vistas eller utrymma vid brand är inte lämpligt som sovrum.
• PBF 3 kap. kräver att byggnader ska uppfylla tekniska egenskapskrav som brand, ventilation och hälsa.
Ett rum på 120 cm klarar inte dessa krav.
• BBR kräver att bostadsrum ska ha tillräcklig rumshöjd.
I praktiken innebär det ca 2,40 m, och utrymmen under 1,90 m räknas inte som bostadsrum alls.

[länk]
Det är ju just för att takhöjden är låg som det inte räknas som rum och därför inte träffas av reglerna du nämner. Så varför skriver du att det är olagligt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har artikelförfattaren verkligen rätt om ut uppgifterna? Det står att boytan (boarean) är 23 kvm på "nedervåningen". Det betyder antagligen att BTA är 30 kvm. Men sedan står det att byggnadaytan/BTA är 30 kvm på övervåningen. För det första borde yttermåttwn vara större då loftet kragar ut, för det andra ska det inte räknas med normalt om kragningen inte överstiger 50 cm, vilket det inte ser ut att göra.

L Liljeros skrev:
Jag tycker exempelvis MAX attefall fått till det bra med ståhöjd även på övervåningen
Attefallshus enligt de gamla reglerna fick vara 4 meter höga, så det går att klämma in två våningar med skohorn. Huset i artikeln behöver ju kunna fraktas på väg med maxhöjd på 4,5 meter inklusive fordonet det står på, så då är det lite mer begränsat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hemskt att sitta åtta stycken runt det där middagsbordet och så behöver en gå på toaletten som ligger en halvmeter bort och alla andra får sitta och lyssna på honom uträtta sina behov. Men det kanske är naturligt med sånt för religiösa människor.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Helt klart häftigt bygge med stor mysfaktor trots små mått.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken på vad man kunnat göra om man grävt ner det en meter.
Eller slår det då till regler som nämnts som gör det omöjligt för att takhöjden på loftet plötsligt blir tillräckligt hög och vips inträder flera krav?
Ser ut att finnas bra med fönster som kan sparkas ut vid utrymning.

• Gilla
Annafbk
  • Laddar…
Roligt avsnitt och att se den ovanliga lösningen.
Och de hade redan nu i planen att behöva byta till annan bostad när barnen närmaste sig tonårsålder.

• Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Helt klart häftigt bygge med stor mysfaktor trots små mått.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken på vad man kunnat göra om man grävt ner det en meter.
Eller slår det då till regler som nämnts som gör det omöjligt för att takhöjden på loftet plötsligt blir tillräckligt hög och vips inträder flera krav?
Ser ut att finnas bra med fönster som kan sparkas ut vid utrymning.
Hur ska de kunna transportera huset längs vägen om det är högre? 🤔

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Hur blir det med barnen när de blir tonåringar, de lär inte ta hem några kompis då ungdomar i den åldern vill ha lite avskildhet från föräldrarna?

det gick bra för oss och alla andra där jag växte up små lägenheter där man delade rum med syskonen

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.