useless useless skrev:
Även om hon blev erbjuden en pastorsbostad så är det ju inte gratis. Man måste betala marknadsmässig hyra, eller bli förmånsbeskattad upp till marknadsmässig hyra om det är för billigt.
Visst, för många är det en bra deal att få flytta in i ett tomt och färdigt hus nära arbetsplatsen direkt när man tillträder den nya tjänsten. Men om man har ambitionen att bo litet och billigt vill man kanske inte betala marknadshyra för en 200+ kvadratmeters pastorsbostad när man kan låna en miljon och bygga ett eget tiny-house.
Nu är det ju ingen som hävdat att hon ska få bostad gratis så du kan släppa det 😉
Var det gäller att hyra till marknadspris så går det alltid att trixa med när det handlar om att det blir billigare. De hade också kunnat bommat igen större delen av huset då paret endast behöver ca 40 kvm. Dessutom var det väl på landet utanför Örebro så marknadshyrorna där för gamla kåkar lär ju inte vara superhöga…

HOBBY ARCHITECT
A AndersS skrev:
Nää, de säger på slutet att de kan få byta bostad när barnen blir tonåringar eller strax före...
Har för mig att han sa det och att hon sa att det var ett ”forever-hus”.

• Haha
maria01
  • Laddar…
J J00 skrev:
Nu är det ju ingen som hävdat att hon ska få bostad gratis så du kan släppa det 😉
Var det gäller att hyra till marknadspris så går det alltid att trixa med när det handlar om att det blir billigare. De hade också kunnat bommat igen större delen av huset då paret endast behöver ca 40 kvm. Dessutom var det väl på landet utanför Örebro så marknadshyrorna där för gamla kåkar lär ju inte vara superhöga…
Det var du som skrev att det varit bättre om de bott i en pastorsbostad ett tag och sparat pengar. Jag hävdar att de inte hade sparat några pengar alls på att hyra ett stort hus jämfört med att bygga ett minimalistiskt hus.

HOBBY ARCHITECT
F fribygg skrev:
Utkragningen ger fler kvadratmeter på övervåningen.
Jaha, nerevåningen måste vara högst 30 kvm och övervåningen får vara hur stor som helst i kvm?

HOBBY ARCHITECT
F fribygg skrev:
Det blir lätt så när hobbyarkitekter designar...
Mitt var bättre. 🙃
Planlösning över två våningar, våning ett med kök och vardagsrum, loftvåningen med sovplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Arg
SC Aero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var du som skrev att det varit bättre om de bott i en pastorsbostad ett tag och sparat pengar. Jag hävdar att de inte hade sparat några pengar alls på att hyra ett stort hus jämfört med att bygga ett minimalistiskt hus.
Allt handlar ju såklart om hur mycket det ”stora” huset hade kostat dem vilket vare sig du eller jag vet. Icke att förglömma kostnader för att transportera huset och få det på plats med el, vatten och BDT. Bor de där länge så tjänar de på det men om det blir en kortare sejour så blir det dyrt.
Sen läggs ju deras besparingar i bygget istället för att potentiellt föröka sig (frågan är också om deras lilla hus kommer öka eller minska i värde) och på det troligtvis en relativt hög ränta.
Som sagt hade jag varit dem så hade jag avvaktat lite och sett vad som händer efter studierna och samtidigt försökt spara mer pengar.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha, nerevåningen måste vara högst 30 kvm och övervåningen får vara hur stor som helst i kvm?
Inte hur stor som helst. Den får bara sticka ut 0,5 meter på den höjden för att inte räknas in i byggytan.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Dom drar in stora pengar på arrende
Det går ju åt om man ska få rimlig avkastning på allt kapital som är bundet i jorden.

Det beror ju på hur många m2 man kan klämma in med de givna måtten.
Det går förmodligen att ha 2 st 50cm höga loft fyllda med stickkojer istället under taket om de vill öka boytan när de får fler ungar

Såg ingen sko- eller klädförvaring någonstans? Eller var kanske bänken vid matplatsen till för det 🤔

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Lill72 Lill72 skrev:
Såg ingen sko- eller klädförvaring någonstans? Eller var kanske bänken vid matplatsen till för det 🤔
Fyra personer diskuterar runt ett träbord i ett litet, ljust rum med träpanel, en man håller ett barn i famnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt var bättre. 🙃
[bild]
På vilket sätt då? Det finns varken kontor eller separata barnrum i ditt förslag vilket huset i programmet lyckades med.

• Gilla
Don-T och 3 till
  • Laddar…
Mitt var bättre. 🙃
[bild]
Det får du ju givetvis tycka.. när hobby arkitekter designar blir det helt uppenbart inte perfekt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Mitt var bättre. 🙃
[bild]
Går det att transportera på lastbil?

• Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Dalbotant Dalbotant skrev:
På vilket sätt då? Det finns varken kontor eller separata barnrum i ditt förslag vilket huset i programmet lyckades med.
Det var mer ett internt skämt, ritningen är inte gjord för den familjen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.