11 083 läst ·
92 svar
11k läst
92 svar
Pastorn och bilmekanikern bygger attefallshus i herrgårdsstil – Husdrömmar
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Den unga familjen Lovemo vill bo trångt och låter snickarstudenter bygga sitt 30 kvadratmeter stora drömhus på Tjörn. Huset ska vara flyttbart, så att de kan ta med det från församling till församling allt eftersom Sara byter tjänst som pastor.
Du kan läsa artikeln här: Pastorn och bilmekanikern bygger attefallshus i herrgårdsstil – Husdrömmar
Du kan läsa artikeln här: Pastorn och bilmekanikern bygger attefallshus i herrgårdsstil – Husdrömmar
Ett av de mer lyckade husdrömmarprojekt jag sett hittills. De fick vad de önskade, byggt på under 1 år och budgeten verkade ha hållits.
Men visst borde det ha gått att byggt huset direkt på en låg trailer? Skulle underlätta flytten enormt. Men antagligen lite svårare med underlaget ifall en trailer ska stå under några år.
Paret var väldigt positiva under hela bygget, de hade tur som slapp flera oväntade fördyrande moment. Var väl bara metalltaket som valdes bort.
Att det kommer fungera att bo 2 vuxna och 3 barn i huset under lång tid är jag lite tveksam till. Men som de sa så vet barnen inget annat just nu.
Jag hoppas att deras ryggar och knän fortsätter vara friska, för min dubbelt så gamla skulle protestera efter några dygns hukande på övervåningen.
Ska bli intressant att se dem i en återblick om 1 eller 2 år.
Men visst borde det ha gått att byggt huset direkt på en låg trailer? Skulle underlätta flytten enormt. Men antagligen lite svårare med underlaget ifall en trailer ska stå under några år.
Paret var väldigt positiva under hela bygget, de hade tur som slapp flera oväntade fördyrande moment. Var väl bara metalltaket som valdes bort.
Att det kommer fungera att bo 2 vuxna och 3 barn i huset under lång tid är jag lite tveksam till. Men som de sa så vet barnen inget annat just nu.
Jag hoppas att deras ryggar och knän fortsätter vara friska, för min dubbelt så gamla skulle protestera efter några dygns hukande på övervåningen.
Alltid imponerande att se personer med en klar vision, och sedan genomföra det och ta det i mål. Dessutom med tre små barn.
Härligt att se Gert och Anne så positiva och jag tycker det såg väldigt hemtrevligt ut.
Blev lite japanskt med den låga takhöjden då man tvingas sitta på golvet och nästan som en sovkabin som förekommer i asien också.
Jag tycker grunden såg lite klen ut när huset sänktes ner. Hoppas inte det blir några problem för dom. Tänker också att dom räknat fel på vikten. Men det går ju alltid att förstärka i efterhand.
Sedan hade man väl utan problem kunnat göra husets breddyttermått till 3,5m? 2,38 var väl innermått men så tjocka är väl inte ytterväggarna?
Härligt att se Gert och Anne så positiva och jag tycker det såg väldigt hemtrevligt ut.
Blev lite japanskt med den låga takhöjden då man tvingas sitta på golvet och nästan som en sovkabin som förekommer i asien också.
Jag tycker grunden såg lite klen ut när huset sänktes ner. Hoppas inte det blir några problem för dom. Tänker också att dom räknat fel på vikten. Men det går ju alltid att förstärka i efterhand.
Sedan hade man väl utan problem kunnat göra husets breddyttermått till 3,5m? 2,38 var väl innermått men så tjocka är väl inte ytterväggarna?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Intressant bygge.
Något som jag hade gjort är att ha en skjutdörr till dusch och tvättstugan. Då hade det inte varit något dörrflipper i köket.
Sen undrar man hur tungt det blir med all inredning etc..
PS. Till @Marlen Eskilsson
Det står präst ett par gånger i artikeln.
Det är inte samma sak som prost som hon utbildade sig till.
Något som jag hade gjort är att ha en skjutdörr till dusch och tvättstugan. Då hade det inte varit något dörrflipper i köket.
Sen undrar man hur tungt det blir med all inredning etc..
PS. Till @Marlen Eskilsson
Det står präst ett par gånger i artikeln.
Det är inte samma sak som prost som hon utbildade sig till.
Tyvärr är detta attefallshuset både farligt och olagligt att använda som bostad.
Ventilationen måste vara obefintlig i ”sovrummen” med takhöjd på 120 cm vilket är direkt olämpligt att sova i speciellt för småbarn och vid en eventuell brand skulle det inte ta många sekunder innan rummen är totalt rökfyllda.
Företår inte hur ingen verkar ha tänkt eller reagerat över detta, speciellt SVT som jag tycker har ett stort ansvar över att det man väljer att sända ut i tv ska vara inom regelboken.
Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att låta mina barn sova där…
Ett attefallshus som står fast på marken, är anslutet till vatten och avlopp och används som bostad räknas som en byggnad enligt svensk lag. Då måste det följa Boverkets byggregler (BBR).
• PBL 8 kap. 1 § kräver att ett bostadsrum ska vara lämpligt för sitt ändamål.
Ett rum där man inte kan stå, vistas eller utrymma vid brand är inte lämpligt som sovrum.
• PBF 3 kap. kräver att byggnader ska uppfylla tekniska egenskapskrav som brand, ventilation och hälsa.
Ett rum på 120 cm klarar inte dessa krav.
• BBR kräver att bostadsrum ska ha tillräcklig rumshöjd.
I praktiken innebär det ca 2,40 m, och utrymmen under 1,90 m räknas inte som bostadsrum alls.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/
Ventilationen måste vara obefintlig i ”sovrummen” med takhöjd på 120 cm vilket är direkt olämpligt att sova i speciellt för småbarn och vid en eventuell brand skulle det inte ta många sekunder innan rummen är totalt rökfyllda.
Företår inte hur ingen verkar ha tänkt eller reagerat över detta, speciellt SVT som jag tycker har ett stort ansvar över att det man väljer att sända ut i tv ska vara inom regelboken.
Ett attefallshus som står fast på marken, är anslutet till vatten och avlopp och används som bostad räknas som en byggnad enligt svensk lag. Då måste det följa Boverkets byggregler (BBR).
Ett rum där man inte kan stå, vistas eller utrymma vid brand är inte lämpligt som sovrum.
• PBF 3 kap. kräver att byggnader ska uppfylla tekniska egenskapskrav som brand, ventilation och hälsa.
I praktiken innebär det ca 2,40 m, och utrymmen under 1,90 m räknas inte som bostadsrum alls.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/
Problemet med en trailer är att den bara kan köras i 30 km/h. Jobbigt om dom ska flytta långtPjosk75 skrev:
Ett av de mer lyckade husdrömmarprojekt jag sett hittills. De fick vad de önskade, byggt på under 1 år och budgeten verkade ha hållits.
Nya byggreglerna har inga krav på rumshöjd mer än att det "ska vara tillräcklig för att undvika olägenheter för hälsa och upplevelse av instängdhet". Utan att ha detaljgranskat bottenvåningens planlösning huruvida kök och badrum är tillgängliga så ser jag inga direkta fel jämfört mot regelverket. Hur man väljer att använda ett loft/eller vind med begränsad takhöjd och brant trappa anser jag vara upp till den som nyttjar huset och inget som regleras i lag. Att det inte rör sig om det som i regelverket definieras som "sovrum" tror jag alla förstår.jimhansen skrev:
Tyvärr är detta attefallshuset både farligt och olagligt att använda som bostad.
[länk]
Trevligt program, kul hus och charmiga byggherrar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
10 ton är ingen big deal att flytta på egentligen, det är vikten på en knappt full lastväxlarcontainer.M maxiq skrev:
Jag tyckte om pastorsparet och deras bygge. Inspirerande! Det är kul att se folk som bygger mycket själva, och gör det till en självklar del av husdrömmen. Här var det också ett egenritat bygge.
Önskar dem all lycka och välsignelse i det nya hemmet!
Transportstyrelsen rörande maximal bredd, citat:C Chokladmonster skrev:
Tillåten bredd
På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2023:36. Om lasten är bredare krävs dispens som du i vissa fall kan ansöka om hos Trafikverket.
Redigerat:
Hur blir det med barnen när de blir tonåringar, de lär inte ta hem några kompis då ungdomar i den åldern vill ha lite avskildhet från föräldrarna?
Blir inte mycket plats till att umgås i de små sovrummen.
Blir inte mycket plats till att umgås i de små sovrummen.