11 023 läst ·
92 svar
11k läst
92 svar
Pastorn och bilmekanikern bygger attefallshus i herrgårdsstil – Husdrömmar
Det är ok att bygga Attefall neråt, desamma gäller friggebod. Kravet gäller höjd ovan mark. Är en några kvarter bort som byggt så. Dom har full höjd i båda våningarna. Man behöver dock säkerställa tillgänglighet fortfarande så alla funktioner behöver finnas i markplan.martin43 skrev:
Helt klart häftigt bygge med stor mysfaktor trots små mått.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken på vad man kunnat göra om man grävt ner det en meter.
Eller slår det då till regler som nämnts som gör det omöjligt för att takhöjden på loftet plötsligt blir tillräckligt hög och vips inträder flera krav?
Ser ut att finnas bra med fönster som kan sparkas ut vid utrymning.
Gällande brand tycker jag fönstervalet snarare var problematiskt. Ett schysst heltäckande brandlarm kommer reagera snabbt men att utrymma genom fönster är i princip omöjligt på övervåningen. Dom hade behövt vara större och sidohängda.jimhansen skrev:
finns fortfarande intressant att du tog upp fritidsgårdar det är nån jag har jobbat med och kan säga att det var brist på ungar som ville gå på fritidsgårdar dom sista åren när ungdomar intressen för internet och dataspel som tog död på många fritidsgårdar besök antalet vart så lågt för många gårdar att att visa kvällar var det fler anställda en ungdomar var ju därför många las nedM mattoys skrev:
Det var ju även så pass lågt att kommer något barn och hoppar i det får man ju dom i huvudet så gäller att man är vaken om man står under. Jag hade nog av det skälet valt att höja upp det lite från befintligt golvhöjd.T Troberg skrev:
Dummaste avsnitt jag sett någonsin. ☹️
Fult design på utsidan huset.
Varför stack övervåningen ut på sidorna?
Varför inte köpa eller hyra lägenhet, typ en tvåa eller trea om dom vill ha billigare?
Varför inte bo i pastorshus/lägenhet? Eller köpa en husbil?
Hur ska tre tonåringar orka trängas där sen?
Inte ens en soffa där nere.
Så många frågor.
Känner mig hemsk som klagar på så snälla och positiva människor, men jag fattar verkligen ingenting.
Varför inte köpa eller hyra lägenhet, typ en tvåa eller trea om dom vill ha billigare?
Så många frågor.
Känner mig hemsk som klagar på så snälla och positiva människor, men jag fattar verkligen ingenting.
Redigerat:
vad säger att dom kommer bo så här när barnen är tonåringar?HOBBY ARCHITECT skrev:
Dummaste avsnitt jag sett någonsin. ☹️
Så många frågor.
pastorshus ?
Du har aldrig varit i en studentlägenhet va?M midas22 skrev:
Som flera skrivit att personer med denna glöd som bygger eget är härligt att se!
Som många också skrivit om gällande brand och ventilation.
Utrymningen ser svår ut att uppfylla. Är de öppningsbara ska det finnas barnspärrar.
Det är upp till husägaren att visa att alla rum där personer kan vistas, även om det är 1,2 m högt, kan uppfylla kravet på rätt luftomsättning enligt Boverket .
När man bygger med sovrum på övre våningen så är det svårt att få frisk luft in till de rummen pga naturlagarna om man inte har har bra fart på fläktarna i toaletten vilket istället för att det blir kalldrag. Varm luft stiger och innehåller koldioxid. Den luften fyller alla rummen på övervåningen.
Jag är förvånad att detta hus kunnat få lov då den byggnadsinspektören missat fatala grundläggande krav för en byggnad. Det är visserligen alltid byggherren som är ansvarig även om man bygger en bygglovfri komplementbostad.
Tillgänglighet är också en sak som är svår att uppfylla. Även om byggnaden är byggd som fritidshus, där det inte finns krav på tillgänglighet, så brister det med utrymning och luftomsättning.
Som många också skrivit om gällande brand och ventilation.
Utrymningen ser svår ut att uppfylla. Är de öppningsbara ska det finnas barnspärrar.
Det är upp till husägaren att visa att alla rum där personer kan vistas, även om det är 1,2 m högt, kan uppfylla kravet på rätt luftomsättning enligt Boverket .
När man bygger med sovrum på övre våningen så är det svårt att få frisk luft in till de rummen pga naturlagarna om man inte har har bra fart på fläktarna i toaletten vilket istället för att det blir kalldrag. Varm luft stiger och innehåller koldioxid. Den luften fyller alla rummen på övervåningen.
Jag är förvånad att detta hus kunnat få lov då den byggnadsinspektören missat fatala grundläggande krav för en byggnad. Det är visserligen alltid byggherren som är ansvarig även om man bygger en bygglovfri komplementbostad.
Tillgänglighet är också en sak som är svår att uppfylla. Även om byggnaden är byggd som fritidshus, där det inte finns krav på tillgänglighet, så brister det med utrymning och luftomsättning.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inget avsnitt för mig då jag inte kan relatera till att bo i ett tiny house och dessutom föll inte arkitekturen i min smak men nu har jag sett det till slut.
Hade jag varit dem så hade jag nog ändå väntat med att bygga och valt att bo i en ”patorsbostad” ett tag och sparat pengar.
Annars var det ju ett skönt harmoniskt par som förmodligen kommer förbli nöjda och glada, vilket är huvudsaken.
Hade jag varit dem så hade jag nog ändå väntat med att bygga och valt att bo i en ”patorsbostad” ett tag och sparat pengar.
Annars var det ju ett skönt harmoniskt par som förmodligen kommer förbli nöjda och glada, vilket är huvudsaken.