Hej,

Bakgrunden till frågan är - Hur mycket bör man lita på en diskmaskins/tvättmaskins inloppsventil med avseende på läckage (?)

Min fråga är alltså om det finns någon bra 'shut-off-ventil' att montera på vägen till t ex diskmaskinen utifall att inloppsventilen inte skulle hålla tätt eller t o m inte stänger alls..? Dvs en ventil som t ex stänger vid signal från en läckagesensor..

Mvh Johan.

Krilleman
O Okal1os skrev:
Hej,

Bakgrunden till frågan är - Hur mycket bör man lita på en diskmaskins/tvättmaskins inloppsventil med avseende på läckage (?)

Min fråga är alltså om det finns någon bra 'shut-off-ventil' att montera på vägen till t ex diskmaskinen utifall att inloppsventilen inte skulle hålla tätt eller t o m inte stänger alls..? Dvs en ventil som t ex stänger vid signal från en läckagesensor..

Mvh Johan.
Regelverket idag är ju att du ska ha manuell avstängningsventil manövrerbar ventil ovan diskbänk.

Kör du på en digital variant så är bara vattnet på i ca 4h vid varje manövrering. (ofta programmerbart)

Tex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...2uC1hJE7N5RJFfmxxGFxe0pbV-MVbDPBoCLwQQAvD_BwE

O Okal1os skrev:
Hej,

Mvh Johan.
Hej, Dagens branchregler säger

"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig"

Brukar enklast fixas med en köksblandare som har extra utgång för diskmaskin blir då en manuell avstängning.

Sedan brukar vissa maskiner komma med vattenstopp/aquastopp från början

Annars får man kolla på nån 3 parts produkt ex.

"Trådlös Diskmaskinavstängning GROHE switch" etc

H Håbbe01 skrev:
Hej, Dagens branchregler säger

"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig"

Brukar enklast fixas med en köksblandare som har extra utgång för diskmaskin blir då en manuell avstängning.

Sedan brukar vissa maskiner komma med vattenstopp/aquastopp från början

Annars får man kolla på nån 3 parts produkt ex.

"Trådlös Diskmaskinavstängning GROHE switch" etc
Kökskransblandaren har manuell 'diskmaskinsventil'.. Som man ju har öppen när diskmaskinen körs och helst stängd när den inte körs..
Men vid 'genomströmningsläckage' i diskmaskinen så kan det ju bli översvämning på nolltid om inte tilloppsvattnet stängs snabbt..
Så GROHE och liknande är nog kanske inte riktigt vad jag söker.. Utan söker alltså en 'säkerhetsventil' som stänger vid läckage..

O Okal1os skrev:
Kökskransblandaren har manuell 'diskmaskinsventil'.. Som man ju har öppen när diskmaskinen körs och helst stängd när den inte körs..
Men vid 'genomströmningsläckage' i diskmaskinen så kan det ju bli översvämning på nolltid om inte tilloppsvattnet stängs snabbt..
Så GROHE och liknande är nog kanske inte riktigt vad jag söker.. Utan söker alltså en 'säkerhetsventil' som stänger vid läckage..
Men har du ej aquatop redan? Hänger en klump på inloppsslangen isåfall

H Håbbe01 skrev:
Men har du ej aquatop redan? Hänger en klump på inloppsslangen isåfall
Aquastop finns inte här.. Men är inte 'Aquastop' en lösning bara mot vattenslangsläckage?

Finns läckagebrytare som löser uppgiften du nämner.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns vattenläckagebrytare som vrider om en ballofix på vattenrören när någon av dess sensorer känner av vatten. T.ex. de här:
[länk]
[länk]
Fast med dessa produkter så krävs det ju även en separat avstängning (manuell) ovan diskbänken för att följa regelverket. .

Lite kaka på kaka.

BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Fast med dessa produkter så krävs det ju även en separat avstängning (manuell) ovan diskbänken för att följa regelverket. .

Lite kaka på kaka.
Håller med men om det nu är vad TS vill så.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med men om det nu är vad TS vill så.
Det är ju precis det jag skriver.

Det är ju bättre att investera i en avstängning som endast är igång när maskinen är igång och således behöver vatten.

Problemet löst utan extra kostnadsdrivande produkter.

Lite kaka på kaka.
Nä kaka på kaka är det ju inte (i verkligheten alltså, inte i regelverket) eftersom, vredet på blandaren ju är manuellt (och en 'timerstyrd' ventil har ingen avkänning)..
Bakgrunden till frågan har faktiskt ingen svarat kring.. Hur mycket bör man lita på en diskmaskins/tvättmaskins inloppsventil..?

Krilleman
O Okal1os skrev:
Nä kaka på kaka är det ju inte (i verkligheten alltså, inte i regelverket) eftersom, vredet på blandaren ju är manuellt (och en 'timerstyrd' ventil har ingen avkänning)..
Bakgrunden till frågan har faktiskt ingen svarat kring.. Hur mycket bör man lita på en diskmaskins/tvättmaskins inloppsventil..?
Fast jag menade i kombination med den produkten jag hänvisade till i #2.

I ditt ursprungliga inlägg så finns det ingen indikation på vad du har installerat idag beträffande avstängning...

Fast jag menade i kombination med den produkten jag hänvisade till i #2.

I ditt ursprungliga inlägg så finns det ingen indikation på vad du har installerat idag beträffande avstängning...
Aha.. Ja då vore det kaka på kaka 👍🙂

Krilleman
O Okal1os skrev:
Aha.. Ja då vore det kaka på kaka 👍🙂
Ja, precis som jag skrev.

Jag råder aldrig någon att investera i produkter dom inte behöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.