7 148 läst ·
84 svar
7k läst
84 svar
Passnyckel PSS - vilken hylsstorlek är det på den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag antar att kopplingsschemat på skåpet stämmer och att säkringarna sitter för brytaren.
Har ingen anledning att tro att skåpet är kopplat på annat sätt.
Har ingen anledning att tro att skåpet är kopplat på annat sätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Behövs ingen specialnyckel för att byta. Bryt huvudbrytaren och en spetstång lite större brukar fungera. Med en hand i fickan och sätta in isolerad tång är ingen fara. det kommer inte att gnistra/fräsa/blixtra då utgående är bortkopplat. Har det inte bränt ( och då ska det vara mycket ) för mycket så lossar den. Sen en ny PK med nyckeln.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det får nog bli så, fördelen med ett avsett verktyg är att man minimerar fummelrisken, men är man försiktig funkar förhoppningsvis tånglösningen.J jonaserik skrev:Behövs ingen specialnyckel för att byta. Bryt huvudbrytaren och en spetstång lite större brukar fungera. Med en hand i fickan och sätta in isolerad tång är ingen fara. det kommer inte att gnistra/fräsa/blixtra då utgående är bortkopplat. Har det inte bränt ( och då ska det vara mycket ) för mycket så lossar den. Sen en ny PK med nyckeln.
Då är frågan som är besvarad. Den du har är en sexkant (grattis ) och är lättare att lossa, det finns runda med som är lite mariga. Vet att du inte har tummen i handen, så det här fixar du.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Dessvärre ingen sexkant, den är tyvärr rund.J jonaserik skrev:
Brukar ge mig på det mesta, men att pilla med spänningsförande delar gör jag med väldigt stor försiktighet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Den bekante (som troligen inte är behörig elinstallatör) kanske inte är bekväm med att utföra olagligt elarbete på annans anläggning (han får ju inte ens göra det på sin egen).A Arnodt skrev:
Herre jösses vad det tas i. Ingen månresa att byta, men det är upp till var och en att göra. Ingen kommer att gå runt och kolla om något har hänt i skåpet. Samt åtgärdat, sen det med att vara rädd för el, det är förviso gemene man/kvinna, till skillnad för en ellektriker som inte är rädd, men har respekt för el.D Dilato skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det finns en anledning till att jag inte kom att tänka på dem till en början, och det är för att vi inte träffas så ofta då vi bor utspridda i länet och träffas ett fåtal gånger om året.A Arnodt skrev:
Jag tänker att tröskeln för att låna ut ett verktyg är bra mycket lägre än att hjälpa en bekants pappa.
Men du kan inte sätta in ett verktyg av metall i hålet, kanske det är isolerat, vad vet jag. Det är full spänning där från linjen. Så en isolerad tång är nog inte fel verktyg.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg