13th Marine 13th Marine skrev:
Dessvärre är det helt tomt på den fronten, finns något enstaka konto på bygghandeln men inte mer än så.

Elfirma är givetvis en utväg om det inte går att lösa säkert själv.
Ska du absolut ha en egen så kan du säkert kontakta en näthandlare som hjälper dig. Tex Elbutik.se, Eldirekt.se mm.

E elmont skrev:
Ska du absolut ha en egen så kan du säkert kontakta en näthandlare som hjälper dig. Tex Elbutik.se, Eldirekt.se mm.
Rent krasst anar jag att den har utgått, antigen har onninen några på lager, eller så har de bara inte tagit bort produktsidan 😬

Nu har jag gjort ett platsbesök.

Gruppförtäckningen stämde inte, så jag hittade en trasig gruppsäkring som förklarar varför 1/3 av huset saknade belysning men allt annat fungerade som det skulle.

Om jag tolkar kopplingsschema på skåpet rätt så sitter huvudbrytaren efter säkringarna, farsan vägrade låta mig kontrollera detta då allt fungerar nu.

Kopplingsschema på skåputrustning med olika komponenter som säkringar, strömbrytare och reläer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passdelen är tyvärr helt rund så det blir ett projekt att lossa den.

Närbild på trasig gruppsäkring i elskåp.
Skapa konto

Elcentral med flera gruppsäkringar, en elmätare och ett kopplingsschema. Några säkringar ligger löst vid sidan om och en testapparat är ansluten.
Skapa konto

Är skåpet inte ombyggt för solceller så är det högst troligt att ordningen är säkringar-brytare-mätare.

Det måste ha varit ordentligt glapp eller hög belastning på den passdelen!

Inga solceller, så det stämmer säkert.

Ja, ser ut att ha gått lite varmt, ska försöka få delen bytt, inser att jag har några bekanta som jobbar som elektriker som kanske vågar låna ut ett lämpligt verktyg.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inga solceller, så det stämmer säkert.

Ja, ser ut att ha gått lite varmt, ska försöka få delen bytt, inser att jag har några bekanta som jobbar som elektriker som kanske vågar låna ut ett lämpligt verktyg.
Ett sätt att ta loss "skruven", och som jag absolut inte skulle rekommendera, är att att använda en linjetång med isolerade skalmar för att ta bort skruven. men innan ska man även bryta huvudbrytaren så att det inte blir någon last i säkringshållaren. Linjetången ger ett hyfsat grepp om "skruven" betydligt säkrare än en spetstång.
Linjetången måste även vara av en lite smäckrare typ.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Varför byter du inte bara säkringselementet?
Finns på elbutik och liknande ställen.

S Schäfer skrev:
Du menar passdelen?
Som är trasig och jag letar verktyg för att lossa metalldelen som sitter skruvad i botten?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nej, jag menar komplett säkringshållare.Om du söker på termen säkringselement så ser du vad jag menar.

S Schäfer skrev:
Nej, jag menar komplett säkringshållare.Om du söker på termen säkringselement så ser du vad jag menar.
Ah, det skulle ju innebära ännu mer jobb än bara få ut passdelsresterna. Dessutom är skåpet plomberat.

R Robert-san01 skrev:
Är skåpet inte ombyggt för solceller så är det högst troligt att ordningen är säkringar-brytare-mätare.
Det är väl enkelt mätt, TS har ju ett mätinstrument.
Om brytaren inte bryter spänningen på passdelen så sitter säkringarna före brytaren, annars efter.

S Schäfer skrev:
Då om nått behöver TS kontakta elektriker/nätägaren, bl.a. för att bryta servissäkringarna samt för att plombera kåpan igen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mer jobb? Javisst en icke fastbrännd rund bottendel kan vara enkel att få lös. Men byta säkringselementet är mycket smidigare och effektivare.

D Dilato skrev:
Det är väl enkelt mätt, TS har ju ett mätinstrument.
Om brytaren inte bryter spänningen på passdelen så sitter säkringarna före brytaren, annars efter.
Mätarplats äldre än 90-talet (???) har som standard:
Inkommande plint -> mätarsäkringar -> huvudbrytare -> mätare -> utgående plint.

Mätarplats yngre än 90-talet (???) har som standard:
Inkommande plint -> mätarsäkringar -> mätare -> huvudbrytare -> utgående plint.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S Schäfer skrev:
Mer jobb? Javisst en icke fastbrännd rund bottendel kan vara enkel att få lös. Men byta säkringselementet är mycket smidigare och effektivare.
För min del är det inte smidigare iaf.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.