7 148 läst ·
84 svar
7k läst
84 svar
Passnyckel PSS - vilken hylsstorlek är det på den?
Ska du absolut ha en egen så kan du säkert kontakta en näthandlare som hjälper dig. Tex Elbutik.se, Eldirekt.se mm.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu har jag gjort ett platsbesök.
Gruppförtäckningen stämde inte, så jag hittade en trasig gruppsäkring som förklarar varför 1/3 av huset saknade belysning men allt annat fungerade som det skulle.
Om jag tolkar kopplingsschema på skåpet rätt så sitter huvudbrytaren efter säkringarna, farsan vägrade låta mig kontrollera detta då allt fungerar nu.
Passdelen är tyvärr helt rund så det blir ett projekt att lossa den.
Gruppförtäckningen stämde inte, så jag hittade en trasig gruppsäkring som förklarar varför 1/3 av huset saknade belysning men allt annat fungerade som det skulle.
Om jag tolkar kopplingsschema på skåpet rätt så sitter huvudbrytaren efter säkringarna, farsan vägrade låta mig kontrollera detta då allt fungerar nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passdelen är tyvärr helt rund så det blir ett projekt att lossa den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Är skåpet inte ombyggt för solceller så är det högst troligt att ordningen är säkringar-brytare-mätare.
Det måste ha varit ordentligt glapp eller hög belastning på den passdelen!
Det måste ha varit ordentligt glapp eller hög belastning på den passdelen!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Inga solceller, så det stämmer säkert.
Ja, ser ut att ha gått lite varmt, ska försöka få delen bytt, inser att jag har några bekanta som jobbar som elektriker som kanske vågar låna ut ett lämpligt verktyg.
Ja, ser ut att ha gått lite varmt, ska försöka få delen bytt, inser att jag har några bekanta som jobbar som elektriker som kanske vågar låna ut ett lämpligt verktyg.
Ett sätt att ta loss "skruven", och som jag absolut inte skulle rekommendera, är att att använda en linjetång med isolerade skalmar för att ta bort skruven. men innan ska man även bryta huvudbrytaren så att det inte blir någon last i säkringshållaren. Linjetången ger ett hyfsat grepp om "skruven" betydligt säkrare än en spetstång.13th Marine skrev:
Linjetången måste även vara av en lite smäckrare typ.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Mätarplats äldre än 90-talet (???) har som standard:D Dilato skrev:
Inkommande plint -> mätarsäkringar -> huvudbrytare -> mätare -> utgående plint.
Mätarplats yngre än 90-talet (???) har som standard:
Inkommande plint -> mätarsäkringar -> mätare -> huvudbrytare -> utgående plint.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg