28 348 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
Partner skuldsatt och utan pengar
Nisken skrev:Du har absolut rätt som tänker i förväg. Låt dig inte nedslås av eventuella förvirrade "feministiska" inlägg.
Om hon kan flytta in i huset, blir ju hyran för hennes hyresrätt över, den kan hon väl gå in med som bidrag för det gemensamma boendet? Enda komplikationen är väl om det finns bostadsbidrag idag?
På sikt kan hon väl antingen köpa in sig med nya lån, eller stå utanför med ett avtal - sambo eller äktenskapsförord - tänk bara på samboavtal INNAN hon skriver sig och sina barn på din adress.....
Bra att du tänker efter FÖRE.
Tack, ja efter en skilsmässa så tänker man nog till även mer denna gång... Även om det kan kännas kallt och oromantiskt osv.
Tänkte inte på att man bör ha Samboavtal Innan hon flyttar in. Vad är det jag vill skydda mig mot i det Samboavtalet, och vad bör det stå där? att hon avsäger sig all rätt till huset ?
Jag hade ju inte delgivit henne en andel i huset utan att hon går in med en insats. Går hon in med en insats får hon en andel därefter och eventuell vinst fördelas därefter. Därmed är det också rimligt att dela på kostnaderna på liknande sätt. D.v.s. hon betalar endast halva räntekostnaden, men ingen amortering, eftersom det blir ett eget sparande för dig som äger huset. Det är då också rimligt att du bekostar renoveringar själv.
falkn skrev:Jag hade ju inte delgivit henne en andel i huset utan att hon går in med en insats. Går hon in med en insats får hon en andel därefter och eventuell vinst fördelas därefter. Därmed är det också rimligt att dela på kostnaderna på liknande sätt. D.v.s. hon betalar endast halva räntekostnaden, men ingen amortering, eftersom det blir ett eget sparande för dig som äger huset. Det är då också rimligt att du bekostar renoveringar själv.
Om hon äger del av huset bör hon väl även betala amorteringarna som motsvarar hennes andel av lånen , såtillvida att hon inte satt in en kontant summa som inte är lånebaserad.
Men en kontantinsats är inte aktuellt i detta fall, vad jag förstår?
Det blir det ju inte, som du säger, men det man skaffar till det "gemensamma boendet" som sambo, oavsett vem som betalar det, ingår om man inte har ett samboavtal. Som t.ex. möbler och kanske också renoveringar, tillbyggnader och förbättringskostnader.
Sedan måste man vara klar på att varken äktenskapsförord eller samboavtal skyddar parten som äger bostaden från, om den andra partnern vid separationen anses "ha större behov av bostaden" än den som äger den. I så fall får denne möjligheten att lösa ut ägaren till marknadspris.... minus hälften av de kostnader man lagt ner på renoveringar (även om ägaren betalade hela) om det inte finns ett avtal...
Du kan googla på "samboavtal" eller läsa mer på t.ex. http://lawline.se/categories/58
Sedan måste man vara klar på att varken äktenskapsförord eller samboavtal skyddar parten som äger bostaden från, om den andra partnern vid separationen anses "ha större behov av bostaden" än den som äger den. I så fall får denne möjligheten att lösa ut ägaren till marknadspris.... minus hälften av de kostnader man lagt ner på renoveringar (även om ägaren betalade hela) om det inte finns ett avtal...
Du kan googla på "samboavtal" eller läsa mer på t.ex. http://lawline.se/categories/58
Redigerat:
Kolla med en jurist på tex din bank och var öppen med vad du/ni vill...allt är enklare att reda ut innan.....
Nej, tyvärr kan jag inte bidra med detaljer. Det är en lösning jag sett andra föreslå till liknande problem. Förhoppningsvis kan andra bidra med detaljer. Kanske kan din eller hennes bank hjälpa till.daron skrev:Låter inressant, kan du utveckla lite mer för en som inte är superhaj på detta område. Hur funkar det med skuldsedel? var registrerar man den? är banken inblandad i det, eller är det juridiskt mellan mig och partnern, utan att banken ens vet om det ?
Ja, hon kommer att bo billigare i hus med mig, så är det ju.
Fördelen är att ni blir likvärdiga ägare. Alla investeringar av pengar och arbete delar ni sen lika på, liksom om ni skulle sälja.
Jag förutsatte ju att hon inte går in med någon insats. Det verkar ju inte var aktuellt.roland53 skrev:
Ja, absolut och i så fall ska hon ju såklart amortera den andel det motsvarar, vilket då helt enkelt bli amorteringarna på hennes eget lån. Dock verkade det ju som att hon inte skulle beviljas något lån?roland53 skrev:
Skriv papper på separat ekonomi låter det som. Jag tycker dock det låter väldigt dåligt att hon ska betala hyra.....där skulle min gräns gå? Får hon del av vinst vid försäljning då också?
Då kommer ert förhållande kräva millimeter rättvisa.....vem städar mer, vem lagar mer mat, vem handlar mer.....
Jag skulle själv äga huset och låta henne bo, gratis. Av era inkomster så sätter ni in allt minus era respektive (lika stora ) sparanden på ett konto. Därifrån betalar ni löpande saker, räntor, bilar, julklappar, mat, resor etc.
Det innebär då att från era gemensamma inkomster betalar ni hennes lån, ditt hus etc etc. På det stor hela kommer det säkert jäms ut sig.
Då kommer ert förhållande kräva millimeter rättvisa.....vem städar mer, vem lagar mer mat, vem handlar mer.....
Jag skulle själv äga huset och låta henne bo, gratis. Av era inkomster så sätter ni in allt minus era respektive (lika stora ) sparanden på ett konto. Därifrån betalar ni löpande saker, räntor, bilar, julklappar, mat, resor etc.
Det innebär då att från era gemensamma inkomster betalar ni hennes lån, ditt hus etc etc. På det stor hela kommer det säkert jäms ut sig.
Är det ok om man har barn från resp tidigare förhållande?Byggis1976 skrev:Skriv papper på separat ekonomi låter det som. Jag tycker dock det låter väldigt dåligt att hon ska betala hyra.....där skulle min gräns gå? Får hon del av vinst vid försäljning då också?
Då kommer ert förhållande kräva millimeter rättvisa.....vem städar mer, vem lagar mer mat, vem handlar mer.....
Jag skulle själv äga huset och låta henne bo, gratis. Av era inkomster så sätter ni in allt minus era respektive (lika stora ) sparanden på ett konto. Därifrån betalar ni löpande saker, räntor, bilar, julklappar, mat, resor etc.
Det innebär då att från era gemensamma inkomster betalar ni hennes lån, ditt hus etc etc. På det stor hela kommer det säkert jäms ut sig.
Så du menar att hon skulle få del av vinsten om det hyreshus som hon nu bor i skulle säljas... eeh tror inte det. :wow:Byggis1976 skrev:
... och varför skulle hon då ha del av vinsten om hon "hyr" i en villa som hon överhuvudtaget inte har ägareandel i??
Sedan är det väl så att i ett förhållandet uppstår det aldrig millimeterrättvisa, det är väl att ge och ta.
Vad som ges och tas emot får väl göras upp sinsemellan, och ja, ett samboavtal är en mycket god start.
Tror på din första ide om separat ekonomi.Byggis1976 skrev:Skriv papper på separat ekonomi låter det som. Jag tycker dock det låter väldigt dåligt att hon ska betala hyra.....där skulle min gräns gå? Får hon del av vinst vid försäljning då också?
Då kommer ert förhållande kräva millimeter rättvisa.....vem städar mer, vem lagar mer mat, vem handlar mer.....
Jag skulle själv äga huset och låta henne bo, gratis. Av era inkomster så sätter ni in allt minus era respektive (lika stora ) sparanden på ett konto. Därifrån betalar ni löpande saker, räntor, bilar, julklappar, mat, resor etc.
Det innebär då att från era gemensamma inkomster betalar ni hennes lån, ditt hus etc etc. På det stor hela kommer det säkert jäms ut sig.
Millimeterrättvisa brukar de som bidra mindre hävda, men jag vet inget om just dig och vill inte veta.
Att det jämnar ut sig förstår jag inte,rent ekonomiskt så bidrar jag med stora tillgångar och pengar, och hon bidrar med ett lån. Att det jämnar ut sig gör det väl alltid i någon mening, men här så kan man nog kalla mig den stora förloraren i ett sådant upplägg... om jag inte missat något i ditt resonemang.