Hej!
Håller på med projekt stenläggning för parkeringsplats och undrar om någon kan ge tips vad gäller kantstöd.
Vi ska göra en ny parkeringsplats i trädgården, parkeringsplatsen ska stenläggas med marktegel. Marken är en mycket fast lermorän någon meter ovan berg.
Vi har grävt oss ner 35 cm under färdig parkeringsnivå. Ska nu lägga fiberduk och sen 0-32 kross, packa och sedan stenmjöl. Därefter avslutar vi med tegel.
Men funderar på om vi behöver något speciellt stöd längs med kanterna för långsidorna? Vill inte ha något som syns.
Håller på med projekt stenläggning för parkeringsplats och undrar om någon kan ge tips vad gäller kantstöd.
Vi ska göra en ny parkeringsplats i trädgården, parkeringsplatsen ska stenläggas med marktegel. Marken är en mycket fast lermorän någon meter ovan berg.
Vi har grävt oss ner 35 cm under färdig parkeringsnivå. Ska nu lägga fiberduk och sen 0-32 kross, packa och sedan stenmjöl. Därefter avslutar vi med tegel.
Men funderar på om vi behöver något speciellt stöd längs med kanterna för långsidorna? Vill inte ha något som syns.
Har du inget stöd i sidled kommer teglet att flytta sig i sidled.
Vill Du inte ha något som syns?
Såga dina tegel och limma på 1 cm tjocka sågade tegel på L-stöd i sidan.
Eller om du väljer att ha trottoarkantsten som stödkant.
Vill Du inte ha något som syns?
Såga dina tegel och limma på 1 cm tjocka sågade tegel på L-stöd i sidan.
Eller om du väljer att ha trottoarkantsten som stödkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för material som omringar plattytan? Är det/skall det vara jord?J J.Cavell skrev:Hej!
Håller på med projekt stenläggning för parkeringsplats och undrar om någon kan ge tips vad gäller kantstöd.
Vi ska göra en ny parkeringsplats i trädgården, parkeringsplatsen ska stenläggas med marktegel. Marken är en mycket fast lermorän någon meter ovan berg.
Vi har grävt oss ner 35 cm under färdig parkeringsnivå. Ska nu lägga fiberduk och sen 0-32 kross, packa och sedan stenmjöl. Därefter avslutar vi med tegel.
Men funderar på om vi behöver något speciellt stöd längs med kanterna för långsidorna? Vill inte ha något som syns.
Tror det som i huvudsak avgör om stenarna vill glida isär är hur när kanten bildäcken hamnar och om man vrider på ratten när bilen står still. Eller kör in ”svängande”.
Kör man rakt in/ut blir det inga stora krafter i sidled.
Är bilen åtminstone ett par skift ifrån krävs inte så mycket mothåll. Kör man nära kanten krävs det lite mer rejält
Kör man rakt in/ut blir det inga stora krafter i sidled.
Är bilen åtminstone ett par skift ifrån krävs inte så mycket mothåll. Kör man nära kanten krävs det lite mer rejält
Klicka här för att svara