Hej,

Jag ska bygga om en befintlig parkering plats, ugn 15m x 15m. Stenigt underlag och berg i vissa platser. Jag läste olika tråd i forumet ang. parkeringsplats anläggning, men hittade inte information ang. drapering.
- Ska man lägga draneringsrör i bärrlager (bergkross 0-16), eller i draneringslager (makadam 8-16)?
- Ska man lägga markduken under eller ovanför draneringsröret?

Mvh,
Mathieu

M Mathieu Beunier skrev:
Hej,

Jag ska bygga om en befintlig parkering plats, ugn 15m x 15m. Stenigt underlag och berg i vissa platser. Jag läste olika tråd i forumet ang. parkeringsplats anläggning, men hittade inte information ang. drapering.
- Ska man lägga draneringsrör i bärrlager (bergkross 0-16), eller i draneringslager (makadam 8-16)?
- Ska man lägga markduken under eller ovanför draneringsröret?

Mvh,
Mathieu
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig?

Claes Sörmland
Lägg dräneringsrören i makadam, 9-16 mm. Omslut det hela med markduk. Lägg krosset som ett bärlager ovanpå detta.

Så här:

Illustration av dräneringsinstallation med makadam, markduk och dräneringsledning, med krossmaterial som bärlager ovanpå.

Du har berg på platsen, se till att det inte innebär att det blir små dammar under bärlagret. Du kan skåra berget med diamntskiva och borra hål med borrhammare för att få bort små dammar. Eller spräcka berget efter hålborrning. Eller fylla upp små kar i berget med betong.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg dräneringsrören i makadam, 9-16 mm. Omslut det hela med markduk. Lägg krosset som ett bärlager ovanpå detta.

Så här:

[bild]

Du har berg på platsen, se till att det inte innebär att det blir små dammar under bärlagret. Du kan skåra berget med diamntskiva och borra hål med borrhammare för att få bort små dammar. Eller spräcka berget efter hålborrning. Eller fylla upp små kar i berget med betong.
Tack så mycket Claes!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Så här:

[bild]

Claes, jag tänkte lägga 10cm berkross 0-16 som bärlager, och 5 cm makadam 8-16mm som draneringslager. Låter det rimlig för dig?

Claes Sörmland
M Mathieu Beunier skrev:
Claes, jag tänkte lägga 10cm berkross 0-16 som bärlager, och 5 cm makadam 8-16mm som draneringslager. Låter det rimlig för dig?
Jag tror du det är bättre och enklare med bara 15 cm 0-16 mm. Du har ju ändå inte riktigt plats för någon dränering i ett så tunt lager. 15 cm 0-32 mm bär ännu lite bättre men det ger ju större stenar i markytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.