318 läst ·
3 svar
318 läst
3 svar
Pumpa bort översvämning på gräsmattan
Jag behöver pumpa eller på annat vis bli av en översvämning efter snösmältning på gräsmattan då den har blivit så pass stor att det börjar lägga sig vatten mot husgrunden och letar sig in ner i krypgrunden. Tyvärr är det i hörnet av tomten så jag kan inte riktigt leda bort vattnet mha ett dike på något bra sätt (utan att få arga grannar), så jag funderar på om man kan använda någon slags pump och pumpa ner vattnet till t.ex. dagvattenledningarna.
Jag är lite osäker på vad för slags pump som skulle fungera. Det är ju inte direkt rent vatten utan det är ju allt möjligt skräp, löv, kvistar, snö och is som flyter runt där. Blir osäker på hur man ska tolka "Max partikelstorlek". En halvbillig dränkpump på biltema har t.ex. max 25mm. Kan jag filtrera bort större partiklar "utanför" pumpen, eller hur gör man?
Eller så kanske det finns någon annan metod jag kan använda? Annars får jag väl spendera natten med att gå fram och tillbaka med hink för att bli av med översvämningen 😅
Jag är lite osäker på vad för slags pump som skulle fungera. Det är ju inte direkt rent vatten utan det är ju allt möjligt skräp, löv, kvistar, snö och is som flyter runt där. Blir osäker på hur man ska tolka "Max partikelstorlek". En halvbillig dränkpump på biltema har t.ex. max 25mm. Kan jag filtrera bort större partiklar "utanför" pumpen, eller hur gör man?
Eller så kanske det finns någon annan metod jag kan använda? Annars får jag väl spendera natten med att gå fram och tillbaka med hink för att bli av med översvämningen 😅
Köp billigaste på biltema och så najjar du fast lite myggnät över inloppet på den och ställer ner den i en hink som du borrat massor av hål i sen är det bara att låta den pumpa.
Billig blå slang finns också på biltema
Billig blå slang finns också på biltema
Det fungerade bra! Var tvungen att gräva ner hinken lite och justera utflödet så att hinken skulle fyllas i samma takt som pumpen pumpar ur den, men när jag fick till det så var det bara låta den gå.L Lutte skrev:
Klicka här för att svara