Tjälen luckrar upp och luftar jorden, sedan kommer maskarna och fortsätter på det arbetet kan bli lite synlig jord kanske. När fjolårsgräset multnat och nytt grott ser du vad som är gräs. Man kan sedan (i vår/försommar) riva mossa eller räfsa löv, och om det behövs top-dress och gräsfrö. Om inte jorden är en rest av försök att sent förra året bättra på mängden (i så fall göms den nog i nya gräset i vår).J JB80 skrev:
Tja!J JB80 skrev:
Är väl lite tidigt att börja nu beroende på vart i Sverige du bor och temperatur. du kan försöka ta bort snöhögarna och kratta. Titta gärna lite över tid vart det är blötare och torrare för att du ska veta vart du behöver göra åtgärder senare i vår. Kika lite på denna guide som jag tycker är bra:
https://www.grasmatteguiden.se/tips/efter-vintern
Det är alldeles för tidigt att göra något med gräsmattan. Helst ska man inte ens gå på den före gräset börjar växa.
OK. Då fattar jag.J JB80 skrev:
Då finns det ingen anledning att göra något alls. Det ser helt normalt ut. Gräset ligger i vila under vinter och vår. När jorden blir varm kommer gräset att växa upp. Det kommer rimligen att se jättefint ut till sommaren.
Rent generellt är det en jättebra tumregel att inte ändra något i ett nytt hus första året. När man har sett hur allt fungerar i alla årstider får man bättre koll. Sådant som verkar obegripligt att tidigare ägare gjort kan visa sig vara supersmart ett halvår eller år senare.
Det kan ta hundratals år för ett träd att växa upp, men det tar inte många minuter att fälla det. Den principen gäller ofta i en trädgård.
Dessutom kan det vara dumt att gräva i trädgården om man inte vet vilka växter som finns i jorden. Vänta och se är en lysande strategi första året. Fokusera på trädgårdsmöbler, grill och att njuta så länge...
Redigerat:
Klicka här för att svara
