22 016 läst ·
38 svar
22k läst
38 svar
parkeringsböter på gräsmattan
P-vakten har inte rätt att bötfälla dig för att du kör på gångvägen, det krävs en polis för det. P-vaktens befogenheter omfattar bara parkering. Det innebär inte att du får köra där, bara att P-vakten inte är den som kan sätta dit dig för det.
Den enkla och korrekta lösningen: Ring gatukontoret och fråga vilka lokala trafikföreskrifter som gäller och hur du får göra där. De vet, och de kommer att hjälpa dig. Svårare är det inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
På beskrivningen så tycker jag att det låter som privat mark, dvs bostadsrättsföreningens mark. Att köra där regleras då inte av lokala trafikföreskrifter. Men räknas antagligen som egenmäktigt förfarande.
Korrekt. På privat mark är det istället bostadsrättsföreningen/fastighetsägaren/markägaren som man ska tala med, och så länge som allt är korrekt skyltat så är deras ord lag. I stort sett i alla fall.
Har själv liknande problem med att folk parkerar på min parkering, och jag undersöker just nu vad jag ska behöva göra för att dela ut P-boter.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
I en bostadsrättsförening så kan det bli ganska allvarliga konsekvenser av systematisk felparkering.
När jag var brf ordförande för ca. 20 år sedan, var det en kille som alltid parkerade sin porsche utanför entren. Entren låg mot en smal gång/cykelväg, med tydligt parkeringsförbud skyltat, vägen var även viktig för ambulans/ brandkår. Vårt problem var att han bodde inte i föreningen, han parkerade utanför sin flickväns ingång.
Efter lite kontroll med HSBs jurister så skickade vi en formell varning till flickvännen och meddelade att felparkerandet upprepades så skulle vi begära hennes bostadsrätt förverkad (vilket innebär att lägenheten säljs på offentlig auktion). Det var gränsfall för om ett förverkande skulle godkännas av tingsrätten, men vi satsade på att de inte skulle våga "syna våra kort", för om bostadsrättshavaren förlorar målet så är det definitivt, det räcker då inte att lova bot och bättring. Parkerandet upphörde. Till saken hör att hans parkerande vid minst ett tillfälle stoppade en ambulansutryckning, ambulansen fick köra runt kvarteret för att komma in från andra hållet.
När jag var brf ordförande för ca. 20 år sedan, var det en kille som alltid parkerade sin porsche utanför entren. Entren låg mot en smal gång/cykelväg, med tydligt parkeringsförbud skyltat, vägen var även viktig för ambulans/ brandkår. Vårt problem var att han bodde inte i föreningen, han parkerade utanför sin flickväns ingång.
Efter lite kontroll med HSBs jurister så skickade vi en formell varning till flickvännen och meddelade att felparkerandet upprepades så skulle vi begära hennes bostadsrätt förverkad (vilket innebär att lägenheten säljs på offentlig auktion). Det var gränsfall för om ett förverkande skulle godkännas av tingsrätten, men vi satsade på att de inte skulle våga "syna våra kort", för om bostadsrättshavaren förlorar målet så är det definitivt, det räcker då inte att lova bot och bättring. Parkerandet upphörde. Till saken hör att hans parkerande vid minst ett tillfälle stoppade en ambulansutryckning, ambulansen fick köra runt kvarteret för att komma in från andra hållet.
Redigerat:
Prata med din hyresvärd alternativt bostadsrättsföreningens styrelse vilken del som du nu tillhör. Eftersom det är privat mark så bestämmer dom vad som gäller och vad du får göra. Dom kan ju tex ge dig ett skriftligt tillstånd att göra just det du gör om dom anser att det är klokt. Parkeringsvakten har i uppdrag av dessa att hålla ordning på området och med största sannolikhet så finns det en zon skylt vid infarten som säger att det är parkeringsförbud.
Vi brukar bara sätta vänliga men bestämda lappar på bilarna när folk pendlingssparkerar på vår kundparkering, det tar alltid skruv.Troberg skrev:
De senaste två veckorna har vi haft ett par cyklar prydligt kedjade till vårt cykelställ. Försökte anmäla dem som hittegods idag, men polisen var måttligt intresserad: Återkom om en månad.
Amnälan om egenmäktigt förfarande går ju alltid, men känns som lite overkill.
Japp och då kan jag garantera att om parkeringsvakten gör så kan du överklaga boten med ganska stor framgång. Att dom just har någon form av intern tidsväntan är för att säkerställa att du verkligen har parkerat och inte utför tex bara i/urlastning vilket ju tar ett par minuter.tallmilan skrev:
Eller ger dig tid att erlägga parkeringsavgift.
Står du däremot på tex en plats med stoppförbud e det ju bara att lappa bilen direkt.
Precis. Dvs begreppet "gångväg" tycker inte jag finns.hempularen skrev:
Det är för övrigt inte skyltat gång/cykelväg - ingen skylt alls, utan är bara en asfalterad gång lika bred som en bil. Bilväg?
Det jag nu har förstått är det är generellt tillåtet att "parkera" 6min för i/ur lastning. Men var det är tillåtet att stå 6min är fortfarande osäkert.
Ringde också värden för att höra vad som gällde, och fick väl inget bra svar. Min uppfattning var ju att det är de som sätter reglerna inte parkeringsvakten som hittar på vad som gäller. Men den jag pratade med visste inte riktigt... har iaf släppt det så jag lyckligtvis släppt det.
Men jag kommer ändå varje vecka ställa mig på gångvägen - kör hem barnen och jag bär in dem en o en. Tänker inte köra runt hela området och lämna dem ensamma själva för att köra tillbaka bilen...
"Enskild väg" är iallafall ett fullt gångbart juridiskt begrepp. Sålänge en väg inte subventioneras med offentliga bidrag har man full rätt att avvisa motortrafik som olaga intrång. Men fotgängare och cyklister får fritt ta sin väg över annans mark, sålänge man inte vållar skada eller stör någons hemfrid.
Att man skyltar vägen som "gångväg" eller "cykelväg" medför visst ansvar för säkerheten. För att undgå detta ansvar ser man ofta skyltar där markägaren varnar för vinterhalka, och att vägen ej sandas eller snöröjes.
Jag tror det är olämpligt att utan vidare släppa trafik och parkering fri på en grönyta. Ser värdens p-vakt mellan fingrarna på detta kommer fler att följa exemplet. Då uppstår konflikter med sönderkörda planteringar, störda grannar och tillbud med oskyddade trafikanter. Därför vore det vettigare att - under fastighetsägarens ledning och ansvar - utveckla gångvägen till en ordnad infart med ordnade parkeringsfickor, istället för att kriga om paragarafer.
Att man skyltar vägen som "gångväg" eller "cykelväg" medför visst ansvar för säkerheten. För att undgå detta ansvar ser man ofta skyltar där markägaren varnar för vinterhalka, och att vägen ej sandas eller snöröjes.
Jag tror det är olämpligt att utan vidare släppa trafik och parkering fri på en grönyta. Ser värdens p-vakt mellan fingrarna på detta kommer fler att följa exemplet. Då uppstår konflikter med sönderkörda planteringar, störda grannar och tillbud med oskyddade trafikanter. Därför vore det vettigare att - under fastighetsägarens ledning och ansvar - utveckla gångvägen till en ordnad infart med ordnade parkeringsfickor, istället för att kriga om paragarafer.
eller så parkerar du en skruttig gammal Volvo bakom bilen som tagit din parkering och så sätter du upp en lapp. "Tack för att du lånar min parkering, jag är tillbaka från min semester om 5veckor"Troberg skrev:Korrekt. På privat mark är det istället bostadsrättsföreningen/fastighetsägaren/markägaren som man ska tala med, och så länge som allt är korrekt skyltat så är deras ord lag. I stort sett i alla fall.
Har själv liknande problem med att folk parkerar på min parkering, och jag undersöker just nu vad jag ska behöva göra för att dela ut P-boter.
