Sittställning
G g.kraft skrev:
I dett fall gick det väl till samma ägare? Så mer som att råka ange fel ocr-nr vilket brukar kunna ordna upp sig.

Nu är det ju inte en böter, utan kontrollavgift så det går kanske inte tala om uppsåt, men likväl har man ju försökt göra rätt. Dock kan ju ens felaktiga handlande orsakat direkta kostnadet för företaget i form av hantering, de kanske man får stå för.
Ja, det kallas "kontrollavgift"

Det finns många mål om det.

Jag är osäker på vem som äger marken. Det rör sig om personalparkering på mitt jobb och man måste ha tillstånd för att parkera. Denna har tidigare varit gratis men pga platsbrist har det införts avgift så att de som inte måste ta bilen, inte gör det.

Sittställning
K Kråkson skrev:
Jag är osäker på vem som äger marken. Det rör sig om personalparkering på mitt jobb och man måste ha tillstånd för att parkera. Denna har tidigare varit gratis men pga platsbrist har det införts avgift så att de som inte måste ta bilen, inte gör det.
Kolla på Lantmäteriet, min karta.

C
Sittställning Sittställning skrev:
Stämmer, men tingsrätten brukar vara dålig på att skilja på sånt, så jag hade nog vågar dra det dit.
Mja, oavsett vad man tror om tingsrättens förmåga att läsa rätt avsnitt i lagboken så har man ju en motpart som knappast lär göra samma misstag. Sen kanske det går att dra paralleller som gör att det ändå är relevant rättspraxis i sammanhanget, men det är i så fall något man gör medvetet.

Sittställning
C cpalm skrev:
Mja, oavsett vad man tror om tingsrättens förmåga att läsa rätt avsnitt i lagboken så har man ju en motpart som knappast lär göra samma misstag. Sen kanske det går att dra paralleller som gör att det ändå är relevant rättspraxis i sammanhanget, men det är i så fall något man gör medvetet.
Det handlar inte om bara tro, det är ren erfarenhet. Tingsrätten är ofta inte duktig på parkeringsfrågor, men jag kan förstås inte veta utfallet här.

Nu vet jag inte TS exakta överträdelse på lappen, det är ju intressant att få veta ur det juridiska perspektivet.

När det gäller hojab så nekar dom, först när ärendet lämnas över till Svea brukar man få ett riktigt svar, men det kan också ta vilja bråka lite först.

Kolla på Lantmäteriet, min karta.
Det verkar inte vara samma ägare. Den ena ägs av kommunen men någon annan är tomträttshavare. Och den andra ägs av ett företag som äger lokalerna.

Sittställning
K Kråkson skrev:
Det verkar inte vara samma ägare. Den ena ägs av kommunen men någon annan är tomträttshavare. Och den andra ägs av ett företag som äger lokalerna.
Bara så jag förstår rätt, när du skriver parkeringsbolaget vad menar du då?

Bara så jag förstår rätt, när du skriver parkeringsbolaget vad menar du då?
Bolaget man betalar biljetten till är detsamma, men markägarna var olika. Jag kommer nog bara att betala och släppa det här, det är inte så att hela privatekonomin står och faller med de här 600 kronorna.

Sittställning
K Kråkson skrev:
Bolaget man betalar biljetten till är detsamma, men markägarna var olika. Jag kommer nog bara att betala och släppa det här, det är inte så att hela privatekonomin står och faller med de här 600 kronorna.
Såhär menar jag.

P bolag x kan använda sig av betaltjänst A

Kommunen kan också ha avtal med betaltjäst A men det betyder inte att det är samma avtalsägare för betaltjänsten.

Lite som att jämföra kortläsaren på coop mot ICAs kortläsare som är exakt samma, men helt olika butiker.

Betala-appen i fråga är kortläsaren.

Du borde få pengarna tillbaka eftersom du inte nyttjat tjänsten och betalningsförmedlaren är medveten om det.

Sittställning
D Dilato skrev:
Du borde få pengarna tillbaka eftersom du inte nyttjat tjänsten och betalningsförmedlaren är medveten om det.
Hur ska dom veta det?

Biljetten är levererad, att kunden inte nyttjat den som tänk är en annan sak. Men jag förstår hur du tänker men det blir fullkomligt orimligt för ett bolag att hantera den kundtjänst belastning det kan medföra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.