Byggahus.se
I
Hej!

För snart 3v sedan fick vi efter lång väntan vår COmfortzone Rx65 värmepump installerad ifrån ett bolag i Göteborg.

Det gick troll i hela installationen. Först gick bilen sönder som skulle frakta pumpen så de fick ta in en annan bil/firma för transporten. När pumpen väl kommer fram så är det fel pump...När de väldigt sent på eftermiddagen kommer fram med pumpen så är bilen på tok för kort så de har tagit bort allt emballage runt hela pumpen och tagit ned den ifrån pallen. När de ska lyfta av den så försöker de vinkla den men det är bara någon cm i fri höjd till taket så det skrapar och slår härliga till. Den väger sina kilon och budfirman har bråttom så de släpar den över golvet i lastbilen. Jag blir förstås mindre glad eftersom kalaset kostar 115,000sek...

Montörerna får jobba till kl 19 och behöver åka hem, vi har nu värme i huset, ish..och här börjar problemen.

- Pumpen jobbar inte upp till inställd temperatur. Ställer jag den på 22 så ligger den runt 19-20. Jag har testat att ändra på att gå på att den ska gå å utegivare, innegivare och båda två, det hjälper inte. Ställt om ifrån radiator till golv inställning har inte hjälpt, inte heller justering av värmekurvor.

- När pumpen är i cirkulationsläge så kan VV temp vara inställd på 55 grader och huset 22, givaren till VV visar 63,9 (utan plusvatten) och givaren till huset visar 20,5 grader, den försöker inte heller värma huset upp till inställd temp utan kompressor och tillskott står i 0.

- Felkod "Iverter larm - avmagnetiseringsskydd kompressor" dyker upp i tid och otid.

- Dushar vi en stund så störtdyker VV temp enl givaren på pannan till runt 20 grader, vattnet i kranen håller stabila 51-52 grader när vi spolar länge. Pannan försöker då förstås värma vv till temp långt bortom de 30 min den är inställd på. I helgen försökte den värma varmvatten i 3h.

- När den värmer vattnet så kör den ibland bara på max eltillskott eller låg kompressor frekvens och max eltillskott, även om VV temp bara gått ned 3-4 grader ifrån iställt värde. VV prio är satt på LÅG.

- Sätter vi på plusvatten så värmer den vattnet till 56 grader isället för 60+.

- Stänger man av eltillskottet så låter den inte kompressorn komma upp i ordentligt varv om den exvis ska värma vatten, den kan ligge på 15hz i timmar.

- När den värmer vatten så kan returtempen i systemet skjuta i höjden, ofta samma temp som VV givaren (50-60 grader), detta borde inte kunna vara möjligt.

- När pumpen värmer VV (VV läge) så går inte vattentempen upp, men däremot ökar tempen på returvattnet??

- Den han helt plötsligt (utan att de behövs värme i vatten eller hus köra på max kompressor och eltillskott under en period för att sedan helt stänga av. Vi har en elmätare på faserna och ser att uppvärmningsmönstret är ojämt "märkligt"

Elementen på övre plan kan vara varma men golvvärmen i vissa rum på BV kan vara iskalla (kontor / förråd) trots att golvvärmen står "helt öppen". Slingorna var alltid varma på BV innan pump-bytet.

- Behövs även ett nytt luftiflter eftersom det låg massor med fint och grovt damma kvar i imkanalerna efter rensningen som sögs upp i filtret, vi såg det först efter några dagar och även fast vi försökte dammsuga ur det så blev det aldrig helt 100.

Vi påtalade allt detta efter bara någon dag när vi märke att något var fel. De skickar ut en trvevlig kille, som tyvärr kunde väldigt lite / nästan inget om själva pumpen. han ändrade på en inställning och sa att det ska nog vara löst. Det var det icke.

Nu ska de byta styrkortet, men de skickade förstås fel styrkort och har beställt ett nytt.
Det har snart gått 3 v.

Är detta ok beteende?
Rent spontant kännt det som att något är fel med VV givaren och även något annat eftersom returtempen på värmesystemet ibland skjuter i höjden.

Kan pumpen ta skada av det som orsakar felkoden "Iverter larm - avmagnetiseringsskydd kompressor"

Suck och stön...

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vi fick vår rx50 installerad i mitten av januari och har också haft en hel del ”utmaningar”. Vår pump började också larma för avmagnetiseringsskydd. Man har bytt inverter, ingen skillnad förutom att deras egna instruktioner inte nämnde att byglingen skulle vara helt annorlunda på rx-modellerna vilket låste värmepumpen i hp-larm några dagar innan jag och elektrikern själva löste det genom att kopiera byglingen på den gamla invertern… Sedan bytt inverterkablage, ingen skillnad. Hela kompressorlådan (den övre delen av värmepumpen) blev sedan bytt (kompressor,värmeväxlare, inverter, fläkt), ingen skillnad. Sedan skulle man byta styrkort men bytte till ett med fel mjukvara varpå hp-larm kom tillbaka. Det löstes med ett nytt styrkort med rätt mjukvara men det löste inte avmagnetiseringslarmen. Så det senaste budet är att jag får hela värmepumpen utbytt vilket kommer ske nästa vecka. Får se om det löser problemet…

Jag ska nämna också att mellan larmen så jobbar pumpen på väldigt bra. Vi har inte de problemen du beskriver. Nu har vi golvvärme i hela huset och därmed inget behov av shunt så vår pump behöver inte jobba mot en hög framledningstemperatur. Vi har även ovärderlig hjälp av vår installatör som ställer upp och kämpar för att få allt att lösa sig.

I
Mycket intressant att höra om dina erfarenheter!
Har ni problem med uppvärmingen av VV? Våran pump ”tappar det” när vi duschar, jag misstänker fel på växelventilen. När vi duschar i 7min så sjunker VV i tanken till 20 grader, sen försöker den värma den med full elpatron och knappt någon kompressor effekt. Idag så fyllde vi badet och då sjönk VV till 9 grader, nu har den försökt värma upp vattnet oavbrutet i 2h men bara på 15Hz kompressor effekt, inget tillskott och värmer inte huset emellan.

De har bytt styrkortet men det hjälpte inte, nu ska de byta hela ”lådan” som du nämner med inverter mm.

den gör vad den skall inemellan men strular en del. Jag är ändå nöjd (hittills) med comfortzone för de slår inte ifrån sig, även installatören / ÅF känns engagerade så det kommer bli bra, hoppas vi.

Men just nu fryser vi

Nej vi har inga problem med varmvattnet. Den är ganska snabb att skicka på eltillskott vid duschning men det är bara under en kort stund. Normalt kör den bara kompressor för att hålla temperaturen i tanken.

Vårt bekymmer är just att den ställer sig i larmläge, gärna på natten eller när man inte är hemma, då brassar den enbart eltillskott några timmar tills man kvitterar. Det är ju skoj med tanke på elpriserna som varit.

I
Är intresserad av att höra hur det går när de byter pumpen! Har du förresten solceller / elbilsladdare?

installatören menade att de inbland (enstaka fall) sett att det kan störa pumpen.

jag hade helst velat att den kör VV enbart på natten, finns säkert någon inställning någonstans.

Vi har ingen billaddare och solcellerna är inte inkopplade än så för vår del är det inte det som är problemet.

Jag återkopplar när bytet skett.

Vad gäller vv på natten så kan jag inte minnas att jag sett någon sådan inställning.

Nu är pumpen utbytt. Den har nu gått som en klocka sedan i onsdags. Jag upplever den nya pumpen som att den har en betydligt lugnare gång och mindre vibrationer.

Det enda problemet vi haft var att värmen på övervåningens golvslingor inte fungerade första natten men jag löste det själv genom att lufta fördelaren på övervåningen och att höja trycket i värmeledningarna en aning för att få bort luftfickor. Efter det har pumpen själv luftat värmeslingorna och nu kan jag inte höra några bubblor i ledningarna längre.

Så hittills är det som natt och dag jämfört med den förra. Måste ha vart ett riktigt måndagsexemplar.

Jag misstänker att ni också kommer behöva byta ut er pump.

• Gilla
Daf2014
  • Laddar…
I
Hej,

Tusen tack för att du återkopplade!
De är faktiskt här idag och byter hela den övre delen på värmepumpen (inverter, kompressor, styrkort nr 3 i ordningen). Vi håller tummarna för att det funkar, annars blir det som du säger att de får byta pumpen (man får väl stå på sig).

• Gilla
Daf2014
  • Laddar…
I
Vi fick delarna bytta igår och vilken soppa det har visat sig vara...

Den har inte larmat för inverterfel, men pumpen drar nu istället enorma mängder el, säkert 3x mer än vad den gjorde tidigare för att hålla samma temperatur, kompressorn har jobbat ihjäl sig sedan igår, den pumpar på med nästan full effekt (i Hz) och blåser samtidigt på med elpatron, samtidigt står det kompressor effekt 0. Den får köra avfrostning ganska så ofta ofta (förstås eftersom kompressorn jobbar så mycket som den gör), det har bildats is och fukt kring avluften ovanför pumpen, något vi inte haft problem med innan.

Jag börjar undra vad det är jag har köpt.

Oj, det låter ju verkligen inte bra.

För vår del så kom inverter larm (25) tillbaka idag… suck. På en helt ny pump.

Nu är ju frågan om det är något med husets förutsättningar som ställer till det?

P
Det är inte så att man kopplat lite rör fel?
Mixat ihop värme och vattenrör?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I
P PappasHammare skrev:
Det är inte så att man kopplat lite rör fel?
Mixat ihop värme och vattenrör?
Hej!

De menar att det är "omöjligt" eftersom de bara bytte rakt av mot de rören som var där den gamla VP satt och att de rören var uppmärkte :(

Kompressorn går väldigt mycket (runt 50hz) konstant så avluften blir ju iskall runt -14, nu har vi fått en massa fukt på avluftningsröret upp på vinden. Vilken dritt det är med denna pump.

I
H handbrake skrev:
Oj, det låter ju verkligen inte bra.

För vår del så kom inverter larm (25) tillbaka idag… suck. På en helt ny pump.

Nu är ju frågan om det är något med husets förutsättningar som ställer till det?
Det skulle kunna vara en dålig batch med invertrar som de fått. Våra installatörer sa att det skulle kunna bero på solceller, elbilsladdare eller hur elen är dragen i huset, men jag vet inte hur det kan ha något med något att göra.

Sedan de bytte kylpaketet som det heter på vår pump med kompressor inverter mm så har vi inte fått något inverterlarm, vi har ju däremot en uppsjö av andra problem. Nästan så man börjar ångra att man inte stod kvar i kön till Niben...

P
I IngaGrönaFingrar skrev:
....
De menar att det är "omöjligt" eftersom de bara bytte rakt av mot de rören som var där den gamla VP satt och att de rören var uppmärkte :(
........
De kanske läste installationsinstruktionerna fel och därmed kopplade fel.
Om du nu höjer VV och returledningen blir varmare låter mysko.
Försök få tag i installationsinstruktionerna och kolla hur det är kopplat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.