P Putte 9497 skrev:
Har världen blivit bättre ur miljösynpunkt för att lilla Sverige och dess invånare blivit mer miljömedvetna?
Ja!

• Gilla
Karlia och 7 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ja!
Bevisa det

P Putte 9497 skrev:
Bevisa det
Nej det tänker jag inte göra, du får tänka själv istället.
Ger ledord som Greta, plastpåseskatt, miljösubventioner, pantsystem, återvinning

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Nej det tänker jag inte göra, du får tänka själv istället.
Ger ledord som Greta, plastpåseskatt, miljösubventioner, pantsystem, återvinning
Precis så har du ingen aning utan är förd bakom ljuset som alla andra

• Älska
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Bevisa det
Du kan ju bevisa att världens miljö inte blir bättre när produktionen av plast minskar.
Jag anser att all produktion och transport kräver energi och all energiproduktion skadar miljön på ett eller annat sätt.

• Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju bevisa att världens miljö inte blir bättre när produktionen av plast minskar.
Jag anser att all produktion och transport kräver energi och all energiproduktion skadar miljön på ett eller annat sätt.
Men även papper skadar miljön

harry73
Tog en bild hemma.
Den till vänster är traditionell påse (papper) förpackad i en extra papperspåse, den andra är en plastpåse
Två olika typer av teförpackningar på en bänkskiva, en i papper och en i plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vägrar köpa te i plastpåsar, men får inte med hela familjen i beslutet.
Jag vill helst inte heller ha te i en extra papperspåse, men ni ser ju vad vi har hemma

BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Men även papper skadar miljön
Ja, och vad menar du att det ska bevisa?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nu hänger jag inte med. Inte har väl produktionen av plast minskat eller kommer att minska p g a de nya skatterna på plastpåsar i Sverige? Den statistik som jag hittar indikerar av plastproduktionen aldrig har varit större.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Jag vägrar köpa te i plastpåsar, men får inte med hela familjen i beslutet.
Jag vill helst inte heller ha te i en extra papperspåse, men ni ser ju vad vi har hemma
Köp en (eller flera) tesilar!

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Jag är uppfostrad med en Kånken på ryggen.
Så jag har alltid en väska med mig. Förutom när jag går ut med återvinning, för då har jag redan kassar med mig.

Jag har en 35-liters för allt tungt och frun har en tygpåse i handväskan för det andra och jag har två plastpåsar i ryggan men det är mest för att skydda saker från väta.

Med det sagt så vill min kommun ha komposten i plastpåsar så jag har i alla fall användning för brödpåsen. Och vi har vanliga soppåsar till resten mest för att de passar så bra i korgen under hoarna...

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu hänger jag inte med. Inte har väl produktionen av plast minskat eller kommer att minska p g a de nya skatterna på plastpåsar i Sverige? Den statistik som jag hittar indikerar av plastproduktionen aldrig har varit större.
Nu får du backa till inlägg 464 där Putte 9497 frågade:
P Putte 9497 skrev:
Har världen blivit bättre ur miljösynpunkt för att lilla Sverige och dess invånare blivit mer miljömedvetna?
Det inlägg du citerar är alltså en följd av det inlägg och har alltså inget direkt samband med den kommande skatten på bärkassar i plast.

Men om färre köper plastkassar så kommer färre plastkassar att produceras och transporteras än om lika många plastkassar hade köpts. Någon invändning på det?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Ytterligare en Greta effekt.

Lika löjligt som vanligt att just vi svenskar ska bli drabbade av en miljöpolitik som borde bedrivas i andra länder.

Oavsett hur miljömedvetna vi är i Sverige så kommer det inte ha någon större påverkan på klimatet
Är av samma uppfattning.
Vi kan inte "rädda" världen hur mycket vi ändå gör när övriga är helt ointresserade av föränding.
Se på storförbrukarna så skiter de mer eller mindre i källsortering.
Ryssland, Kina, USA, Sydamerika, Indien osv.

Visst ska vi källsortera men lite måtta får det vara på vansinnet, 7 kr för en plastkasse som i Sverige blir soppåse och kommer INTE ut i naturen som plast i ovanstående uppräknade länder.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
optimum
VidarH VidarH skrev:
Jag är uppfostrad med en Kånken på ryggen.
Så jag har alltid en väska med mig. Förutom när jag går ut med återvinning, för då har jag redan kassar med mig.

Jag har en 35-liters för allt tungt och frun har en tygpåse i handväskan för det andra och jag har två plastpåsar i ryggan men det är mest för att skydda saker från väta.

Med det sagt så vill min kommun ha komposten i plastpåsar så jag har i alla fall användning för brödpåsen. Och vi har vanliga soppåsar till resten mest för att de passar så bra i korgen under hoarna...
Du är jätteduktig. Kan du inte ta en turné till Indien, Ryssland, USA, Sydamerika, Kina mm och lära dem veta hut åt sitt svineri.
Det du gör märks tyvärr inte i ett globalt perspektiv där den stora massan är ointresserad av att förändra sig.

Jo jag källsorterar också.

• Gilla
  • Älska
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Sedan hör jag till gruppen som tycker att användningen av petroleumprodukter bör minskas på onödig förbrukning. Jag ser hellre att det används för sjukvård och rymdfart än för att folk ska kunna ha maten styckepackad.
Så jag tillhör nog team Greta. Because science...

• Gilla
  • Haha
Karlia och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.