167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Tog en bild hemma.
Den till vänster är traditionell påse (papper) förpackad i en extra papperspåse, den andra är en plastpåse
Jag vägrar köpa te i plastpåsar, men får inte med hela familjen i beslutet.
Jag vill helst inte heller ha te i en extra papperspåse, men ni ser ju vad vi har hemma
Den till vänster är traditionell påse (papper) förpackad i en extra papperspåse, den andra är en plastpåse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vägrar köpa te i plastpåsar, men får inte med hela familjen i beslutet.
Jag vill helst inte heller ha te i en extra papperspåse, men ni ser ju vad vi har hemma
Nu hänger jag inte med. Inte har väl produktionen av plast minskat eller kommer att minska p g a de nya skatterna på plastpåsar i Sverige? Den statistik som jag hittar indikerar av plastproduktionen aldrig har varit större.BirgitS skrev:
Jag är uppfostrad med en Kånken på ryggen.
Så jag har alltid en väska med mig. Förutom när jag går ut med återvinning, för då har jag redan kassar med mig.
Jag har en 35-liters för allt tungt och frun har en tygpåse i handväskan för det andra och jag har två plastpåsar i ryggan men det är mest för att skydda saker från väta.
Med det sagt så vill min kommun ha komposten i plastpåsar så jag har i alla fall användning för brödpåsen. Och vi har vanliga soppåsar till resten mest för att de passar så bra i korgen under hoarna...
Så jag har alltid en väska med mig. Förutom när jag går ut med återvinning, för då har jag redan kassar med mig.
Jag har en 35-liters för allt tungt och frun har en tygpåse i handväskan för det andra och jag har två plastpåsar i ryggan men det är mest för att skydda saker från väta.
Med det sagt så vill min kommun ha komposten i plastpåsar så jag har i alla fall användning för brödpåsen. Och vi har vanliga soppåsar till resten mest för att de passar så bra i korgen under hoarna...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Nu får du backa till inlägg 464 där Putte 9497 frågade:Claes Sörmland skrev:
Det inlägg du citerar är alltså en följd av det inlägg och har alltså inget direkt samband med den kommande skatten på bärkassar i plast.P Putte 9497 skrev:
Men om färre köper plastkassar så kommer färre plastkassar att produceras och transporteras än om lika många plastkassar hade köpts. Någon invändning på det?
Är av samma uppfattning.P Putte 9497 skrev:
Vi kan inte "rädda" världen hur mycket vi ändå gör när övriga är helt ointresserade av föränding.
Se på storförbrukarna så skiter de mer eller mindre i källsortering.
Ryssland, Kina, USA, Sydamerika, Indien osv.
Visst ska vi källsortera men lite måtta får det vara på vansinnet, 7 kr för en plastkasse som i Sverige blir soppåse och kommer INTE ut i naturen som plast i ovanstående uppräknade länder.
Du är jätteduktig. Kan du inte ta en turné till Indien, Ryssland, USA, Sydamerika, Kina mm och lära dem veta hut åt sitt svineri.VidarH skrev:
Jag är uppfostrad med en Kånken på ryggen.
Det du gör märks tyvärr inte i ett globalt perspektiv där den stora massan är ointresserad av att förändra sig.
Jo jag källsorterar också.
Sedan hör jag till gruppen som tycker att användningen av petroleumprodukter bör minskas på onödig förbrukning. Jag ser hellre att det används för sjukvård och rymdfart än för att folk ska kunna ha maten styckepackad.
Så jag tillhör nog team Greta. Because science...
Så jag tillhör nog team Greta. Because science...