harry73
Just 5 kg potatis har jag inte testad, men lite gullök eller silverlök, ett par stycken (stora) sötpotatis funkar bra

tttomten TomasJor skrev:
Blir kul i kassan när någon lägger upp 5 kg potatis utan påse :crysmile:
Tanken slog mig nyss faktiskt, det blir särskilt kul med jordig färskpotatis

• Gilla
  • Haha
Noseone och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tanken slog mig nyss faktiskt, det blir särskilt kul med jordig färskpotatis
Vad är tanken med sådana demonstrationer? Att få butikerna att höja kilopriset på alla grönsaker med en krona för att bekosta påsarna?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det är en symbolhandling, precis på samma sätt som skatten är symbolpolitik.Lagstiftarna har också uttryckt att det är upp till handlarna att ta fram bättre alternativ. När det finns använder jag det gärna.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
MultiMan
Tar Willys betalt för de usla sockerrörspåsarna de haft i flera år till grönsakerna så kommer jag lägga allt på bandet, utan att tveka. Kommer inte hända att jag betalar ett endaste öre för de skitpåsarna.

Hade de behållit oljepåsarna som höll för mer än 3 päron innan botten gick ut, hade jag kanske accepterat att betala för dem.

Det är spännande tider vi lever i. Ytterligare ett litet steg mot ett samhälle där medborgarna inte längre bryr sig om vad nuvarande politiker beslutar utan tar saken i egna händer. För 5 år sedan kunde jag inte tänka mig att strunta i lagar och regler. Idag har jag en lång lista där jag kommer bocka av olika väl genomtänkta åtgärder för att ducka när skatteskotten duggar allt tätare, från en ledning som fördelar de pengar som finns på fullständigt felaktigt sätt.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hm, ska man nu behöva ta med egna handdukar att lägga varorna på för att transportbandet blir grisigt och ohygienskt? (Är det väl i och för sig säkert redan.) Får väl börja med självscanning då.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
C
Vår ICA Maxi har löst problemet genom att införa hybridpåsar som består av både papper och plast.
Bra va!?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, hittade det nu. Då blir det till att lägga potatisen i affären i soppåsar istället :mad:
Fast kostar inte en soppåse ungefär lika mycket som frukt- och grönsakspåsarna kommer att göra, 30 öre?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
För oss som beställer varor och hämtar färdigpackade vore väl någon typ av pantsystem på korgar eller dylikt möjligt?
nu får man bara papperpåsar i överflöd...

Magnus E K
Den blir väl inte obrukbar som soppåse efteråt. Men är soppåsar livsmedelsgodkända?

BirgitS BirgitS skrev:
Fast kostar inte en soppåse ungefär lika mycket som frukt- och grönsakspåsarna kommer att göra, 30 öre?
Jo, men staten får inte in lika mycket i skatt. Jag gynnar hellre handlaren än staten.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
hsd
harry73 harry73 skrev:
potatisskal
blad från blomkål
kaffesump
apelsinskal
bananskal
tepåsar
ben från kotletter
kycklingben
blad från rädisor
melonskal och kärnor

Listan kan göras ännu längre.
att ha matavfall betyder inte att det är matsvin.
Tepåsar är egentligen inte komposterbara

harry73
hsd hsd skrev:
Tepåsar är egentligen inte komposterbara
Skärmbild av en mobilwebbsida med text om avfallssortering och markerad text "te påsar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har till min förskräckelse stött på tepåsar i plast, dessa köper jag aldrig mer.
De andra påsarna ser jag inte komma ut hela ur min kompost.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har till min förskräckelse stött på tepåsar i plast, dessa köper jag aldrig mer.
De andra påsarna ser jag inte komma ut hela ur min kompost.
Den lilla metalldelen som fäster tråden tycks dock ha försvunnit på senare år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.