167 636 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Alltid plast. Köper ibland även en extra plast bara för Gretas skull.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Magdalena Andersson hälsar och tackar. 
Maggan och Greta behöver all kärlek dem kan få.
Nya / höjda skatten på plastpåsar beräknas ge ett tillskott på 2.7 miljarder. Man kan ju där fråga sig hur mycket det egentligen är för miljöns skull
Konsumtionshämmande skatt är egentligen idiotiskt. För när skatten väl uppnår sitt syfte så måste man hitta en ny skatt.
Landet har sällan varit i så stort behov av skatteintäkter för täcka de tillkommande utgifterna som tillkommit 2015 och framåt (undra vad det kan va....?)
Om man väljer att kalla det för påsskatt, bensinskatt, bolagsskatt, torsdagsskatt är egentligen struntesamma. Det är bara en fråga om vem som ska betala. Jag inser att hur sjutton skatten än utformas så kommer jag att få betala. Därför orkar jag inte bry mig om en liten skatt på en påse.
Därför köper jag en extra påse för Gretas och Maggans skull.
Nya / höjda skatten på plastpåsar beräknas ge ett tillskott på 2.7 miljarder. Man kan ju där fråga sig hur mycket det egentligen är för miljöns skull
Konsumtionshämmande skatt är egentligen idiotiskt. För när skatten väl uppnår sitt syfte så måste man hitta en ny skatt.
Landet har sällan varit i så stort behov av skatteintäkter för täcka de tillkommande utgifterna som tillkommit 2015 och framåt (undra vad det kan va....?)
Om man väljer att kalla det för påsskatt, bensinskatt, bolagsskatt, torsdagsskatt är egentligen struntesamma. Det är bara en fråga om vem som ska betala. Jag inser att hur sjutton skatten än utformas så kommer jag att få betala. Därför orkar jag inte bry mig om en liten skatt på en påse.
Därför köper jag en extra påse för Gretas och Maggans skull.
Det är väl i och för sig inget fel i sig med skatter som styrmedel. Felet uppstår ju när man gör sig beroende av intäkten och t.o.m budgeterar för en saftig intäkt. Plastpåsarna känns inte som någon större förlust. Helt onödig grej. Har inte köpt en plastpåse i butiken på minst 20 år.D Daaaaaniel skrev:
Köper plastkassar varje gång och enda anledningen är att jag vill ha till soppåse sen, dom vita på rulle är odugliga, dom går sönder på en gång. Och dom är ju gjorda av plast också? Så man ska köpa plastpåse på rulle och pappkasse i mataffären? Det måste ju vara sämre för miljön. Näe jag köper en 1000st innan dom höjer så har man ett tag.
Ja, det undrar jag också. Trots att jag aldrig köper några påsar så har jag aldrig brist på dem, tvärtom. Mest bekanta som släpar dit dem och inte tar med dem hem skulle jag tro. Men det mesta skräpet hamnar på återvinningen så det är inte direkt någon åtgång på dem heller...BirgitS skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Vi hade en massa plastpåsar liggandes men när vi blev med källsorterinstunnor så har alla gått åt så numera köper vi soppåserullar för att klara sophanteringen på ett vettigt sätt
Håller med och kommer med stor sannolikhet att kopiera ditt koncept.B Bluenose skrev:Köper plastkassar varje gång och enda anledningen är att jag vill ha till soppåse sen, dom vita på rulle är odugliga, dom går sönder på en gång. Och dom är ju gjorda av plast också? Så man ska köpa plastpåse på rulle och pappkasse i mataffären? Det måste ju vara sämre för miljön. Näe jag köper en 1000st innan dom höjer så har man ett tag.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Vi lägger plasten löst i tunnan och det är aldrig problem med att det blåser omkring.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Vi har en sånhär. Laddas med exempelvis en brödpåse, och så kan man fylla den med småplast och mjukplast.
Vi har turen att ha källsortering redan i soptunnan, dubbla stora tunnor med vars fyra fack.
Dessvärre upplever vi att tömningsintervallerna är fel.
Tunna 1 med Sopor, Matavfall, Tidningar, Färgat glas.
Tunna 2 med Papp, Plast, Metall, Ofärgat glas.
Tunna 1 töms varannan vecka och innehåller hos oss i snitt en soppåse, inget matavfall (komposterar), några reklamblad från firmor som inte förstår "Ej reklam tack".
Tunna två töms var fjärde vecka, och där är plast och papp smockfull. Metall och glas är en egen insats som lyfts ut vid tömning, dessvärre får vi inte ta bort denna för att få plats med mer plast och papp.
Vi har turen att ha källsortering redan i soptunnan, dubbla stora tunnor med vars fyra fack.
Dessvärre upplever vi att tömningsintervallerna är fel.
Tunna 1 med Sopor, Matavfall, Tidningar, Färgat glas.
Tunna 2 med Papp, Plast, Metall, Ofärgat glas.
Tunna 1 töms varannan vecka och innehåller hos oss i snitt en soppåse, inget matavfall (komposterar), några reklamblad från firmor som inte förstår "Ej reklam tack".
Tunna två töms var fjärde vecka, och där är plast och papp smockfull. Metall och glas är en egen insats som lyfts ut vid tömning, dessvärre får vi inte ta bort denna för att få plats med mer plast och papp.