C calibramicke skrev:
Sen stör jag mig verkligen på när man blandar papp och plast i samma förpackning. Jag källsorterar ganska extremt och stör mig sjukt mycket på när jag måste klippa bort plasten från pappförpackningen (jag menar exempelvis brödpåsar som har lite transparent plast för att man ska kunna se igenom påsen)
Fast där ha du fel, det behöver man inte göra precis som du inte behöver skala bort plasten på insidan av mjölkkartonger...... Processen där man blöter upp ren papp för återvinning klarar plast mycket bättre och är dessutom anpassad till det jämfört med processen för tidningspapper som inte alls är gjord för nå föroreningar egentligen. Därav anledningen att kuvert inte ska ner i tidningslådan. Fast där är det inte bara plasten i fönstret som är problemet utan även klistret i fliken.
I praktiken skulle det alltså vara bättre att lägga kuvert i wellpappen men där bromsas det ju av att det ingen är nån som betalar för hanteringen av dem. I andra förpacknigar så ingår ju den hanteringen.

T tompaah7503 skrev:
Vi lägger plasten löst i tunnan och det är aldrig problem med att det blåser omkring.
Vi lade också plast löst i tunnan tills jag var hemma en gång när de tömde tunnan när det blåste lite mer än svag bris. Du milde tid vad det flög iväg påsar och lättare plastdelar. Sedan dess lägger vi alltid plast i en plastpåse.
Ni som påstår att de tunna plastpåsarna för sopor lätt går sönder: hur bär ni er åt? Vi har använt sådana i 15 års tid och det är nog ingen som gått sönder.
Vi använder återvinningsbara självscanningskassar när vi handlar. De äldsta är över 10 år och används minst en gång i veckan. De har alltså använts drygt 500 gånger per styck. Nu börjar de bli slitna men håller nog något år till.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så av en kasse mat får du en kasse sopor? :thinking:

En familj på 4st. Det blir väldigt mycket sopor, även fast vi källsorterar en del. Sen handlar man ju inte varje dag. Så påsarna tar slut tids nog.

Vem är det som ska betala in skatten, den som säljer till slutkonsument eller tillverkaren?

mexitegel mexitegel skrev:
Vem är det som ska betala in skatten, den som säljer till slutkonsument eller tillverkaren?
Den som tar in påsarna på marknaden, dvs producenten eller importören.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med andra ord blir det moms på skatten. Underbart!

mexitegel mexitegel skrev:
Med andra ord blir det moms på skatten. Underbart!
Ja, vad tror du att du betalar moms på när det är bensin/diesel eller elektricitet du köper?
Jo, först energiskatt, sedan moms på skatten.
Det är väl bra att det rullar in pengar till satens skattkista :geek:

Jodå, mycket väl medveten om det.

Moms på skatt är något som irriterar mig. Skatt är inget mervärde.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hade jag varit handlare hade jag köpt på mig en eller flera års förbrukningar av plastpåsar, måste bli en fin vinst.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låt oss säga så här, det är inga handlare som kommer att betala för den här skatten.

Nej, men dom kan påstå det och ta mer betalt av kunden.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bluenose skrev:
En familj på 4st. Det blir väldigt mycket sopor, även fast vi källsorterar en del. Sen handlar man ju inte varje dag. Så påsarna tar slut tids nog.
Men det kan ju omöjligen bli så mycket sopor att det tar lika mycket plats som det ni handlat eftersom det skulle innebära att ni vare sig sorterar bort förpackningar eller äter något av maten.

B Bluenose skrev:
Så man ska köpa plastpåse på rulle och pappkasse i mataffären? Det måste ju vara sämre för miljön.
Du kan bära hem maten i en tidigare köpt kasse/väska, gärna en som håller tusen gånger, samt några få gånger om året köpa avfallspåsar.

Lång tråd och detta kanske varit uppe men om jag fattar rätt kommer inte "avfallspåsar" på rulle att omfattas av detta. Tre kronor för "riktiga" kassar och 30 öre för små fruktpåsar. Avfallspåsar som är något mellanting blir skattefria. Förstår kanske inte logiken.

Från: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-plastbarkassar/
Textdokument med information om att plastbärkassar avsedda för flergångsbruk och exempelvis soppåsar inte är skattebelagda.
Påsar som dessa kommer alltså att bli skattefria?

Två rullar med avfallspåsar, en vit och en svart, märkta "2 för 25 kr" och "Avfallspåsar 30 L, flera färger 25-pack".

Har jag fattat detta rätt?

Vad gäller med denna typ av påsar då?

Förpackning med fryspåsar märkta "Fryspåsar Premium 1L 70-pack" med priset 13 kronor och erbjudandet "3 för 29 kr".

Kommer dessa att öka i pris till 34 kronor? Eller gäller skatten bara "fruktpåsar" som "plockas" i butiken?

BirgitS
En fryspåse på 1 l kan knappast räknas som bärkasse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.