167 638 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast där ha du fel, det behöver man inte göra precis som du inte behöver skala bort plasten på insidan av mjölkkartonger...... Processen där man blöter upp ren papp för återvinning klarar plast mycket bättre och är dessutom anpassad till det jämfört med processen för tidningspapper som inte alls är gjord för nå föroreningar egentligen. Därav anledningen att kuvert inte ska ner i tidningslådan. Fast där är det inte bara plasten i fönstret som är problemet utan även klistret i fliken.C calibramicke skrev:Sen stör jag mig verkligen på när man blandar papp och plast i samma förpackning. Jag källsorterar ganska extremt och stör mig sjukt mycket på när jag måste klippa bort plasten från pappförpackningen (jag menar exempelvis brödpåsar som har lite transparent plast för att man ska kunna se igenom påsen)
I praktiken skulle det alltså vara bättre att lägga kuvert i wellpappen men där bromsas det ju av att det ingen är nån som betalar för hanteringen av dem. I andra förpacknigar så ingår ju den hanteringen.
Vi lade också plast löst i tunnan tills jag var hemma en gång när de tömde tunnan när det blåste lite mer än svag bris. Du milde tid vad det flög iväg påsar och lättare plastdelar. Sedan dess lägger vi alltid plast i en plastpåse.T tompaah7503 skrev:
Ni som påstår att de tunna plastpåsarna för sopor lätt går sönder: hur bär ni er åt? Vi har använt sådana i 15 års tid och det är nog ingen som gått sönder.
Vi använder återvinningsbara självscanningskassar när vi handlar. De äldsta är över 10 år och används minst en gång i veckan. De har alltså använts drygt 500 gånger per styck. Nu börjar de bli slitna men håller nog något år till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 99 inlägg
Moms på skatt är något som irriterar mig. Skatt är inget mervärde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Men det kan ju omöjligen bli så mycket sopor att det tar lika mycket plats som det ni handlat eftersom det skulle innebära att ni vare sig sorterar bort förpackningar eller äter något av maten.B Bluenose skrev:
Du kan bära hem maten i en tidigare köpt kasse/väska, gärna en som håller tusen gånger, samt några få gånger om året köpa avfallspåsar.B Bluenose skrev:
Lång tråd och detta kanske varit uppe men om jag fattar rätt kommer inte "avfallspåsar" på rulle att omfattas av detta. Tre kronor för "riktiga" kassar och 30 öre för små fruktpåsar. Avfallspåsar som är något mellanting blir skattefria. Förstår kanske inte logiken.
Från: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-plastbarkassar/
Påsar som dessa kommer alltså att bli skattefria?
Har jag fattat detta rätt?
Vad gäller med denna typ av påsar då?
Kommer dessa att öka i pris till 34 kronor? Eller gäller skatten bara "fruktpåsar" som "plockas" i butiken?
Från: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-plastbarkassar/
Påsar som dessa kommer alltså att bli skattefria?
Har jag fattat detta rätt?
Vad gäller med denna typ av påsar då?
Kommer dessa att öka i pris till 34 kronor? Eller gäller skatten bara "fruktpåsar" som "plockas" i butiken?